Hej. Jag har problem med mögel i en kattvind. Vi har fyra kattvindar varav alla används, mer eller mindre. En av dem används som klädgarderob till våra yngsta barn. Den ligger i anslutning till deras sovrum. Men problemet är att där bildas mögel. Det är den kattvinden som är i mot norr, och möglet utgår från hörnet som är mot norr, sprider sig sedan ut mot sidorna vid golvet.
Jag tvättar bort det, men det återkommer, såklart! Ett tunt skikt med grått mögel... Väggarna är målade med vit väggfärg, under väggfärgen finns massonitskivor.

Samtliga kattvindar saknar värmekälla och fönster och ventiler. Ett sovrum angränsar till två kattvindar, således är det två sovrum som har kattvindar, men bara en kattvind som strular med mögel. Ändå används kattvindarna ungefär lika mycket.

Vad kan jag göra?
Nu tänker jag kortsiktigt torrboll för att få bort fukten som måste finnas där. Men långsiktigt? Känns inte bra med mögel så nära de små liksom!
 
  • Grått mögel längs hörn och väggfot i ett rum som illustrerar fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått mögel syns längs nedre delar av en hörnvägg och golvet i en kattvind utan fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelpåväxt i hörnet av en vitmålad vägg och längs fotlisten på en kattvind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel färg skulle jag säga är en del av problemet, varje gång dörren öppnas släps fuktig luft in som sen faller ut på de kalla väggarna.
Hade du tex haft pärlspont och lackfärg hade problemet varit mindre eftersom fukten inte hade gått in i färgen. Lättast är att se till att värma upp rummet till samma temperatur som resten av huset
 
T topmount skrev:
Fel färg skulle jag säga är en del av problemet, varje gång dörren öppnas släps fuktig luft in som sen faller ut på de kalla väggarna.
Hade du tex haft pärlspont och lackfärg hade problemet varit mindre eftersom fukten inte hade gått in i färgen. Lättast är att se till att värma upp rummet till samma temperatur som resten av huset
Kan jag gör något åt färgvalet nu?
 
Hemmakatten
Även nån slags ventilation i kattvinden behöver du ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.