Hej!

Vi är intresserade av en tomt som behöver jämnas till och fyllas upp. På en sida av det blivande huset lutar marken ca 2m på 10 m som ska fyllas upp. Dessutom ska även resten av tomten jämnas till och fyllas upp lite grann.

Jag har fått ett erbjudande att få jobbet gjort med spräng- och schaktmassor från ett närliggande bygge. Då kostar ju inte massorna någonting och jag får även "rabatt" på jobbet eftersom de slipper frakta bort skräpet.

Min fråga är: är sprängsten OK som utfyllnadsmaterial i en trädgård? Det ska naturligtvis läggas matjord på när tomten är utjämnad. Kan man överhuvud taget odla på en tomt när det är sten/kross under matjorden? Hur tjockt matjordslager behöver man egentligen lägga? Det blir inga avancerade odlingar, några äppelträd, buskar, blommor etc.

Tacksam för svar!

Lasse
 
Jag har fullt med sprängsten i min trädgård. När man byggde huset 1960 så fraktade man inte bort något utan planerade tomten med sprängstenen. Jag har dock relativt lite matjord ovanpå. Typ en decimeter.

Det enda negativa som jag ser det är att det är ett helsicke att anlägga nya rabatter och plantera träd. Vill man ner en halvmeter under marknivå för att plantera ett nytt träd så har man en del jobb framför sig. Men det kanske inte är något problem för dig eftersom du anlägger nytt och planera redan i förväg så att det finns utrymme för mer jord där du skall ha rabatter och träd.

-h
 
Hej och tack för ditt svar!

Ja, jag inser att det inte är så kul att sätta ner spaden i marken och mötas av sten. ;)
Markanläggaren sa precis samma sak som du, dvs. att man väljer med omsorg var stenen ska ligga.

Han hävdade också att man skulle lägga på ca 5-6 dm matjord. Ska man dra öronen åt sig då? Det blir ju några lass (tomten är ca 900 m2 totalt): 900*0,5 = 450 kubikmeter. Vad kan en sådan operation gå loss på? Är det överhuvud taget rimligt?

/Lasse
 
Det var "lite" häftigt tycker jag.

För gräsmatta räcker det enligt mig med 15 cm matjord. Under den så kan man fylla med sämre jord eller något annat som inte innehåller alltför stora stenar. Sen från säg 0.6 meter och vidare neråt blir det lysande med sprängstenen. stadigt och bra.

Vid rabbater och planerade träd och buskar. Så sprängsten i botten, "mellanmassor" för att fylla ut mellan sprängstenarna och i sprickorna. Sen fyller du hela vägen med jord på de platserna
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Fin matjord i stockholmstrakten kostar omkring 170 kronor tonnet. Ett ton är ca 0.8kbm. 5-6 dm låter väl mycket över hela ytan. Finns som föregående talare nämner sämre jord (sk skelettjord) man kan använda för att fylla ut med.

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.