Hej,

I taket till våran farstukvist så sitter det några halogenlampor. De tänds genom en strömbrytare i hallen. Jag skulle gärna vilja byta dessa till någon skymningsrelä eller timeranpassat så det är tänt när man kommer hem. Jag gissar att nuvarande form inte finns som skymningsrelä så jag undrar hur man gör för att få dem att tändas och släckas automatiskt. Kom med alla tips ni har.
 
Byt armaturer och sätt endera dit en med inbyggt ljusrelä eller så sätter du dit "vanliga" armaturer med lampor som har inbyggt ljusrelä.
 
Eller byt strömbrytaren mot ett astro/kopplingsur. Kanske krävs då att du drar ner en nolla dit om det inte finns.
 
Byta armatur känns lite knepigt, då det är som infällda spottar. Visst kan jag ta bort dem men då behöver nog jag byta all plank?

Har ni tips på armaturer som har inbyggd relä? Det där med dra dit en nolla förstår jag inte riktigt. Är ledsen men du får prata med mig som ett dagisbarn
 
Om du ska ha ljuskällor med inbyggd skymningssensor får du nog skaffa armaturer med vanlig E27-fattning.
En Plejd-brytare ger dig möjlighet till timerstyrning och automatisk justering efter solens gång.
Den kostar cirkus 600 kr, + installation bakom bef. brytare och ev. framdragning av neutralledare. En standardoperation för en elektriker.
Bef. armaturer kan bibehållas.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Som etompau säger, annars om man inte vill använda plejd så finns det sådana här modeller:
[länk]
Men den har dubbla priset mot PLEJD och kan inte styras från en telefon.
 
Om det finns LED som passar i dina armaturer så är det enklast att ha dom tända dygnet runt, året runt. Så har jag löst det. Ett skymningsrelä skulle ta flera år att tjäna in.

Om man dessutom vill följa bestämmelserna och anlita en elektriker för installationen så är det väl tveksamt om man hinner räkna hem det innan man vänder åter till jorden...
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Ja, det går nog att byta ut mot led. Kanske är det så att de inte drar så mycket nuförtiden? Vi är borta ganska mycket och det ser verkligen dystert ut när det är beckmörkt hela tiden. Vi har en skymningsrelä ljusramp på baksidan som fungerar kanon. Tänds och släcks när den ska. Hade önskat något liknande men kan försöka sätta en separat armatur på fasaden istället.
 
L Leif i Skåne skrev:
Men den har dubbla priset mot PLEJD och kan inte styras från en telefon.
Stämmer. Finns även andra astrour för apparatdosa som varken har blåtand eller wifi. Själv gillar jag dom icke uppkopplade varianterna mera men det är ju en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.