Hej,

Vi har köpt en tomt och räknar med att påbörja byggnation i sommar.

Vi har jämfört ett antal hustillverkare, vi tycker dock att priserna är höga ca 12 000:-/kvm (Trivselhus, Eksjöhus). Nu är det så att en bekant är byggmästare och har egen byggfirma sedan 30 år. Han kan bygga samma hus för 9 000:-/kvm med totalentreprenad. I vårt område (Norrköping) väljer nästan alla att bygga hus från hustillverkare. Då till frågan: Finns det några viktiga nackdelar med att bygga med lösvirke (totalentreprenad) jämfört med att köpa av en hustillverkare??

Man undrar ju eftersom nästan ingen bygger i lösvirke även att det enligt våra offerter är mycket billigare.

200 kvm x 3 000:- = 600 000:- i skillnad.
 
" Finns det några viktiga nackdelar med att bygga med lösvirke (totalentreprenad) jämfört med att köpa av en hustillverkare?? "

Nä, egentligen inte. Speciellt om priset verskligen blir billigare. Vi valde annars element för att snabbt få ihop en stomme med tak på.

En nackdel med element är att man aldrig vet vad som döljer sig därinne ;)
 
Det finns egentligen inte några nackdelar.
Den enda som brukar nämnas är att du har en kortare byggtid på plats när duu väljer ett prefabricerat hus.
Du får det snabbare tätt, kan vara positivt om det är dåligt väder.

Däremot så har du ungefär motsvarande när du bygger med lösvirke. Trä tål vatten. Så det är under vissa delar av byggnationen man bör tänka på att täta lite extra ifall det är dåligt väder.

Jag skulle definitivt välja din byggmästare. Slutresultatet kommer bli bättre än vad du får med en prefabricerat hus. Du har dessutom råd att välja bättre material och lösningar innan du överhuvud taget kommer upp i de kvadratmeterpriser som våra kära husleverantörer har mage att ta ut.

Att så många väljer hus från hustillverkarna är väl att de inte vet bättre, eller tycker att det är bekvämt.

Så stöd du din lokale byggmästare!
 
Om man har en någerlunda uppfattning om hur man vill att huset ska se ut borde det inte vara någon nackdel att bygga i lösvirke.

Är det någon som har bra tipps hur man ska låta byggandet gå till.

Ska man t.ex. låta byggmästaren köpa alla varor? Ritningsunderlag, arkitekt?

Jag kan tänka mig att lägga ner mycket arbete själv om man kan spara 400 000:-!

Rodge ;)
 
Jag tycker absolut att du ska välja lösvirke om du har möjlighet och tid. För det är just tiden som är den stora skillnaden. Det tar kanske tre månader innan du kan flytta in. Sedan beror det ju på vem som bygger - är det en klant så blir det ett dåligt hus, men det gäller även prefab-hus.

Risken med att göra vissa saker själv är att du då måste ta ansvar för just de saker. Exempelvis, om du har ritat fel på ritningen så kan entreprenören säga att han bara följde ritningen och frånskriva sig ansvar. Dock är det bra att göra en del saker själv då du blir mer involverad och får mer kunskap om ditt hus och hur det fungerar. Tänk dock på att entreprenören har grymma (kan vara upp till 60% rabatt på vissa varor) rabatter så se till att utyttja dessa om du köper själv.
 
Inköp kan man väl lösa genom att man skaffar konton hos olika byggleverantörer och att det material de plockar ut går på ens konto. På så sätt slipper man sitta och beställa allt själv och byggaren får det han vill ha.

Vad tror du om att köpa en lösvirkesbyggsats? Blir det dyrare än att köpa själv på brädgården?

:)
 
Jag är väldigt impopnerad av att man kan bygga ett lösvirkeshus för 9 000 kr/m3.
Vad ingår egentligen i den kalkylen.
Pratar vi ex eller inkl moms ?
Är byggherrekostnader inräknade?
Är grundkostnader inräknade?
Jättekul om det går att få fram lite nyckeltal som går att jämföra.
 
Jag tycker att det är tämligen meningslöst att köpa en byggsats. Då tar ju hustillverkaren pengar för ritning samt inköpslista. Det är ju brädgården som plockar materialet. Om du är osäker på vad du ska köpa i form av material m.m. så finns det hur mycket litteratur som helst i byggbokhandeln samt på nätet. Du kan ju även fråga snickarn.

Appropå rabatter så kan du som privatperson kanske komma ned till 40% rabatt - Entreprenörer får mer rabatt än så. Tro mig, jag har ett flertal vänner som har egna snickarfirmor och de får maffiga rabatter mot att de "lovar" att köpa allt materialet från ett ställe. Personligen lyckades jag bara få rabatt på 30% på Beijers. Jag gav därför upp och köpte genom mina vänner.

Om du ska bygga lösvirke så tycker jag att du ska försöka göra huset en aning annorlunda för att det ska stå ut lite ur mängden - det gör att huset blir mera värt än prefabhusen. Fast nuförtiden finns det himla fräcka prefabhus - det har hänt mycket på den fronten på bara ett par år. 8)
 
Du menar att från arkitektens ritningar får du fram allt som krävs för inköpen?

Jag har en polare som är VD på en Bygg Max. Jag tror att jag kan få bra rabatt från honom!
 
Nä, jag menade om du köper en byggsats så är den för ett speciellt hus - därav en gjord ritning, den tar de betalt för. Lösvirkessnickare har ju inga säljera, ingen katalogtillverkning, ingen reklam och inga färdiga ritningar publicerade på en vacker hemsida m.m. som de måste lägga på priset för att gå med vinst på affären.

Ett säkert sätt att få billigt material är att bli kompis med VD:n på byggmax......... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.