En i raden av problem vid renoveringen av 28 m2 källare är en vad jag (kund) hävdar är felaktigt installerad blandare. Denna tråd kan komma att öka då felen är flera men jag vill först höra era åsikter kring blandaren då jag stött på hårt motstånd av min anlitade hantverkare.

Bakgrund.
Badrummet som byggts i en del av källaren är renoverat från grunden. Sula har bilats upp varpå nytt avlopp mm. Vatten går i rör i tak och väggar. Allt som skulle installeras i badrummet visades upp under maj månad när detta införskaffades.
I och med källare är takhöjden begränsad runt 207 cm.

Problemet:
Duschblandaren är av nedan modell:
https://www.ikea.com/se/sv/p/voxnan-takduschset-med-termostatblandare-foerkromad-40393350/
C/C rör 150mm med tillhörande exentermuttrar för installation vid rör inkommande C/C 160 mm.
Excentermuttrar anslöts då rörisen inte tittat vilket mått blandaren byggts för (jag hade givetvis föredragit C/C 150mm då excentermuttrarna bygger runt 20 mm ut ifrån vägg).

Blandaren sattes på standardhöjd 110 cm från golv.
Problemet här är att duschen ej är kapningsbar varpå då ej får plats med den begränsade takhöjden.
Efter lite trollande kapades röret till takduschen och lite grövre oringar användes för att röret skulle sluta tätt.

Det stora problemet är dock att så fort duschblandaren utsätts för tryck nedåt (takdusch) dippar blandaren nedåt.
Se filmklipp.

Såhär ser installationen ut i profil:
Kromad duschblandare monterad på vit kakelvägg med synliga excentermuttrar och rör som sträcker sig uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörisen menar på att detta är vad man får när man köper VVS från IKEA. "Bara FMM osv är det som duger". Problemet uppkommer enligt rörisen då godset ger vika i bandare osv. Fästet är korrekt. Jag menar på att jag inte är nöjd oavsett hur vida han har gjort fel eller inte.

Jag önskar att dem öppnar upp vägg och gör rörgenomföringen till C/C 150 för att minska hävstången och sedan sätta fast fästet ordentligt.

Rörisen menar att han endast tar sitt ansvar om en oberoende besiktningsman anser att installationen är felaktig.

Vad är er take på detta?
 
  • Gilla
morr
  • Laddar…
Det verkar konstigt att fästet är så löst men blandaren i sig själv ser ganska "djup" ut också så det är klart att det blir en hävstång.
Under förutsättning att fästet är monterat som det ska så tycker jag det verkar orimligt att riva väggen igen för att ändra till ett mindre gångbart mått.
Jag hade bett rörisen fixa en ny blandare till dig med cc160 och rätt höjd till ett "bra" pris
 
  • Gilla
TTomaSS och 1 till
  • Laddar…
Det är detta som är den stora risken när man köper material själv. Hantverkarna vill inte ta helhetsansvaret, vilket jag förstår, och det är risk att man blir oense och skyller på varandra istället. Nog om det.

I ditt fall verkar ju rörisen missat att kolla c-c på blandaren, men att kräva att de ska riva upp väggen och ändra c-c måttet är inte rimligt. Om det där är konstruktionen på blandaren så skulle jag lämnat tillbaka den. Det är en usel konstruktion, den hade sannolikt läckt ändå förr eller senare men nu kanske excenterkopplingarna förvärrat situationen.

Mitt förslag är att du köper en annan blandare och då förslagsvis en med c-c 160 så är hela problemet ur världen. Med lite tur kanske rörisen kan tänka sig att fixa o installera den eftersom han missade att kolla c-c måttet.

Tex. Gustavsbergs Nordic 3/square går att få tag i för vettiga pengar; https://rorfokus.se/produkt/gustavs...MI65euzMrD5QIVDx0YCh3TqAANEAQYASABEgLInPD_BwE

Den går att bygga så att det bara är 77 cm mellan blandare och tak, så den borde du få plats med utan problem.
 
Tack för er input.
Två saker jag inte riktigt köper gällande denna situation.
1. Röris Inte kontrollerat materialet som är inköpt (höjd blandare till tak, kapningsbarhet på rör, eller CC mått). Ingen vill ju ha excentermuttrar vid en nybyggnation.

2. Är det rimligt att anta att IKEAs produkt i detta fall omöjliggör korrekt installation vid fallet av användandet av medföljande exentermuttrar?

Jag hör vad ni säger. Den enklaste utvägen i detta är att skaffa en ny blandare. Detta bidrar ju dock till kostnadsökningar och en jäkligt smidig räkmacka för hantverkarna som jag anser förbisett mina önskemål och specifikation.
 
A
Hej

Ursäkta mig men är du på riktigt.
Skall montören kontrollera ditt inköpta material dom du dessutom köpt på Ikea?
Bad du honom om det?

Kom inte dragandes med yrkesstolthet: om du handlar på Ikea borde du väl veta vad du gav dig in på.

Fulla stödet till montören. Köp "riktiga" grejer från svenska tillverkare mora /fmm
I det stora hela... vad hade prisskillnaden varit.

Mvh
 
  • Gilla
TTomaSS och 6 till
  • Laddar…
A
Sen är de ju helt korrekt med 160 cc ut från väggen.

