Är detta lämpligt?

Frågan ställs för att det endast finns utrymme till ytterligare tre dvärgbrytare i normcentralen.

Grupp 1
Fasledaren för U1, U2 och U3 går hel genom S1:s apparatdosa vidare till uttagen.
Fasledaren för L1, L2 och L3 går till S1 och blir tändtråd(ar) till L1, L2 och L3, dessa fördelas i respektive lampas takdosa, neutralerna och skyddsledarna likaså.
16 A, 2,5 mm2

Grupp 2
Liknande konstruktion.
16 A, 2,5 mm2

Grupp 3
Från normcentral till kopplingsdosa varifrån ledarna fördelas till S3, U10 ,L7 och L8.
10 A, 1,5 mm2
Handritad elinstallationsplan med markering av brytare, uttag och lampor, samt teknisk specifikation för gruppering av strömkretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över elektrisk kretsplan på rutat papper med beteckningar U1 till U3, L1 till L3 och S1, och noteringar om ampere och kabelstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag förstår dig rätt vill du alltså dra en obruten fasledare och en tändtråd tillhörande samma enfasgrupp i samma rör. Det är helt ok. Flera fasledare från samma grupp finns ingen orsak att ha om det inte är en två- eller trefasgrupp.
 
A Avemo skrev:
Om jag förstår dig rätt vill du alltså dra en obruten fasledare och en tändtråd tillhörande samma enfasgrupp i samma rör. Det är helt ok. Flera fasledare från samma grupp finns ingen orsak att ha om det inte är en två- eller trefasgrupp.
Tack för svaret :)
 
Att faser delar rör är inte någon fara men om de finns fler faser i samma dosa (även genomdragning) måste det tydligt märkas i centralen (och gärna i dosan) eller brytas med 2- eller 3-pols säkring.
 
anders07 anders07 skrev:
Att faser delar rör är inte någon fara men om de finns fler faser i samma dosa (även genomdragning) måste det tydligt märkas i centralen (och gärna i dosan) eller brytas med 2- eller 3-pols säkring.
Tack för det förklarande svaret.
Innan jag svarade Avemo insåg jag att ledaren till uttagen kunde lika gärna anslutits till fasledaren till strömställaren, det blir samma resultat då jag utgick från en enpolig säkring.
Det bör inte uppstå behov av flerpoliga säkringar och märkningar i dosa och central.
Jag var otydlig och brast i kunskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.