Har en granne som är fullständigt rabiat. På en av mina fastighet finns det en stor gårdsplan och styvsönerna har en lastbil och släp som dom ställer upp där på kvällar och helger. Grannen har nu anmält detta till kommunen som säger att jag måste ha bygglov för parkering. Ansökte om bygglov. Men nu har vi kommit till läget att det kan bli tal om sanktionsavgifter för att jag nyttjat marken som parkering innan bygglovet är klart. Enl beräkningen blir det 770 000 för 3300m2. Lite dyrt tycker jag.

Lösningen är nu att dra tillbaka bygglovs ansökan och ställa lastbilen på vägen som tillhör grannfastigheten som är klassad som jordbruksfastighet. Där får man nämligen ställa upp fordon utan bygglov för parkering. På bilden nedan ser man det aktuella området. De vitmarkerade strecken är där jag vill anlägga en ny väg. Den nya vägen skall då användas som utfart för personbilar när lastbilen står uppställd på det rödmarkerade området. Utfart till allmän väg är i det övre vänstra hörnet. Till höger finns bara mina fastigheter och ingen annan använder vägen. Det rödmarkerade är det område som planeras att använda som uppställningsplats för lastbilen.
Bilden är några år gammal så det ser inte ut så där nu med bilar, båtar osv.

Har varit i kontakt med kommunen och frågat om det är ok att ställa lastbilen på existerande vägen. Markägaren har inga problem med det. Dock dröjer svaret och jag behöver flytta lastväxlarflak och lastbilen ganska snart för att slippa sanktionsavgift på 770 000 kr.

Finns ingen vägsamhällighetsförening. Det är vi som sköter all skötsel av vägen. Min mark går ju ända fram till grannens husknut. Grannarna i 1:16 bryr sig inte ett dugg vad vi gör.
Luftbild över gårdsplan med markeringar för ny väg och föreslagen uppställningsplats för lastbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så vad tror ni. Kan jag få bygglov att anlägga den vitmarkerade vägen? har letat i anläggningslagen, jordbalken, plan och bygglagen men hittar inget om var man får bygga en väg. Helst skulle jag vilja bygga vägen precis på tomtgränsen mot grannens hus.
 
Kanske missar något här men det är nyheter för mig att det krävs bygglov för att parkera på egen tomt. Är det inom detaljplan? Vad hänvisar kommunen till? Att långtidsuppställa båt, husvagn eller liknande vill jag minnas kräver bygglov (eller grannens godkännande) om det är närmare än 4,5 meter till tomtgräns. Vill minnas det gäller 3 mån +. Vilken är din fastighet?
 
  • Gilla
Lilla selma
  • Laddar…
Mikael_L
M Manfreds skrev:
Kanske missar något här men det är nyheter för mig att det krävs bygglov för att parkera på egen tomt.
Jag tänkte precis som dig, men så googlade jag lite och hittade detta:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/


M Manfreds skrev:
Att långtidsuppställa båt, husvagn eller liknande vill jag minnas kräver bygglov (eller grannens godkännande) om det är närmare än 4,5 meter till tomtgräns. Vill minnas det gäller 3 mån
Det finns nog inga fasta regler, skrivet i sten. Om det finns angivna gränser och regler på det där viset (grannehörande, antal meter, antal månader osv) så är det troligen kommunens egna tillyxade regler, som kanske inte skulle hålla i domstol, eller så håller de ... ;)
 
  • Gilla
Andreas.rodeback
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte precis som dig, men så googlade jag lite och hittade detta:
[länk]



Det finns nog inga fasta regler, skrivet i sten. Om det finns angivna gränser och regler på det där viset (grannehörande, antal meter, antal månader osv) så är det troligen kommunens egna tillyxade regler, som kanske inte skulle hålla i domstol, eller så håller de ... ;)
Intressant. Ja, det framgår ju tydligt att lastbilen inte faller under (bostads)fastighetens behov. Får tolka det då som att TS fastighet är en vanlig bostadsfastighet. Lagar om långtidsuppställning är jag hyfsat säker på existerar, men är inget jag orkar kolla upp nu.
 
Mikael_L
Jag ska bara säga med en gång att detta är helt okänt land för mig.
Men jag länkade till det jag fann.

Jag skulle tro att det går att vrida och vända på saker och ting, typ att det är inte en parkering med automatik för att man har parkerat där, osv.

Vidare står det i det jag länkade till att det endast gällde parkering för fastighetens behov. Det skulle ju också kunna dras till sin spets att t.ex. en båtkärra, ett tyngre släp, eller företagsbilen får stå där ...
Så jag tror att man ska läsa detta med stor omsorg och eftertanke.
 
  • Gilla
malin196
  • Laddar…
Glöm allt om själva bygglovet. Det är liksom kört. Frågan är om jag får anlägga ny väg så nära hans hus.
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det där med bygglov för parkeringsplatser var ny för mig. Men problemet ligger i att du använder den för annat än fastighetsbehovet.
Vägen kan du alltså anlägga och i värsta fall kan du kalla det infart tillika p plats för dina och familjens privatbilar
 
Enl länstyrelsen står det så här i lagen. Och eftersom jag inte får parkera lastbilar på min egen mark är planen att ställa dom på vägen. men då måste jag bygga ny väg så jag kommer ut.
 