Anpassa blandaren efter det
 
Hade gärna sett filmen hur rörelsen ser ut vid väggen.
De är väll okej med en räkmacka om även du får en, bättre installation för dig och mer framtisäkert. Vill du verkligen riva hela väggen för att få ”rätt”
 
Håller med om att det är klantigt att inte kolla höjd och cc mått. Att kapa och göra McGuyver-lösningar brukar sällan bli bra. Men det kan ju också vara en fördel att ha sakerna på normal höjd och standard cc-mått om man ser över tid.
Kan man se vart det flexar i konstruktionen?
 
Henrik Nordlander skrev:
Hej

Ursäkta mig men är du på riktigt.
Skall montören kontrollera ditt inköpta material dom du dessutom köpt på Ikea?
Bad du honom om det?

Kom inte dragandes med yrkesstolthet: om du handlar på Ikea borde du väl veta vad du gav dig in på.

Fulla stödet till montören. Köp "riktiga" grejer från svenska tillverkare mora /fmm
I det stora hela... vad hade prisskillnaden varit.

Mvh
Ehm.. Ja?

Jag:
Hej hantverkare.
Här skall byggas ett badrum med dessa komponenter som redan är införskaffade.

Hanverkare:
Hej kund.
Byggde ett badrum anpassat efter andra komponenter än det du angivet.

Rimligt?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det låter ju som att det är blandarfästet som ger vika? Det kan ju knappast ha varit en del av IKEA leveransen, för i så fall hade det ju haft rätt cc mått.

Men i den uppkomna situationen, egentligen redan när det visade sig vara fel cc-mått, borde ni skrota IKEA blandaren.

jag håller med om att rörisen borde ha kontrollerat produkterna du köpte, och granskat samtliga monteringsanvisningar innan arbetet påbörjades, det skulle du i så fall troligen fått betala 2 - 5h extra för, för det var väl fler saker än blandaren?

Om vi antar att du hade hållt dig till material som rörisen rekommenderat, antingen via VVS firman, eller att du själv hade köpt "rätt" fabrikat till lägre pris. Då hade det varit material som hantverkaren är väl förtrogen med. han hade vetat vilka kopplingar och cc avstånd som gäller, han hade kunnat kapa röret som han är van vid osv.

Det är fultl rimligt att hantverkaren förutsatte att en blandare av "svenskt" fabrikat inköpt i Sverige uppfyller svensk standard, som är cc 160. Det är också fullt tänkbart att han aldrig sett en blandare med takdusch där man inte kan justera längden på röret (jag vet inte, har aldrig hempulat en takdusch).

Det finns en anledning till att "bättre" VVS firmor vägrar befatta sig med IKEA material, och det är inte bara för att det är "för billigt".
 
Att cc-måttet på anslutningen är 160 är korrekt, vi har 160 som standard i Sverige. Ikea skickar med adaptrar för sina blandare för dom vill ha hela Europa som marknad och i nästan hela Europa är 150 standard och kan då leverera samma blandare på fler marknader.
Att blandaren inte riktigt passar får du ta med IKEA.

Att VVSarn inte kollat höjden är däremot hans fel då han rimligtvis var mycket medveten om den begränsade höjden. Här borde kanske blandaren bytts innan den byggdes om.
Är ombyggnaden ok eller ser du den som felaktigt?
 
Henrik Nordlander skrev:
Hej

Ursäkta mig men är du på riktigt.
Skall montören kontrollera ditt inköpta material dom du dessutom köpt på Ikea?
Bad du honom om det?

Kom inte dragandes med yrkesstolthet: om du handlar på Ikea borde du väl veta vad du gav dig in på.

Fulla stödet till montören. Köp "riktiga" grejer från svenska tillverkare mora /fmm
I det stora hela... vad hade prisskillnaden varit.

Mvh
Vaknat på fel sida?

Om man kommit överens om att kunden ska köpa materialet själv så ligger det i hantverkarens intresse att kontrollera materialet - just för att slippa situationer som dessa. Och det är inte alls "korrekt" med c-c 160. c-c 150 blir allt vanligare eftersom det är standardmåttet i europa som vi av någon anledning inte anammat.

Men oavsett det så är det inte ett fel att använda excenterkopplingar, särskilt inte sedan dessa dessutom i detta fallet levereas med blandaren. Eftersom ni har byggt om blandaren/takduschen så faller ju alla garantier på den. I ett icke ombyggt utförande så läcker den ju högst troligt inte och om den hade gjort det så hade du kunnat lämna tillbaka den

Gräv ner stridsyxan och lägg energin på att lösa problemet. Köp en blandare som passar dina förutsättningar helt enkelt.

Oavsett C-C mått så hade ju inte IKEA-prylarna passat på grund av takhöjden - eller hur?
 
Onödigt mycket tjafs om en liten sak. Köp en ny blandare och dusch som passar till din takhöjd. Eftersom hantverkaren delvis klåpat när han inte kollat igenom materialet du köpt så kanske han kommer och byter den utan avgift om du frågar snällt. Det borde inte ta honom mera än en timme.
 
A
Den takduschen ser jag är 116cm hög ej kapbar som du säger,hade de monterat blandaren enligt det skulle den då suttit på ca90cm höjd,tror inte du gillat det heller.
 
Tss skrev:
Den takduschen ser jag är 116cm hög ej kapbar som du säger,hade de monterat blandaren enligt det skulle den då suttit på ca90cm höjd,tror inte du gillat det heller.
ja eller snarare 80-85 eftersom den monteras uppe från och man kanske inte vill ha röret tryckt upp mot taket
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.