Hej

Jag ska renovera en funkislägenhet. Och ska lägga en klickparkett med fris.
Det jag vill undvika är att ha golvlister. Jag har läst i princip alla trådar här om just detta.

Alternativen jag har hittat är.
  1. Fräsa en ett spår i tegel/betongväggarna som är lika brett som golvets tjocklek. Det skulle då ge plats åt golvet så att det kan expandera i spåret.
  2. Hänga gipsskivor med en glipa undertill som skulle låta golvet expandera i utrymmet under. (Spontant känns detta alternativ inte aktuellt.)
Frågan är då, går det verkligen att fräsa en sådan glipa? Och tror ni det är något man kan göra själv i sådant fall?

Och så undrar jag såklart om det finns andra lösningar för att undvika golvlister.

Den bifogade bilden är mitt önskade resultat.

Tack!
 
  • Klickparkettgolv utan lister upp mot en vit vägg, visar sömlös övergång mellan golv och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygger själv o vägrar lister
Har köpt vinkeljärn jag skruvar upp på väggen
Därpå lägger jag gipset
Vinkeljärnet sticker ut 1mm
Så det inte blir märken av dammsugarn
 
  • Gilla
Adde_80
  • Laddar…
Adde_80 Adde_80 skrev:
Hej
  1. Fräsa en ett spår i tegel/betongväggarna som är lika brett som golvets tjocklek. Det skulle då ge plats åt golvet så att det kan expandera i spåret.
Frågan är då, går det verkligen att fräsa en sådan glipa? Och tror ni det är något man kan göra själv i sådant fall?
Har svårt att se hur du kan lägga klickgolvet och få in det i dina tänkta frästa spår.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har svårt att se hur du kan lägga klickgolvet och få in det i dina tänkta frästa spår.
Menar du att spåret måste vara mycket bredare? Eller är det av någon annan anledning det inte skulle funka?
 
Du måste ju vika in golvet så spåret måste då vara högt.
 
  • Gilla
Adde_80
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Bygger själv o vägrar lister
Har köpt vinkeljärn jag skruvar upp på väggen
Därpå lägger jag gipset
Vinkeljärnet sticker ut 1mm
Så det inte blir märken av dammsugarn
Känns som det kan bli svårt framförallt runt dörrar eftersom det kommer väl se ut som att dörren sjunker in i väggen?

Och jag måste kanske in bakom element då också?
 
Adde_80 Adde_80 skrev:
Menar du att spåret måste vara mycket bredare? Eller är det av någon annan anledning det inte skulle funka?
Kolla läggningsanvisning för golvet du tänker köpa, finns t.ex. på tillverkares hemsidor.
Kan inte se hur du ska få golvet på plats utan att springor syns utan listning.
Nybyggnation eller större renovering så man bygger väggarna efter eller som föreslagits att lägga golv och sedan skruva på väggskivor.
 
  • Gilla
Adde_80
  • Laddar…
T
Här har väggen avsiktligt byggts med en förhöjnings skena så golvet kommer in under.

Jag har en länk på enorma kostnader på sälja huset via mäklare.

Om du är observant på väggarna där, kök och v-rum så är golvsockeln integrerad med väggen som på bilden.
 
T Takläggare skrev:
Här har väggen avsiktligt byggts med en förhöjnings skena så golvet kommer in under.

Jag har en länk på enorma kostnader på sälja huset via mäklare.

Om du är observant på väggarna där, kök och v-rum så är golvsockeln integrerad med väggen som på bilden.
??? Förklara inlägget!
 
T
Bilden du har på golvet visar en plastmatta? om jag nu inte ser helt fel.
Den väggen har byggt mest troligt efter golvet lagts in.som du ser till vänster om väggen finns en list monterad, till höger inredning.

Bygga väggar med anslutning direkt utan en dammsamlande golv sockel är ett litet pyssel i sig men man slipper damm och sådant på listerna. ( Här är golv socken inbyggd i väggen, finns ingen utstickande del som samlar damm) klinker golv har exakt samma höjd som trägolv, bara en 5mm mjukfog imellan , samt utan taklist,där är även väggarna exakt anslutna.
Nu är vi inte så många hantverkare som bygger på detta sätt, men vi är mycket för detaljer, som inga mässingslister mellan klinker och trägolv, inga trösklar , utan allt följer samma höjd och tröskellöst,

CBILD4UMA3RA8CMA517PJ-1024x683.jpg
 
  • Gilla
mfgerry och 3 till
  • Laddar…
Du skrev
Jag har en länk på enorma kostnader på sälja huset via mäklare.

Om du är observant på väggarna där, kök och v-rum så är golvsockeln integrerad med väggen som på bilden.


Vilken länk? Jag kan bara se TS bild överst och på den ser det ut som spår för skjutdörrar till vänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.