Rumshöjden ska vara
  • minst 2,40 meter mellan golv och tak i bostäder och arbetsrum i arbetslokaler (vissa undantag finns, se BBR 3:3111 och 3:3113)
3:3111 Bostäder
Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i
vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade
delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak eller 1,90 meter under snedtak.
 
  • Gilla
Beckborg och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Sök för fasadändring där du ska sätta in en ny dörr och fönster i källarplan.

Sedan inreder du källaren till lägenhet. Så länge du inte ska hyra ut den till allmänheten och behöver en separat adress för bostaden ser jag inte vitsen med att söka bygglov för en källarlägenhet.

I Umeåkommun får de inte vara större än 40 m² för då kan en familj bo där, eftersom det inte är tjänliga lokaler vill kommunen inte att mer än 1 person ska bo där. Är de större än 35 m² får du problem att inreda tillgänglig då du inte kan överlappa sovdel matdel och umgänge. Så du är i regel låst vid mindre än 35 m² och du måste gå genom byggnadsnämnden. Men då talar jag för umeå kommun och de ska helt förbjuda källarlägenheter efter mars. Så efter det blir alla källarlägenheter svartbyggen. Om det nu är bättre.
 
  • Gilla
FrökenFunkis och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kravet är 240 cm. Men vet det finns något enstaka undantag från denna regel, men de kan jag inte.
230 cm som vindsplan t ex.
 
  • Gilla
FrökenFunkis
  • Laddar…
Vissa detaljplaner specificerar att det bara får finnas enbostadshus eller en bostad per fastighet.

Om du bygger en separat lägenhet/bostad i ditt enfamiljshus så kan kommunen mycket väl tolka reglerna som att du ska ha brandklass EI 60 mellan de 2 lägenheterna.... detta kan vara svårt att åstakomma i ett befintligt enbostadshus.

Om du bygger en lägenhet så är det ganska rimligt att kommunen ställer alla tillgänglighetskrav enligt BBR på den nya lägenheten.

Detta bör du kolla upp innan du kontaktar kommunen.
Om "Lägenheten" enbart ska vara till närstående kan det vara mycket enklare att uppfylla regler om du på pappret "har en person inneboende" ....... än om du "hyr ut en bostadslägenhet".
 
Hemmakatten
Känns lite svårt att "bara" söka marklov för att gräva upp för en dörr, och bygglov för fasadändring (dörr och fönster) men inte för ändrad användning för bostadsutrymme. Kommunen lär ju undra varför ni vill göra dessa fasadförändringar.
 
Väldigt många tolkar alla krav som för rullstolsburna men det står ju faktiskt ”nedsatt rörelseförmåga” så även kortväxta, kryckor, synskadade. går att säga att man använder olika material och kontrastfärger för att tillgodose detta krav
 
Jag skulle tagit kontakt med en lokal arkitekt. De har koll på regelverket avseende PBL och Boverket, och kan tillämpa detta på just era förutsättningar. Dessutom får du hjälp med ansökan om lov, projektering, ritningar, etc. Sannolikt värt pengarna!
 
  • Gilla
FrökenFunkis
  • Laddar…
Den stora frågan är inte tillgängligheten, utan om du får bygga ytterligare en våning, enligt detaljplanen. Troligen inte. Det finns sedan något år domslut som säger att inredda källare är en våning. Källare är ett utrymme under med; 1. mark på alla sidor, 2. max 1,5m till ÖK bjkl ovanför från medlemarknivå samt 3. Använt för förvaring av matvaror o dyl. Nybyggda bostäder måste vara tillgängliga, med vissa undantag för små lägenheter. I ett småhus 1-2 bostäder behöver ej tomten vara tillgänglig. Kraven gäller alltså endast inuti huset; svinradier i dusch & kök, avskild sovplats, förvaring mm. Den som bor där skall alltså kunna bo kvar efter en allvarlig olycka. BBR anger detta med hänvisning till SIS standard.
 
  • Gilla
Lantliga
  • Laddar…
Detta gör mig så sjukt arg. Hur kan man sägas äga sitt hus om man inte själv får bestämma hur man skall utforma entré eller toalett?
 
  • Gilla
FrökenFunkis
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Detta gör mig så sjukt arg. Hur kan man sägas äga sitt hus om man inte själv får bestämma hur man skall utforma entré eller toalett?
Tillgänglighetskraven är en framtidsförsäkran från kommunen att de ska slippa tillgänglighetsanpassa bostäder när de som bor där blir handikappade. Så det är för att spara pengar framförallt då de flesta blir handikappade till viss grad med åldern.
 
  • Gilla
FrökenFunkis och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Adam F skrev:
Detta gör mig så sjukt arg. Hur kan man sägas äga sitt hus om man inte själv får bestämma hur man skall utforma entré eller toalett?
Vad tycker du ska hända den dag du har råkat ut för en bilolycka och inte kan bo hemma längre därför att det inte är tillgänglighetsanpassat?
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Känns lite svårt att "bara" söka marklov för att gräva upp för en dörr, och bygglov för fasadändring (dörr och fönster) men inte för ändrad användning för bostadsutrymme. Kommunen lär ju undra varför ni vill göra dessa fasadförändringar.
För att få en extra ingång till "gillestugan" samt lite mer ljus därnere ?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Känns lite svårt att "bara" söka marklov för att gräva upp för en dörr, och bygglov för fasadändring (dörr och fönster) men inte för ändrad användning för bostadsutrymme. Kommunen lär ju undra varför ni vill göra dessa fasadförändringar.
Nja, det kan vara så. Men faktum är att få till ett ungdomshäng med toa och säker utrymning inte är så märkligt. Vi har tre ungar som vill ha kompisar som sover över etc. ett sätt att utnyttja ett annars helt outnyttjad yta.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Detta gör mig så sjukt arg. Hur kan man sägas äga sitt hus om man inte själv får bestämma hur man skall utforma entré eller toalett?
Ja det är sjukt kan jag tycka. Resten av huset går ju att nå med rullstol. Den som potentiellt skulle bo i det nya bör ju rimligtvis anpassa sig efter förutsättningarna dom erbjuds.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.