Hej. Tänkte bara kolla om någon är kunnig. Mina föräldrar har värderat sitt hus till ca 2.4-2.6 miljoner. Jag och sambon har blivit erbjudna att köpa huset för 2 miljoner. Då undrar jag går de att köpa huset utan kontantinsats då huset är högre värderat än vad vi behöver betala ?
Mina föräldrar ser de som ett förskott på arv. tack på förhand
 
Det är ju upp till banken hur mycket ni får låna. Men reglerna är ju andel av fastighetens värde, inte inköpspris.

Tänk även på skatteeffekterna. Med ett lågt pris (under taxering och marknadsvärde) räknas det som gåva. Då behöver inte säljarna betala skatt. Men den dagen du säljer får du räkna med föräldrarnas inköpspris.
 
Jo de är klart . Dem vill ju ge de som gåva eller vad man skall kalla det.
Men då kan man inte räkna det som insats alltså dem 4-6 hundra tusen som skiljer från de priset vi får köpa de för och vad värderingen är?
Skall givetvis kolla med banken men tänkte mest kolla om nån hade nån aning här hur de funkar
 
Hemmakatten
Jo, det kan du. Om huset har ett marknadsvärde på 2,5 m så får du teoretiskt låna 2,125 m vid 85% lånegräns. Allt beroende på din egen ekonomi, förstås.
 
Tack :)
 
Banken kommer ev. inte att acceptera den värdering som nu finns. Räkna med att de vill ha en värdering utförd av en värderingsman/mäklare som de accepterar.

Om den nuvarande värderingen är utförd som en "gratisvärdering" av en mäklare, så är risken stor att den inte är så bra. Gratisvärderingar görs som marknadsföring av mäklartjänster. Och värderingen drivs då ofta mot ett värde som mäklaren tror ökar chansen att det skall bli ett uppdrag.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Okej dem har samma bank som oss och har värderat huset för att få en uppskattning om va dem kunde få vid försäljning då dem själva skall bygga .
 
Kontantdelen kan ni (väl?) få tillbaka i gåva så länge allt sker över bordet. Att blanda in hemliga delar i överlåtelsen riskerar att göra den ogiltig, om jag minns rätt.
 
”Kontantdelen” är inte något som måste finnas med i transaktionen. Det är enbart en regel om att man inte får låna 100% av värdet på huset.

Men visst kan man köpa huset för marknadsvärdet och överlämna en del av summan som gåva. Men då ska helt plötsligt skattemyndigheten ha sin del. Så det är sannolikt inte ett attraktivt upplägg.
 
  • Gilla
virtq
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men visst kan man köpa huset för marknadsvärdet och överlämna en del av summan som gåva. Men då ska helt plötsligt skattemyndigheten ha sin del. Så det är sannolikt inte ett attraktivt upplägg.
Menar du gåvoskatt nu? Det är länge sedan den avskaffades.
 
Nej, vinstskatt.
 
  • Gilla
virtq
  • Laddar…
Om inte föräldrarna vill ha hela köpesumman ( 2 miljoner) omgående kan ni ju skriva ett skuldebrev mellan er där amortering och ränta specificeras.
Då lär det inte bli problem med banken för de får ju de bästa pantbreven
 
Banken bryr sig inte om de sakerna. Det är enbart lånets storlek i förhållande till fastighetens värde och inkomst som är av intresse för banken. Däremot påverkar det skatten.
 
Nu är jag ute på hal is här men erfarenheten efter mitt eget husköp säger mig att köpeskillingen är det som avgör bostadens värde, oavsett om du fått bostaden högre värderad innan själva försäljningen för detta värde är endast en uppskattning. Detta gör ju att du bara får låna 85% av vad du faktiskt betalar för huset.

Som sagt, är ute på hal is här men när vi köpte vårt hus så betalade vi en summa men huset är värderat betydligt högre dock så hävdade banken att vi endast fick låna 85% av det belopp vi faktiskt betalade.

Egen erfarenhet dvs inget facit och med risk för att ha helt fel.
 
Har gjort exakt samma sak och tagit över huset som gåva utan kontantinsats. Tog över lånen dom hade samt lånade upp direkt till renovering. Fördelen är ju att man slipper lagfart och kontantinsats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.