Håller på med renovering av korsvirkeshus och tänkte snygga till bjälkarna. Jag tog bort listerna som fanns mellan bjälkar och tak och på vissa ställen är det ganska stora glipor, frågan är vad jag skall använda för att fylla ut dessa hålrum. Jag vill inte använda lister utan tänkte mig ett fint avslut mellan tak (som är gipsskivor) och bjälkar.
 
  • Glipor mellan en mörkbrun träbjälke och en vit gipsskivetak, där lister tidigare varit monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan rödmålad bjälke och vit gipstak i ett renoverat korsvirkeshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Gipsningen borde kanske ha gjorts tightare om du inte vill ha lister,vet inte annars vad man kan hitta på,för glest att foga.
 
lopec
Gipsbruk, kanske? Har du redan målat taket eller kommer det sen?
 

Bästa svaret

Det brukar sitta hålkälslister över dessa skarvar. Ser trevligt och traditionellt ut, varför vill du inte ha det?
 
Tss skrev:
Gipsningen borde kanske ha gjorts tightare om du inte vill ha lister,vet inte annars vad man kan hitta på,för glest att foga.
Tack för svar, jo jag önskar att gipsskivorna hade satts upp tightare. Vi får se vad lösningen blir.
 
T tompaah7503 skrev:
Det brukar sitta hålkälslister över dessa skarvar. Ser trevligt och traditionellt ut, varför vill du inte ha det?
Hej och tack för svar, din idé är bra och skulle se betydligt bättre ut än de kvartslister som satt där innan.
 
lopec lopec skrev:
Gipsbruk, kanske? Har du redan målat taket eller kommer det sen?
Hej och tack för svaret,

Målning av tak kommer sedan, jag har skaffat en påse med något gipsliknande pulver som jag nog skall prova. Det skall tydligen inte rinna lika mycket som gips så vi får se.
 
J JoachimLö skrev:
Hej och tack för svar, din idé är bra och skulle se betydligt bättre ut än de kvartslister som satt där innan.
Hade inte så mycket detaljbilder tyvärr men här är ett rum vi gjorde med otroligt ojämna bjälkar i taket sen tidigare. Taket är pappspänt, sen är det hålkälslister, listerna är "tapetserade" med papper upp på det pappspända för att bli av med alla glipor mellan list och tak. Till slut är det målat med limfärg.

Ser bra ut tycker jag naturligtvis eftersom det var jag som gjorde det ;)

Delförstoring

Renoverat takrum med ojämna bjälkar, pappspänt tak och tapetserade lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sammanhangsbild

Renoverat sovrum med ojämna bjälkar i taket, pappspänt tak, hålkälslister och målat med limfärg, inredd med säng och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för de fina bilderna, det ser verkligen bra ut. Om vi sätter lister igen blir det absolut din modell. Just nu kämpar vi med att ta bort färgen från bjälkarna, de är rödmålade med oljefärg och vi försöker få dem trärena. Ett stort jobb men närmar oss trärent på EN bjälke nu efter 2 dagars jobb
Dina svarta bjälkar ser fina ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.