  • Gilla
Bremrik
  • Laddar…
M Marcus K skrev:
Har en granne som är fullständigt rabiat. På en av mina fastighet finns det en stor gårdsplan och styvsönerna har en lastbil och släp som dom ställer upp där på kvällar och helger. Grannen har nu anmält detta till kommunen som säger att jag måste ha bygglov för parkering. Ansökte om bygglov. Men nu har vi kommit till läget att det kan bli tal om sanktionsavgifter för att jag nyttjat marken som parkering innan bygglovet är klart. Enl beräkningen blir det 770 000 för 3300m2. Lite dyrt tycker jag.

Lösningen är nu att dra tillbaka bygglovs ansökan och ställa lastbilen på vägen som tillhör grannfastigheten som är klassad som jordbruksfastighet. Där får man nämligen ställa upp fordon utan bygglov för parkering. På bilden nedan ser man det aktuella området. De vitmarkerade strecken är där jag vill anlägga en ny väg. Den nya vägen skall då användas som utfart för personbilar när lastbilen står uppställd på det rödmarkerade området. Utfart till allmän väg är i det övre vänstra hörnet. Till höger finns bara mina fastigheter och ingen annan använder vägen. Det rödmarkerade är det område som planeras att använda som uppställningsplats för lastbilen.
Bilden är några år gammal så det ser inte ut så där nu med bilar, båtar osv.

Har varit i kontakt med kommunen och frågat om det är ok att ställa lastbilen på existerande vägen. Markägaren har inga problem med det. Dock dröjer svaret och jag behöver flytta lastväxlarflak och lastbilen ganska snart för att slippa sanktionsavgift på 770 000 kr.

Finns ingen vägsamhällighetsförening. Det är vi som sköter all skötsel av vägen. Min mark går ju ända fram till grannens husknut. Grannarna i 1:16 bryr sig inte ett dugg vad vi gör.
[bild]
Så vad tror ni. Kan jag få bygglov att anlägga den vitmarkerade vägen? har letat i anläggningslagen, jordbalken, plan och bygglagen men hittar inget om var man får bygga en väg. Helst skulle jag vilja bygga vägen precis på tomtgränsen mot grannens hus.
Hur stor tomt/mark har du?
Kan de inte ställa lastbil å släp i det som är utanför bild?
Borde ju gå att hitta en enkel och bättre lösning både för er och grannen
Flygbild över en fastighet med markerade gränser och en ny väg, angivelse av jordbruksfastighet och parkerade fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pappa1986 skrev:
Hur stor tomt/mark har du?
Kan de inte ställa lastbil å släp i det som är utanför bild?
Borde ju gå att hitta en enkel och bättre lösning både för er och grannen
[bild]
P Pappa1986 skrev:
Hur stor tomt/mark har du?
Kan de inte ställa lastbil å släp i det som är utanför bild?
Borde ju gå att hitta en enkel och bättre lösning både för er och grannen
[bild]
1:6 är 6500m2 och 1:22 är 3500m2. Finns tyvärr ingen plats på till höger i bild men det hade inte spelat nån roll för lagen säger att jag måste ha byggnadslov för parkering. Det är ju 6-7 lastväxlarflak, snöplogar, hjullastare, sandspridare osv. Flygbild på fastigheter med markeringar för 6500m2 och 3500m2 områden, samt fordon och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Marcus K skrev:
1:6 är 6500m2 och 1:22 är 3500m2. Finns tyvärr ingen plats på till höger i bild men det hade inte spelat nån roll för lagen säger att jag måste ha byggnadslov för parkering. Det är ju 6-7 lastväxlarflak, snöplogar, hjullastare, sandspridare osv. [bild]
Ok. Trodde det bara va 1 lastbil + flak.
Då blir de lurigt
 
Vad hindrar att söka bygglovet för parkering bara?
 
M Manfreds skrev:
Vad hindrar att söka bygglovet för parkering bara?
Eftersom jag nyttjat platsen till parkering innan jag fått bygglov kommer jag få sanktionsavgift på 770 738 kr. Har iofs snackat med flera av ledamöterna i byggnadsnämden och dom kan tänka sig att sätta ner beloppet. Men det beslutet kan bli överklagat till länsstyrelsen med och då vet man inte vad som händer, Min granne överklagar allt. Problemet är att han jobbat som byggnadsingenjör hela livet och kan dom här lagarna utantill.
Skärmdump av webbsida som visar beräkning av sanktionsavgift för byggprojekt utan startbesked.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av webbsida som visar beräkning av sanktionsavgift för byggprojekt utan startbesked.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt sett så krävs inte bygglov för att bygga en väg på egen fastighet. Såvida det inte innebär att någon höjd förändras mer än 50cm. Sedan kan det finnas speciella omständigheter som strandskydd, fornminnen, kulturskyddsområden osv.

En tänkbar komplikation, är att en utfart, som det ju handlar om här, kan behöva tillstånd från väghållaren. Du får alltså inte anlägga en utfart mot en annan väg hur som helst. Det handlar främst om trafiksäkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.