Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Vad menar du med det? Jag skrev ju varför. Måste inte sälja. Det är eller var ekonomiskt strategiskt. Jag har ju uppenbarligen själv missat när jag köpte det här med cellplast och enstegatätad fasader.

Har även en plan att om huset inte säljer hyra ut det och maxa avbetalning i 3-4 åe så man kan sänka priset till en nivå jag inte idag kan sänka till. Vore för stor förlust i dagsläget.
Du kommer hitta kund till ditt hus och du behöver inte kalla det enstegstätat då det är diffusionsöppet och bra brandskyddat ... visa bilder på huset
 
B byggarätt skrev:
Cellplastfobi verkar vara som Greta fast tvärt om!
Det miljövänligaste alternativet spolas på namnet
Som jag skrev tidigare, varför har inte kylskåp mineralull? Jo, för att cellplast är bättre.
 
  • Gilla
ripeg och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Som jag skrev tidigare, varför har inte kylskåp mineralull? Jo, för att cellplast är bättre.
Detta forum har det svårt med cellplast och fastän cellplast finns i stort sett alla hushåll så verkar det som konstiga fördomar biter sig fast i många som lett till att TS fått svårt att sälja sitt hus!
Kombinationen diffusionsöppen och icke vattenupptagande samt ogiftig och högisolerande och lätt att hantera är ju fantastiska egenskaper
 
Hej @byggarätt !
Trevligt att du argumenterar för cellplasten, så ska det vara i ett forum, med olika åsikter. Men tyvärr tror jag att du har missuppfattat mitt inlägg där jag beskrev vad som hände i Grenfell Tower och vad det fanns för likheter och skillnader mot EPS.

Läs gärna mitt inlägg igen, särskilt slutsatserna, så ser du. Visst brinner EPS bra, det kan ingen förneka, men det gör t ex trästommen i ett vanligt hus också. Katastrofbranden i London däremot berodde på flera faktorer som skapade en brandfackla när elden väl kom lös; ledsen om jag varit otydlig med detta.

Låt oss nu återgå till en saklig diskussion.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Hej @byggarätt !
Trevligt att du argumenterar för cellplasten, så ska det vara i ett forum, med olika åsikter. Men tyvärr tror jag att du har missuppfattat mitt inlägg där jag beskrev vad som hände i Grenfell Tower och vad det fanns för likheter och skillnader mot EPS.

Läs gärna mitt inlägg igen, särskilt slutsatserna, så ser du. Visst brinner EPS bra, det kan ingen förneka, men det gör t ex trästommen i ett vanligt hus också. Katastrofbranden i London däremot berodde på flera faktorer som skapade en brandfackla när elden väl kom lös; ledsen om jag varit otydlig med detta.

Låt oss nu återgå till en saklig diskussion.
Om du eldar EPS så slocknar det om inte energi tillförs!
Det enda som är ett problem vid brand med EPS i en konstruktion är rökutveckling samt det du pekade på med spridning nedåt!
Det kräver fortfarande felaktig byggmetod och att branden har annat som brinner!
Med puts på utsida och osb o gips så är det inte värre brandfara än med vanligt träregelkonstruktion
 
B byggarätt skrev:
Om du eldar EPS så slocknar det om inte energi tillförs!
Det enda som är ett problem vid brand med EPS i en konstruktion är rökutveckling samt det du pekade på med spridning nedåt!
Det kräver fortfarande felaktig byggmetod och att branden har annat som brinner!
Med puts på utsida och osb o gips så är det inte värre brandfara än med vanligt träregelkonstruktion
Ja, det var ju det jag skrev, med undantag för det där med att man behöver tillföra energi utifrån för att EPS ska brinna. Det är inte korrekt, vilket bland andra Brandskyddsföreningen uppmärksammat; läs t ex http://www.brandsakert.se/2011/0617/cellplast-en-tickande-bomb
Att EPS brinner bra är fakta. Att man kan förhindra brand t ex genom att innesluta brandfarliga material är också fakta. Att branden i London både handlade om andra material än EPS samt om felaktiga byggsätt och kanske rent av fusk är också fakta. Frågor på det?
 
Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Inget fel i sig. Otroligt många renoverade hus i städer har denna typ av fasad. Ser inte någon massflykt från Stockholm, Göteborg, Malmö. Även enstegstätade fasadsystem kan fungera riktigt bra, men det är viktigt att det är väl utfört. Har sett hur i väldigt bra skick från 90-talet med samma fasadsystem. Rätt gjort är det bra skit.
Det där behöver du nog tänka om angående. För att citera en god vän och byggnadsingenjör så finns det två typer av enstegstätade hus, de som har problem och de som kommer få problem..
Det betyder inte att huset inte går att sälja men för ett betydligt lägre pris där köparen tar höjd för att byta fasad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Du kommer hitta kund till ditt hus och du behöver inte kalla det enstegstätat då det är diffusionsöppet och bra brandskyddat ... visa bilder på huset
Inte ange att fasaden saknar luftspalt? Det skriker ju dolt fel om det inte framgår innan försäljningen.
Hur tänker du här?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, det var ju det jag skrev, med undantag för det där med att man behöver tillföra energi utifrån för att EPS ska brinna. Det är inte korrekt, vilket bland andra Brandskyddsföreningen uppmärksammat; läs t ex [länk]
Att EPS brinner bra är fakta. Att man kan förhindra brand t ex genom att innesluta brandfarliga material är också fakta. Att branden i London både handlade om andra material än EPS samt om felaktiga byggsätt och kanske rent av fusk är också fakta. Frågor på det?
Brandfaran med bergvärmepump pratas det inte om på samma alarmerande sätt!!!
Så fort man diskuterar EPS kommer larm och felaktiga uppgifter om hur materialet uppträder!

I länder typ Canada där EPS byggande är vanligt har du inga problem av typen som vi ser i denna tråden med Myter!
Londonbranden var följden av en kriminell borgmästare som inte skötte projektet och ett material som inte har med EPS att göra
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Inte ange att fasaden saknar luftspalt? Det skriker ju dolt fel om det inte framgår innan försäljningen.
Hur tänker du här?
EPS är diffusionsöppet och behöver ingen luftspalt... det är inte ”enstegstätat”som samma sätt som de katastrofkonstruktioner med stenull glasull cellplast du läser om!
Du blir förledd av namnet ”cellplast”

Dolt fel är det bara om du stänger in fukt med hjälp av diffspärr mot isolering som saknar vindskydd !

Äpplen är äpplen och päron är päron!

Om ordet ”cellplast” är så missvisande måste vi upplysa folket om hur det ligger till
 
A Anders_Nilsson skrev:
Som jag skrev tidigare, varför har inte kylskåp mineralull? Jo, för att cellplast är bättre.
Moderna kylskåp har väl ändå polyuretan isolering? Cellplast är polystyren.
 
F Finndjävel skrev:
Moderna kylskåp har väl ändå polyuretan isolering? Cellplast är polystyren.
Rätt...
 
Cellplast är plast med celler fyllda av luft eller annan gas. Plasten kan vara polystyren (eps), polyuretan (pur), polyiso-något (pir), karbamidskum mm.
Cellplasten kan ha olika egenskaper, olika diffuissionsöppet, diffussionsstängt, olika isoleringsvärden,olika antändningstemperaturer.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Inte ange att fasaden saknar luftspalt? Det skriker ju dolt fel om det inte framgår innan försäljningen.
Hur tänker du här?
Ingår inte fasad i undersökningsplikten? Hur det kan det bli dolt fel då?
 
T Telefu skrev:
Cellplast är plast med celler fyllda av luft eller annan gas. Plasten kan vara polystyren (eps), polyuretan (pur), polyiso-något (pir), karbamidskum mm.
Cellplasten kan ha olika egenskaper, olika diffuissionsöppet, diffussionsstängt, olika isoleringsvärden,olika antändningstemperaturer.
Jag vill nog påstå att när man i byggbranschen pratar om cellplast så menar man specifikt polystyren. Det finns EPS och XPS. Expanderad och extruderad polystyren.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.