Hej!
Jag tänkte riva mitt garage men behöver tips på hur jag ska riva det. Vill gärna ha ner det så billigt som möjligt och det är bara taket jag behöver hjälp med.
Min tanke just nu är att ta hit nån som kan lyfta ner taket.
Garaget är ca 4x6m så taket väger endel. Ser ut att vara helgjutet betongtak.

Har ni andra idéer om hur jag kan göra?
 
  • Gamla garaget med helgjutet betongtak och skadad presenning som behöver rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nerfallet och rörigt gammalt garage med betongtak och bråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knuffa omkull hela byggnaden i sidled och sen plocka isär det i mindre delar? Borde fungera med lämpligt stor grävmaskin. Ser ju ut som att det redan håller på att ramla i sidled
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Knuffa omkull hela byggnaden i sidled och sen plocka isär det i mindre delar? Borde fungera med lämpligt stor grävmaskin. Ser ju ut som att det redan håller på att ramla i sidled
Absolut, eller rentav med slägga och lite ursinne. Armeringsjärnen kan ställa till det förstås, så jag röstar också på grävskopa som direkt kan lägga rivningsmassorna i container för bortforsling, det spar du många fula ord på.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Grävskopa! Den där vågar man ju inte gå in i.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
F
Hemgjort skyddsrum?
 
Det beror ju helt o hållet på hur du bor.;)
Jag förordar som alltid en både snabb o rolig lösning.
Så kontakta Dynamit-Erik så hjälper han dig, om du inte har möjlighet själv.:cool::crysmile:
Har du annat du vill bli av med löser han säkert det med.:rofl::rofl:

https://youtu.be/gQ0APw-ZQtc


Om inte Dynamit-Erik är din lösning så tror jag med på grävmaskin eller lastare faktiskt.(y)
 
  • Haha
Pappa1986
  • Laddar…
Lite spackel och färg så är det som nytt igen :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Erik Salhammar och 9 till
  • Laddar…
Mht till att du har eternitfasad, du har inte eternittak på garaget?
 
Jag har funderat på att slå omkull hela skiten med slägga men är orolig att tyngden på taket kommer slå ner hårt i marken och skada huset? Vad tror ni?
Tanken är att låta skiten ligga sen och fylla igen med jord.
 
P Piisolo skrev:
Jag har funderat på att slå omkull hela skiten med slägga men är orolig att tyngden på taket kommer slå ner hårt i marken och skada huset? Vad tror ni?
Tanken är att låta skiten ligga sen och fylla igen med jord.
Svårt och tänka mig att garaget tak som träffar marken skulle påverka huset på något sätt om det nu inte träffade huset direkt vilket det inte verkar kunna göra vad jag kan se på bilden.

Om du ska täcka det med gjord låter det ju också bättre om du gör det med grävmaskin. Ett jädra jobb att göra manuellt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Grävskopa! Den där vågar man ju inte gå in i.
Lite svårt att riva det där med bara en Grävskopa, lättare om du har en grävmaskin med en grävskopa på... :D:rofl::p

Om du funderar på knipo:s tips om Dynamit-Erik och han inte kan, så kan du försöka att kontakta Roar, han kan nog hjälpa dig med lite Sprengstoff :surprised::D:rofl:

Fast det bästa och enklaste är nog att anlita någon med Grävmaskin för att riva och fylla upp med jord så blir det fint och bra...

 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
P Piisolo skrev:
Jag har funderat på att slå omkull hela skiten med slägga men är orolig att tyngden på taket kommer slå ner hårt i marken och skada huset? Vad tror ni?
Tanken är att låta skiten ligga sen och fylla igen med jord.
Om du inte ska forsla bort resterna så verkar en gävmaskin vara overkill. Det är en fördel om du inte gör sönder taket, det tar minst plats i ett stycke. Banka på väggarna tills taket rasar ner. Se till att du inte har några kroppsdelar under när det gör det.
 
Palmis Palmis skrev:
Se till att du inte har några kroppsdelar under när det gör det.
Industriell maskin med säkerhetsvarning och burkar på löpande band.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Piisolo skrev:
är orolig att tyngden på taket kommer slå ner hårt i marken och skada huset? Vad tror ni?
Nä nä nä, det ska vara ett sjusärdeles illa byggt eller åtgånget hus som skulle skadas av något sådant. I så fall skulle det rasa om t ex tunga långtradare dundrade förbi.
Här utanför detta huset har de byggt ny väg i 1 1/2 år, inklusive sprängningar med dynamit, och inte har vårat hus skadats för det.
 
Var försiktig med att slå ner det för hand. Viker sig konstruktionen snabbt åt ditt håll så kan det sluta riktigt illa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.