Hej,

Jag bor i en villa med en stor oinredd och oisolerad vind som jag skulle vilja inreda. Blir inte klok på om man behöver bygglov för detta? Hittade en hel del info (Malmö kommun), men allt handlade om bostadsrättsföreningar som skall bygga vindsvåningar.

Sen kommer frågan hur man registrerar en ökad boyta? Det blir inte många kvm pga snedtaket, men det borde väl ändå registreras någonstans?
 
Åsa Lund
Om du inte ändrar fasaden borde det räcka med bygganmälan för ändrad användning.
 
Det enklaste borde vara att ringa bygglovsenheten i din kommun, som en bonus får du svaret som gäller just din kommun ;-)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Eller skita i att blanda in staten i din egna bostad mer än nödvändigt..
 
  • Gilla
Pelleaholm70 och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker sätta in två takfönster, så det räknas nog som ändring i fasaden. Men med tanke på vad mina grannar har gjort med sina hus verkar det inte finnas några regler alls i mitt område.

Jag kan säkerligen strunta i tillstånd, men jag vill ju gärna ha ökningen i boyta på papper. Det är såklart omöjligt att bedöma exakt vad 10 m2 till kan göra för värdet på huset, men enligt SBAB appen så skulle värdeökningen nästan bekosta hela jobbet. Enklaste är väl att ringa såklart.

Byggaren vill isolera med 40 cm mineralull i taket, vilket känns brutalt mycket då resten av huset är helt oisolerat. Det är iofs off-topic här.
 
Det är väl bara att uppdatera ytan i nästa fastighetsdeklaration. Det finns ingen kontroll på den informationen. Jag tror inte att någon kommande köpare bryr sig om vad som står i fastighetsregistret i vilket fall.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl bara att uppdatera ytan i nästa fastighetsdeklaration. Det finns ingen kontroll på den informationen. Jag tror inte att någon kommande köpare bryr sig om vad som står i fastighetsregistret i vilket fall.
Det låter bra! Då kör jag bara igång helt enkelt.
 
harry73
När du ändå håller på, passa på att göra en eller två takkupor
 
Åsa Lund
För att du ska få bygglov för ny yta ska nya ytan klara krav på energihushållning. Låter rimligt med 40 cm isolering i taket.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.