Min inre reparationsfond i bostadsrätten är på ca 10 000 kr nu.
Skall jag ta ut pengarna eller är det bättre att spara?
Vid en eventuell försäljning, kommer slutpriset att påverkas positivt av att det finns pengar i fonden?
Finns det kanske risk att bostadsrättsföreningen fryser in pengarna i och med stambytet som kommer om flera år?
 
Använd pengarna så fort som möjligt så inte inflationen äter upp dom. Gärna till något som är värdehöjande för lägenheten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
E Ett_unikt_namn skrev:
Min inre reparationsfond i bostadsrätten är på ca 10 000 kr nu.
Skall jag ta ut pengarna eller är det bättre att spara?
Vid en eventuell försäljning, kommer slutpriset att påverkas positivt av att det finns pengar i fonden?
Finns det kanske risk att bostadsrättsföreningen fryser in pengarna i och med stambytet som kommer om flera år?
Det "skall" inte finnas någon möjlighet för föreningen att komma åt din inre fond. Men det är som sagt lika bra att utnyttja pengarna. En framtida köpare kommer bara att se fonden som en oväntad bonus, inget man egentligen tar hänsyn till när man funderar över en köpesumma. Förutsatt att vi pratar om en bostadsrätt med någon form av värde över 100 - 200 000.
 
H hempularen skrev:
Det "skall" inte finnas någon möjlighet för föreningen att komma åt din inre fond. Men det är som sagt lika bra att utnyttja pengarna. En framtida köpare kommer bara att se fonden som en oväntad bonus, inget man egentligen tar hänsyn till när man funderar över en köpesumma. Förutsatt att vi pratar om en bostadsrätt med någon form av värde över 100 - 200 000.
Jag tänker att man kanske skulle bli mer påverkad av fonden än man tror, samma sak med att man målar om innan försäljning så det ser snyggare ut. Man betalar då ett "överpris" för att det blivit nymålat.
 
Att det är nymålat är något som förbättrar intrycket. En reparationsfond är inget någon reagerar över, såvida det inte ligger typ 200 000 i fonden.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
att priset vid en försäljning skulle påverkas av 10000:- mer eller mindre i en reparationsfond är osannolikt om det inte är så att lägenheten är så billig att dessa 10000:- är en betydande andel av priset. jag hade tagit ut pengarna och eventuellt satt de på mitt eget sparkonto där jag åtminstone kan få lite ränta, om än marginell. i vår förening är det bara en lapp från vicevärden som krävs som lämnas in till hsb. inga kvitton på material eller dyl.
 
Du kan inte bara ta ut pengarna. Du måste visa att du köper något till lägenheten. En hantvekarfaktura, ett nytt kylskåp osv.
 
Tack för svar.
Jag skall begära ut pengarna.
Jag har redan fakturor så det räcker :)
 
E Ett_unikt_namn skrev:
Tack för svar.
Jag skall begära ut pengarna.
Jag har redan fakturor så det räcker :)
Du gör säkert rätt. Vid en försäljning så är det tveksamt om pengar i fonden har påverkan, bättre att det är renoverat. Det har kanske inte med denna tråd att göra, men tendensen är nog att föreningar går ifrån systemet med fonder med rätt små belopp so är rätt krävande i administration.
 
H hempularen skrev:
Du kan inte bara ta ut pengarna. Du måste visa att du köper något till lägenheten.
Det beror helt på stadgar/förening. Jag vet föreningar som inte kräver något alls mer än en begäran då de bedömer att de i slutändan ändå skulle förlora en tvist. Så jag skulle säga att man i praktiken ofta faktiskt bara "kan ta ut pengarna".
 
Köpte lägenhet 2013 med inre reparationsfond. Medel avsattes ej längre till fonden och vi begärde helt sonika bara att få ut pengarna. Inga stora summor, men ändå några tusenlappar. Inga krav på fakturor eller annat. Även om vi renoverade för betydligt mer än summan på fonden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.