P petererlandsson1194 skrev:
Reglarna är 25mm höga så det blir 50mm med dubbla reglar
Det är ju inte mycket att snacka om. Jag tänkte att de skulle bygga betydligt mer än så.

Det börjar kännas som ett vettigt alternativ, jag bävar bara för infästningen i yttervägg. Det hade varit mycket enklare att fästa ett par reglar i golv och tak och sedan köra stående reglar i dessa, men då stänger man ju luftflödet på ett helt annat sätt.
 
B Bonzo2000 skrev:
Det är ju inte mycket att snacka om. Jag tänkte att de skulle bygga betydligt mer än så.

Det börjar kännas som ett vettigt alternativ, jag bävar bara för infästningen i yttervägg. Det hade varit mycket enklare att fästa ett par reglar i golv och tak och sedan köra stående reglar i dessa, men då stänger man ju luftflödet på ett helt annat sätt.
Spikplugg modell längre så fäster du reglarna lätt i den väggen. Stenarna ser ganska homogena ut. Vissa har gjutit sina stenar själva och då kan det vara i kvalité från "sand hopfogat med spott" till homogen betong.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Spikplugg modell längre så fäster du reglarna lätt i den väggen. Stenarna ser ganska homogena ut. Vissa har gjutit sina stenar själva och då kan det vara i kvalité från "sand hopfogat med spott" till homogen betong.
Det är inte jag som är TS och bilderna är alltså inte på min källare. Mina väggar är nog mer av ”sand och spott”-varianten.
 
Jag väljer att ta detta en vända till innan jag bestämmer mig för vilken metod jag ska använda för uppregling av ytterväggarna.

Jag har (enligt tidigare inlägg) varit inne på lösningen med sekundärreglar som @petererlandsson1194 tipsade om. Jag funderar nu ändå på om jag inte ska köra med vanliga skenor i golv och tak och stående stålreglar i dessa. Jag tänker att om jag sätter skenorna ett par cm från yttervägg borde luften kunna vandra fritt i väggens hela bredd. Problemet med att jag "stänger" utrymmet i tak och golv tänker jag att jag löser genom att montera ett par luftdon upp- och nertill. Eventuellt monterar jag även en inspektionslucka per vägg, vid golvnivå, för att göra det lättare att hålla koll på hur väggen klarar sig.

Anledningen till att jag "tänkt om" lite är att jag preceis reglat upp en innervägg i källaren med stålreglar, OSB + gips och känner att det vore smidigt om man kunde få till det på samma sätt på ytterväggarna.

Om någon vill dela med sig av sina synpunkter på detta så är det välkommet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.