A Avemo skrev:
Det är ofta lite otydliga märkningar på spisar. I princip alla nya spisar och mig veterligen alla induktionsspisar drivs med 230V. Det viktiga är att den kan drivas av två faser och nolla. En del skriver då felaktigt att det är en 400V spis. De flesta nya hällar kan kopplas till två faser. Så du borde kunna använda i princip vad som helst. Lägg upp en länk till en häll du vill ha så kanske vi kan avgöra det härifrån. Om du har tre faser och nolla i uttaget är jag lite förvånad över elektrikerns invändningar. Det du skall se till är att du inte får en ren enfashäll.
Bra svar! Ja verkar verkligen vara lite oklart med benämningarna! Ska lägga in en länk här inom kort så kanske ni kan hjälpa mig att avgöra.
 

Bästa svaret

Här är bruksanvisningen till spisen du länkar.
https://img.bygghemma.se/pfiles/Bru...0 T__17c33dd4-eb9f-4504-803b-6279b014acd3.pdf
På sidan 39 kan man läsa följande:
Hällen har ett terminalblock som gör att den kan anslutas på olika sätt, beroende på vilken typ av strömförsörjning som är tillgänglig.Terminalblocket medger följande anslutningar:- Enfas 230 V ~- Tvåfas 400 V 2N~
Det är tvåfas och 2N~ som är nyckeln. 2N~ innebär att den kräver nolla och kan matas med två faser. Det finns ingenting i den spisen som går på 400V och därför är det beklagligt att det så ofta skrivs så. Hur som helst går det utmärkt att använda den spisen till din elmatning.
 
  • Gilla
Nirre och 2 till
  • Laddar…
Hur är det med denna:

Bosch PUE631BB2E
 
Det finns som sagt var ingen induktionsspis som går på 400V. Är den gjord för att anslutas till flera faser är märkningen 400V 2N~ eller 400V 3N~. Äldre 3-fasspisar med 400V elementspänning har märkningen 400V 3~
 
Detta är kanske inte riktigt svaret på din fråga, men så ser min induktionshistoria ut:
Vi byggde hus år 2010, och skulle bygga kök och lite annat själva.
Så elektrikern satte in perilexuttag för spishäll och ugn.
När vi kopplade in vår induktionshäll så sa det bara POFF och rök lite grand.
Elektrikern hade "glömt" att koppla in en nolla.
Nåväl, elfirman betalade hällens kostnad + 500 kr för omaket och kopplade rätt.
Så nästa häll, likadan som den första förstörda, funkade utmärkt vid julen 2010, och funkar fortfarande perfekt.
Det var IKEA's billigaste, den hette Nutid eller något liknande.
Och den är helt perfekt, med lättskötta tuch-kontroller.
Om den tycker att kastrullen/pannan man satt på en stor "platta" inte har magnetiskt material nog för den beställda effekten, så säger den till med lite blinkande på displayen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Hej igen. Jag har nu pratat med min elektriker och nolla finns även framdraget. Goda nyheter då det som jag förstått era svar ovan innebär att jag kan installera en induktionshäll.

Nu till min nästa fråga: Någon som kan hjälpa mig hitta någon bra modell som uppfyller kravet 400v 2-fas och som dessutom inte kostar skjortan. (Budget max 4-5000, men helst billigare.)

Jag har tittat på prisjakt osv. Oftast är det lettiska RDEshop som säljer jättemycket billigre än de svenska webshopperna, men jag föredrar att beställa från Sverige pga garanti- och returskäl etc.

Vidare visar de flesta webshopperna inte vilken strömförsörjning som hällen i fråga kan ha och ibland kan det vara att prisjakt visar att den går att koppla på både 230v och 400v, men när jag sedan klickar mig vidare till webbshoppen så står det endast 230v. (Även när jag mailat dem och frågat så svarar de att det är detta som gäller och att jag får fråga prisjakt var de fått sin info från.)

summa summarum är det svårt att hitta vilken modell som jag kan beställa, så alla tips på lämpliga modeller mottages tacksamt!
IKEA
 
electroluxaren skrev:
IKEA
Nej tyvärr Ikea har bara en vad jag har kunnat läsa mig till och den he fått mkt dåliga recensioner.

