S
Månne halvkonstig fundering...
Om man tillsätter väggventiler för att förbättra inomhusluften/ventilationen i en villa, vart försvinner motsvarande mängd luft som den som kommer in i huset via de nya ventilerna?

Villan är ett enplanshus från tidigt 70-tal. Då byggt med direktverkande el (idag finns även en luftvärmepump) och typ självdrag. Används framförallt som sommarboende - funderar nu på att borra hål och montera nämnda väggventiler, förmodligen i samband med att alla villans fönster byts ut mot moderna sådana (1972 blir 2019).

Det finns vardera ”klassisk” takventil med trumma upp på vinden i WC- resp badrummet. Sväljer dessa (allt annat givet, utöver fem nya tilluftsventiler då) all den nya luftmängden också, månne.

https://www.bauhaus.se/fresh-tl80f-dbs-bullerdampad-friskluftsventil
 
Redigerat:
Ja dom "sväljer all den nya luftmängden", Men du kommer ju inte att på något magiskt sätt få in dubbelt så mycket luft för att du stoppar in dubbelt så många friskluftsventiler utan du får en ny balans. Om du kollar på produktbladet så ser du t.ex att 98-ventilen har ett beräknat flöde på 8 l/s vid 10 Pa, d.v.s. 10 Pa undertryck i huset. Ju fler ventiler du stoppar in ju mindre undertryck kommer du att få och då minskar du flödet i varje enskild ventil. När du får ett mindre undertryck så får även självdraget ett mindre motstånd att övervinna och då ökar frånluftsflödet tills den nya balansen uppnåtts.

Bra självdrag + otillräckliga friskluftsintag => stor förbättring med nya friskluftsventiler
Dåligt självdrag + tillräckliga friskluftsintag => ingen större skillnad med nya friskluftsventiler
 
  • Gilla
Spanarn10 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog börjat i andra änden.
Dvs satt in fläktar i frånluftventilerna i WC och badrum.
Det är ju en viss sannolikhet att det finns otätheter i befintliga fönster och dörrar för att tilluften skall räcka till utan nya ventiler.
Som steg två altså, vid behov, installera tilluftventiler i sovrum och vardagsrum.
 
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle nog börjat i andra änden.
Dvs satt in fläktar i frånluftventilerna i WC och badrum.
Det är ju en viss sannolikhet att det finns otätheter i befintliga fönster och dörrar för att tilluften skall räcka till utan nya ventiler.
Som steg två altså, vid behov, installera tilluftventiler i sovrum och vardagsrum.
Tanken är att alla fönsterna skall bytas ut inom kort. M a o så försvinner de otätheter som de gamla (tidigt 70-tal) tvåglasfönsterns säkert erbjuder idag, ”självdrag”.
 
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle nog börjat i andra änden.
Dvs satt in fläktar i frånluftventilerna i WC och badrum.
Det är ju en viss sannolikhet att det finns otätheter i befintliga fönster och dörrar för att tilluften skall räcka till utan nya ventiler.
Som steg två altså, vid behov, installera tilluftventiler i sovrum och vardagsrum.
På tal om frånluftsfläktar. Här är en typ av produkt som lockar.
Inser då att våra ventilationsrör inte är 100 utan 125. Hmmm, hur löser man det?

https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Ventilationsflakt-Pax-Passad-30/6837814/artikel-detaljer.html
 
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kan du få plats i väggen med en sådan här (plus en kort 100-rörstump):
[bild]
[länk]
I taket är det (inte väggen).
Intressant idé. Jag kan bara inte riktigt se det framför mig, hur det skall gå till utan att fläkten hamnar för långt ner (från taket).

Jag har å andra sidan inte fördjupat mig i fläkten jag länkade till ännu - har inte koll på hur den fästes. Månne trycks den på röret? Om inte skruvas, på något sätt.

