Det fixar du själv. Du måste bara lokalisera vilket vred som fyller värmesystemet. Det kan vara det blå vredet. I vårt hus sitter det på varmvattenledningen med slang anslutet till värmesystem.

Samtidigt som du fyller läser du av manometern som visar trycket.
 
Messingventil med svart vred nära rör och ett rött expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vredet kan se ut såhär och sitta i närheten av det röda expansionskärlet också.
 
Kolla vart detta svarta vred går.
 
  • Rörsystem med värmeinstallation, svart vred markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Kolla vart detta svarta vred går.
Den var det. Nu är det tryck på 1.0
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 4 till
  • Laddar…
Nu har du mest troligt kvar en del luft i systemet också.

Du kan alltså behöva lufta ur elementen och därefter måste du fylla upp systemet igen. Här finns det lite olika skolor för hur man ska göra. Jag brukar stänga cirkulationspumpen, andra låter den gå. Därefter luftar jag ett av de högst placerade elementen. För att lufta ur element behöver du en luftningsnyckel. Att fylla systemet och lufta behöver du mest troligt återupprepa ett par gånger.
 
Uppföljning:

Kanske finns andra som kommer söka på forumet i samma fråga.
#

Nu har jag bra värme i systemet, drog till en början på väl möe men det är nog en process att hitta rätt.

Vad har jag gjort:

1. Kontrollerade trycket i expanssionskärlet.
- hade ett tryck på 0.3, höjde till 1.1 genom att fylla på vatten i systemet.

2. Nollställd den första värmetempen. I mitt fall finns alt från -8 till +8.

3. Vred upp värmekyrvan i mycket små intervall. Kom snabb respons på det. Så värt att börja med korta intervall.

4. Luftade elementen i huset.

Ställda alla radiator termostaten på samma nivå.
#


Nu fungerar det bra. Ska dock fortsätta att pilla lite för att få ur lite mera värme ut vattnet.
Kör pumpen på lågt varv.

Vill få ut 12 c snarare än som nu 9-10.


Mycket bra råd har kommit i tråden. Tack för det.
Helt klart tjänat in en bra slant på att slippa ta hit någon för att "ställa in allt".
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Om du ska hitta en vettig kurvlutning är det bäst att plocka bort termostaten på något eller några av dina element och helst i ett rum där inte yttre värmekällor har för stor inverkan, rum utan tillskott från tex solinstrålning. Det krävs också att temperaturen är jämn utomhus ett par dagar i sträck. Avläsningen av innetemperaturen behöver ske för minst två utomhustemperaturer, gärna med stor skillnad mellan de två utomhustemperaturerna, för att avgöra om du har rätt/lämplig kurvlutning. Det bästa är om du kan göra denna injustering när det blir riktigt kallt ute.

Målet är alltså i första hand att få till en jämn innetemperatur, det är inte lika viktigt om det är 19,20 eller 21 grader i rummet du använder för injustering. Därefter kan du börja ändra förskjutning av kurvan så att innetemperaturen blir rätt eller kanske någon grad över den önskade innetemperaturen.

Det här är inte en heltäckande beskrivning, men ger väl kanske en bild av hur du bör gå tillväga.
 
Hur ser inställningen på panelen ut nu då? Bild, tack:)
 
Fota reglercentralen så vi vet vad du har, öppna luckan så att allt syns, om du inte inte vet vad som är vad så får du besked
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.