(Inte den gamla modellen som hette NUTID som omnämns ovan utan en senare modell. Minns ej namnet men den är tydligen extremt känslig för vattenstänk.
 
A Avemo skrev:
Här är bruksanvisningen till spisen du länkar.
[länk] KKI 6144-90 T__17c33dd4-eb9f-4504-803b-6279b014acd3.pdf
På sidan 39 kan man läsa följande:
Hällen har ett terminalblock som gör att den kan anslutas på olika sätt, beroende på vilken typ av strömförsörjning som är tillgänglig.Terminalblocket medger följande anslutningar:- Enfas 230 V ~- Tvåfas 400 V 2N~
Det är tvåfas och 2N~ som är nyckeln. 2N~ innebär att den kräver nolla och kan matas med två faser. Det finns ingenting i den spisen som går på 400V och därför är det beklagligt att det så ofta skrivs så. Hur som helst går det utmärkt att använda den spisen till din elmatning.
electroluxaren skrev:
IKEA
Hej igen. Här är den som jag egentligen helst av allt skulle vilja köpa (IKEA Bejublad). Har lusläst manualen, men det står alltid: "kopplingsschema sitter på kåpan" osv...

Tror ni att denna passar? Frågade t o m IKEA själva och fick inget ordentligt svar.

https://www.ikea.com/se/sv/p/bejublad-induktionshaell-med-bryggfunktion-vit-80303932/
 
Exakt såhär står det i manualen. Känns tvetydigt...

"Elektrisk anslutning • Kontrollera innan anslutning att hällens märkspänning, som anges på typskylten, överensstämmer med spänningen på installationsplatsen. Kontrollera även hällens märkeffekt och säkerställ att anslutningskabeln är rätt dimensionerad för att passa produktens märkeffekt (se avsnitt Tekniska data). Typskylten sitter nertill på hällens kåpa.

• Produkten levereras utan nätsladd. Köp en riktig i en specialaffär. Enfas- eller tvåfasanslutning kräver en nätsladd med minimum 70 °C temperaturstabilitet. Kabeln måste ha de nödvändiga ändhylsorna. Enligt IEC:s regler ska man för enfasanslutning använda: huvudkabel 3 x 4 mm² och för tvåfasanslutning: huvudkabel 4 x 2,5 mm². Respektera de specifika nationella bestämmelserna i första hand.

• Produkten fungerar perfekt i ett AC 230 V, AC 220 V~ eller AC 240 V~ 50 Hz elnät.

• Det ska finnas en anordning för att kunna skilja hällen från elnätet inbyggt i den fasta anslutningen. När produkten är ansluten till elnätet ska det finnas en anordning som kan skilja alla poler från elnätet med en kontaktöppning på minst 3 mm, t.ex. automatisk skyddsbrytare, jordfelsbrytare eller säkring. "
 
Den går att koppla in, men det framgår inte om den går att koppla in på två faser. Det ska Ikea kunna svara på.
Sedan har de överdrivit arean på anslutningskabeln. Du kan gå ned ett snäpp där och välja ett perilexsladdställ med 5G1.5 mm².
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den går att koppla in, men det framgår inte om den går att koppla in på två faser. Det ska Ikea kunna svara på.
Sedan har de överdrivit arean på anslutningskabeln. Du kan gå ned ett snäpp där och välja ett perilexsladdställ med 5G1.5 mm².
Tack Bo. Det står ju "Enfas- eller tvåfasanslutning kräver en nätsladd med minimum 70 °C temperaturstabilitet." Vilket får mig att tro att det går.

Samtidigt står det: "Produkten fungerar perfekt i ett AC 230 V, AC 220 V~ eller AC 240 V~ 50 Hz elnät."

Förvirrande!?
 
Om jag nu ska ställa frågan till IKEA, är det alltså följande jag ska fråga:

"Går den att koppla in på två faser?"
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Om jag nu ska ställa frågan till IKEA, är det alltså följande jag ska fråga:

"Går den att koppla in på två faser?"
Det står ju såhär i texten: 2x16A eller 1x32A
Det finns ju inga andra rimliga sätt att koppla så...
 
  • Skärmdump av produktspecifikation för induktionshäll med storlekar på värmzoner och tekniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.