Lösningen i nuläget kan liknas vid nedan.
https://www.hornbach.se/shop/FRESH-...m-och-rund-stos/8514259/artikel-detaljer.html
 
Den passar i ett 125-rör. Citat från monteringsanvisningen:

”Fläktarna kan, beroende på modell, monteras i kanaler med naturligt självdrag (tak, figur 1) och/ ellerutannaturligtsjälvdrag(yttervägg,figur2)**. De passar för kanaldimensioner Ø eller 100
– 140 mm. Vid större kanaldimensioner, upp till Ø160 mm, används tillbehöret Pax täckplatt”
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S Tommy66 skrev:
I taket är det (inte väggen).
OK.
Tak eller vägg spelar nog egentligen ingen roll, och jag tänkte nog lite fel.
Efter som det är frånluftsfläkten det handlar om, så är det ju ingen större nackdel att bara kapa till en 5 - 10 cm lång rörbit av ett 100 mm rör.
Och sticka in detta i 125 mm röret, sedan dreva/fylla upp 12-mm springan mellan rören,
så det blir någorlunda tätt. Kan tänka mig att PU-skum är enklast.
Och så montera fläkten flush mot takpanelen, in mot 100 mm röret.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK.
Tak eller vägg spelar nog egentligen ingen roll, och jag tänkte nog lite fel.
Efter som det är frånluftsfläkten det handlar om, så är det ju ingen större nackdel att bara kapa till en 5 - 10 cm lång rörbit av ett 100 mm rör.
Och sticka in detta i 125 mm röret, sedan dreva/fylla upp 12-mm springan mellan rören,
så det blir någorlunda tätt. Kan tänka mig att PU-skum är enklast.
Och så montera fläkten flush mot takpanelen, in mot 100 mm röret.
Som sagt, den passar utan att stoppa in ett 100-rör.
 
  • Gilla
Spanarn10 och 1 till
  • Laddar…
S
B Bigfoot skrev:
Ja dom "sväljer all den nya luftmängden", Men du kommer ju inte att på något magiskt sätt få in dubbelt så mycket luft för att du stoppar in dubbelt så många friskluftsventiler utan du får en ny balans. Om du kollar på produktbladet så ser du t.ex att 98-ventilen har ett beräknat flöde på 8 l/s vid 10 Pa, d.v.s. 10 Pa undertryck i huset. Ju fler ventiler du stoppar in ju mindre undertryck kommer du att få och då minskar du flödet i varje enskild ventil. När du får ett mindre undertryck så får även självdraget ett mindre motstånd att övervinna och då ökar frånluftsflödet tills den nya balansen uppnåtts.

Bra självdrag + otillräckliga friskluftsintag => stor förbättring med nya friskluftsventiler
Dåligt självdrag + tillräckliga friskluftsintag => ingen större skillnad med nya friskluftsventiler
Nya/moderna fönster + (flera) nya friskluftsintag + vardera en badrumsfläkt i två WC = ?

https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Ventilationsflakt-Pax-Passad-30/6837814/artikel-detaljer.html
 
S
Jag undrar hur lågt man kan ställa den här modellen (https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Ventilationsflakt-Pax-Passad-30/6837814/artikel-detaljer.html), vid hur låg luftfuktighet som man kan få den att aktiveras. Kan inte se ngn parameter/uppgift för det i produktspecen.

Tänker att man skulle kunna använda den som något av mekaniskt frånluftssystem ”light”. I vårt fall då tot 3 st fläktar (och 5 nya tilluftsdon). D v s att fläkten inte enbart aktiveras vid förhöjd luftfuktighet a la nyduschat läge.

Apropå fläkt #3 så tänker jag mig placering i tvättstuga. Där finns idag (lite konstigt) ingen ventil för frånluft i taket, däremot finns det en gammal för tilluft i (ytter)väggen. Vilket jag spontant funderar på att nyttja för frånluft i stället, genom att montera en fläkt i det hålet. På andra sidan väggen finns det numera ett uterum, vilket i sig har ventilationsgaller i vägg. Noterar att ovan fläktmodell även finns i en version ”som skall användas i kanal som saknar naturligt självdrag (yttervägg)”. Låter som att det skulle kunna bli bra - eller är det nono just för att hålet ursprungligen fungerar som tilluftslösning?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.