Hej, ny på forumet, har insett att sedan husköpet i somras så återkommer man ständigt hit och läser :)

Har ett suterränghus från -77 där jag börjat riva gammal tapet i ett gästrum. Väggen ut mot hallen är betong (innervägg), dom andra tre väggarna är spånskiva.

Jag undrar undrar vad betongväggen är grundad med. Det sitter rätt bra men går att bända bort och det faller sönder i mjölaktigt fint pulver. Gips? Kan det finnas asbestfibrer i detta? Borde man vara orolig för gammal tapetlim eller liknande? Jag har enklare munskydd när jag river i detta.

Tanken är att riva betongrent och måla. Från början var det tänkt att bredspackla men jag insåg snabbt att det skulle bli väldans massa jobb och jag är inget vidare på att spackla. Andra alternativet var renoveringsduk men jag litar inte på att det sitter kvar och då är man tillbaka på ruta ett.

Anledningen till att vi rev från första början var att en stor del av tapeten var helt lös, ca 4-5 lager totalt.
Jag vet inte vad som orsakat detta, och jag undrar helt enkelt om detta vita ämne ger tillräcklig vidhäftningsförmåga vid målning.

Mvh Tony
 
  • Delvis borttagen tapet som exponerar underliggande vit, mjölaktig substans på en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har en idé? :D
 
Väggspackel från bredspackling?
Ingen asbest oberoende av vad som använts -77.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.