B byggarätt skrev:
EPS kan tillverkas av råvara från skog! Genom att bygga in skogsråvara i isolering som sparar enorma mängder energi så kan hus producera energi eller åtminstone vara energineutrala
Kan tillverkad. Men hur mycket av tillverkningen görs av skogsråvsrs? Troligen ganska lite, så man får nog räkna med att det nästan bara är råolja som det tillverkas av. Och så bidrar det till en del microplast.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Vadå för problem? Jag har återigen inte påstått att han har några problem med huset idag så som fukt eller mögel, det har ingen av oss någon aning om. Däremot har han problem så till vida att spekulanterna flyr fältet, det är ju det han rådfrågar oss om så det kan jag ju knappast ha missförstått.
Så återigen, det jag skriver är att den enstegstätade fasaden är en kritiserad byggteknik som därmed påverkar husets värde, en information jag bedömer är av väsentlig betydelse för en köpare att få ta del av.
Ja och han har en variant men inte den med problem
 
Bjor Bjor skrev:
Kan tillverkad. Men hur mycket av tillverkningen görs av skogsråvsrs? Troligen ganska lite, så man får nog räkna med att det nästan bara är råolja som det tillverkas av. Och så bidrar det till en del microplast.
Nu överdriver du kraftigt...
Ingen byggmetod idag är utan plast
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
hsd
Cellulosa :D
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
EPS kan tillverkas av råvara från skog! Genom att bygga in skogsråvara i isolering som sparar enorma mängder energi så kan hus producera energi eller åtminstone vara energineutrala
Fel igen, EPS tillverkas åtminstone hos en av de största producenterna i landet av olja:
http://www.sundolitt.se/sundolitt/om-eps/vanliga-fragor

Om energimängden och miljöpåverkan vid tillverkningen uppväger eller uppvägs av minskade uppvärmningskostnader för huset ifråga är ju dock en omöjlig fråga att besvara, men det låter lite som att förlora på gungorna det man tagit in på karusellerna.
 
hsd hsd skrev:
Cellulosa :D
Fiberduken och plaströr mängder med plast i alla byggmetoder elsystemet fleecekläderna du bygger iplastpåsar cellulosan levereras i
 
ricebridge ricebridge skrev:
Fel igen, EPS tillverkas åtminstone hos en av de största producenterna i landet av olja:
[länk]

Om energimängden och miljöpåverkan vid tillverkningen uppväger eller uppvägs av minskade uppvärmningskostnader för huset ifråga är ju dock en omöjlig fråga att besvara, men det låter lite som att förlora på gungorna det man tagit in på karusellerna.
KAN TILLVERKAS!
 
B byggarätt skrev:
KAN TILLVERKAS!
Men tillverkas inte av skog. Sorry, jag vet inte varför du så högljutt propagerar för just EPS så till den grad att du kommer med felaktiga påståenden, men jag vill nog be dig tagga ner en aning. Alla byggmaterial har för- och nackdelar, och för EPS är brandfaran och miljöpåverkan klara nackdelar, medan en relativ okänslighet för fukt och hög isolering per cm är klara fördelar. Allt beror på vad man värdesätter och inga byggmaterial kommer plötsligt att ge oss någon ny himmel eller någon ny jord. Människor är olika och värderar olika saker.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Men tillverkas inte av skog. Sorry, jag vet inte varför du så högljutt propagerar för just EPS så till den grad att du kommer med felaktiga påståenden, men jag vill nog be dig tagga ner en aning. Alla byggmaterial har för- och nackdelar, och för EPS är brandfaran och miljöpåverkan klara nackdelar, medan en relativ okänslighet för fukt och hög isolering per cm är klara fördelar. Allt beror på vad man värdesätter och inga byggmaterial kommer plötsligt att ge oss någon ny himmel eller någon ny jord. Människor är olika och värderar olika saker.
Just det!
Alla värderar olika saker!
Varför är ni så mot EPS?
Vilken miljöpåverkan pratar du om?
 
B byggarätt skrev:
Vilken miljöpåverkan pratar du om?
Att den idag tillverkas av olja.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Att den idag tillverkas av olja.
Är imponerad av dina ihärdiga inlägg Ricebridge! I sociala media tar sig folk tyvärr rätten att välja sanningar och de vill sällan höra några utanför deras trygga lilla bubbla. Den här tråden är inget undantag. Konstaterar:

* Fysikens lagar visar att cellplast deformeras/ smälter vid ca 70 grader C. Det brinner vid några tiotal grader till. Den som säger "det tycker inte jag" är tyvärr bara en modern människa.
* Naturlagarna som styr fuktvandring, mögelpåväxt osv. visar att enstegstätade fasader kan vara problematiskt. Byggbranschen använde denna lösning ett antal år, vilket säger en del om hur den fungerar. Tack och lov togs frågan till domstol..
* Fysikens lagar säger att förbränning av fossila bränslen (som olja) tillför CO2 till atmosfären. Isolering med cellplast som senare förbränns tillför alltså CO2. Hör jag ett "det tycker inte jag!" från någon? Jaha!

Ha en bra dag, allihopa ;)
 
B byggarätt skrev:
Nu överdriver du kraftigt...
Ingen byggmetod idag är utan plast
Det skrev jag aldrig, att byggmetoder idag är utan plast. Men det går att bygga utan plast. Men sen tillkommer det elledningar, svloppsrör och sådant.
 
EPS utvecklar HCN vid förbränning. Denna gas är mycket farligare än NOX. Med EPS vid brand så är du död innan din traditionella brandvarnare varnar dig. Men så kan det bli annars också visa brand. Se till att ha bra brandskydd hemma.
 
Mikael_L
Jag är fascinerad av byggarätt's envisa och påstridiga försvar av EPS.
Jag börjar ju mest tro att br äger ett företag som tillverkar EPS, eller åtminstone har aktier.
Eller möjligen råkar äga ett hus med enstegstätat putsfasad på cellplast och är livrädd för att dess värde ska sjunka ytterligare.
:)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
optimum
EPS och fukt är ingen bra kombination.

Mögel och människor är ingen bra kombination såvida det inte handlar om ädelost.

TS problem är att folk som tänker köpa hus är på tok för pålästa. Troligen via forum som detta eller på annat sätt.
Dessutom vet de att de tar på sig ett stort ansvar via sin undersökningsplikt och kan efteråt inte klaga om det visar sig vara fel.

Enklare att köpa ett hus utan cellplast i väggarna.

Enstegstätat eller inte, vilket TS ännu inte gett svar på, så flyr de flesta troligen till andra alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.