Vi har en murad öppen spis i ett hörn inomhus som röker in. Den murade skorstenen går utvändigt med en separat eldstad utvändigt, rökkanalen från den öppna spisen inomhus har två ganska tvära böjar. Skorstenen är ca 5m och kanalen är en helstenskanal. Det finns en separat friskluftskanal från yttervägg som mynnar i eldstadsplanet på den öppna spisen. Vi har försökt minska öppningen mot rummet men utan någon effekt.
 
Vilken öppning har ni försökt minska? Om ni minskat tilluften är det klart det ryker in mer, om huset är ganska tätt i övrigt ...
Har det alltid varit så, eller är det ett nytt problem?

Nu är jag inte expert, men min känsla är att det är svårt att få riktigt drag i skorstenen innan den kommer upp i temperatur .. har man då hela skorstenen utomhus borde det ta längre tid .. Har den yttre eldstaden något spjäll i rökkanalen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med om att en varm storsten ökar draget något väldigt.

En annan sak som borde finns i spisen är en rökhylla/rullkant i spiskåpan som stoppar röken från att puffa ut i överkanten av spisöppningen. Har man missat en sån kan det också blir problem.
 
  • Gilla
ceno
  • Laddar…
Murade skorstenar brukar dra väldigt dåligt när dom är kalla. Går den dessutom på utsidan så är den extra kall. När man eldar varje dag brukar skorstenen aldrig bli riktigt kall och då brukar draget förbättras avsevärt. Sen är en öppen spis dålig. Den har usel verkningsgrad och tar tilluften från alla håll vilket inte bidrar med att skapa nått fungerande drag heller. Bäst brukar det fungera om tilluften kommer in underifrån. Fundera på att skaffa en insats eller bygga luckor så kommer ni att ha betydligt mera nytta av spisen.
 
Tack för era synpunkter.
Spisens öppning är minskad med 15cm i överkant med en plåt.
Jag undrar om dom två tvära böjarna på rökkanalen innebär problem även om jag sätter in en kassett/insats.
 
Problemet med att det ryker in slipper du ju helt...

I värsta fall kan du ju alltid tända i spisen utomhus först, för att få upp temperaturen på skorstenen... Och sen stänga till den, och tända inne... Lite jobb, men å andra sidan, en insats ger ju faktiskt värme också... (y)
 
En öppen spis ger ju lite värme men ska väl mest ses som till för myseldning och korvgrillning.

Jag hade ju kollat att det inte dykt upp ett skatbo i skorstenen och annars skulle man väl kunnat prova med att förvärma skorstenen en stund med en värmefläkt...

/ATW
 
B BGG2:2 skrev:
Vi har en murad öppen spis i ett hörn inomhus som röker in. Den murade skorstenen går utvändigt med en separat eldstad utvändigt, rökkanalen från den öppna spisen inomhus har två ganska tvära böjar. Skorstenen är ca 5m och kanalen är en helstenskanal. Det finns en separat friskluftskanal från yttervägg som mynnar i eldstadsplanet på den öppna spisen. Vi har försökt minska öppningen mot rummet men utan någon effekt.
Det är lufthastigheten från rummet och in genom spisöppningen som ska hålla röken kvar inuti spisen ända tills den hunnit ut genom skorstenen. Att då ta in luft innanför spisöppningen minskar såklart luftmängden från rummet, som ska hålla emot framrykningen, vilket naturligtvis blir fel. Friskluftsintag måste ske utanför spisöppningen. En Ö.spis suger ut ca 500 kubikmeter luft/tim, (ungefär lika mycket som köksfläkten när den går) när skorstenen är varm. Denna luft måste ersättas med luft utifrån ända tills rökgasspjället kan stängas och står detta öppet tills nästa dag har mer värme försvunnit ut genom skorstenen än vad vedbrasan tillfört huset. Förr tog man den sista brasans glöd och lade i köksspisen och kunde då stänga ö-spisspjället medan värmen låg på +
 
Har spisen alltid betett sig såhär? Det finns ju en möjlighet att den på något sätt är olämpligt konstruerad.

Annars så håller jag med föregående skribenter om betydelsen av en varm skorsten. Jag har en öppen spis som alltid är motsträvig första gången för säsongen när skorstenen är kall och fuktig efter höstens regn och kyla.

Jag brukar ta en boll av tidningspapper och sätta på en eldgaffel, tänder eld på den och håller upp den så långt upp i kåpan som jag kan nå. Brukar få upprepas flera gånger men till slut så får luften fart och man kan börja elda lite försiktigt.

Detta behöver bara göras vid första eldningen, sedan så funkar det hela vintern. Jag eldar minst en gång i veckan, eldar man mer sällan så kanske det blir annat. Dessutom är min skorsten traditionellt placerad "inomhus" i husets mitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.