B byggarätt skrev:
Myter av denna sort sprider skräck för eps som korrekt använt på enfamiljshus är en enorm fördel!
Branden i England kan inte på några villkor jämföras med hur en villa skulle brinna i Sverige !
Jag tyckte det var en saklig redogörelse som ricebridge skrev. På vilket sätt var det en myt?
 
Mats-S
optimum optimum skrev:
Troligen för cellplast brinner bra och det fanns i väggarna i ett höghus som brann i England har jag för mig. Brann som en fackla.
Det aktuella huset i England var totalt felbyggt, fanns inga brandceller i isoleringen, så den hade fritt fram ...
 
Mats-S
H hempularen skrev:
Nu har jag inte läst alla sidor i tråden. Men om det ser ut att vara en enstegstätad fasad, då är det troligen det, snarare än att frigolit kan brinna som är problemet ur säljsynpunkt. jag skulle inte vara överdrivet orolig över frigolit i väggen, ur brandsynpunkt. Men jag skulle aldrig köpa ett hus med enstegstätad fasad.
Hade för mig att enstegstätade fasader har varit i rejält blåsväder, hittade det här när jag kollade lite på nätet:
https://www.lfs-web.se/enstegstatad-fasad.htm
Ingen trevlig läsning direkt ...

Instämmer med "Hempularen", Jag skulle heller aldrig köpa ett sådant hus, det är att be om problem eftersom marginalerna är så extremt små ...
 
S Strontus skrev:
Jag tyckte det var en saklig redogörelse som ricebridge skrev. På vilket sätt var det en myt?
S Strontus skrev:
Jag tyckte det var en saklig redogörelse som ricebridge skrev. På vilket sätt var det en myt?
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att svara på själva frågan, och ur mitt högst personliga perspektiv.

Ja är det enstegstätat puts på cellplast på trästomme, så skulle jag vända på klacken, eller möjligen ge ett bud för vad jag tycker huset är värt.
Det är väl alltid värt tomtpriset i alla fall. :rofl:

Vid ev budgivning skulle jag ta höjd för kostnad för ett fasadbyte, vilket jag skulle påbörjat första sommaren efter köpet för stommen bakom ska vara så hel och bra som möjligt. Det blir inte billigare och lättare när ännu mer har möglat och ruttnat.

Det fortsatte byggas denna katastrofkonstruktion ganska långt efter att problemen var kända, även efter att konstruktionen blev utdömd, och företag började förlora rättsprocesser.
Men konceptet modifierades lite också.
Ditt hus är såpass nytt att det mycket väl kan vara en av de olika modifierade konstruktionerna.

Ty husbyggarföretagen ville ju inte släppa detta koncept, det var billigt och snabbt att uppföra och man kunde sen ta mer betalt ändå, för det såg ju ut som putsade underhållsfria hus.
Så dels fortsatte vissa bygga, andra modifierade konceptet mer eller mindre, men tro inte att någon accepterade något annat än den minsta möjliga kostnadsökningen.
Skulle ditt hus vara en modifierad konstruktion och jag var spekulant hade jag varit tvungen att försöka sätta mig in just den konstruktionen, vad det innebär.


Till sist, brand är inte det jag direkt skulle oroa mig över, lösöret i huset är nog värre - faktiskt.
Gör en besiktning av huset med en byggfirma som kan ge offert

Myten ricebridge sprider är hur brandfarliga skumisoleringar är!!
Detta stämmer inte !
EPS behöver speciella förutsättningar för att brinna och den myt han sprider skapar antipatin mot EPS
 
Mats-S John Smith skrev:
Hade för mig att enstegstätade fasader har varit i rejält blåsväder, hittade det här när jag kollade lite på nätet:
[länk]
Ingen trevlig läsning direkt ...

Instämmer med "Hempularen", Jag skulle heller aldrig köpa ett sådant hus, det är att be om problem eftersom marginalerna är så extremt små ...
Du vet verkligen inte vad du pratar om...
EPS och enstegsisolerade hus hänger inte ihop

Myterna kring EPS har uppstått för att det går lätt att använda EPS och det lockar bedragare

Seriösa byggare undviker därför EPS eftersom det blivit förknippat med olika olyckliga konstruktioner som egentligen uppfunnits med stenull glasull
 
A
B byggarätt skrev:
Gör en besiktning av huset med en byggfirma som kan ge offert

Myten ricebridge sprider är hur brandfarliga skumisoleringar är!!
Detta stämmer inte !
EPS behöver speciella förutsättningar för att brinna och den myt han sprider skapar antipatin mot EPS
Vilka speciella förutsättningar menar du? Något annat än syre och värme förutom själva plasten (bränsle)? Jag tycker nog att du är lite väl kategorisk här och riskerar att kasta sten i glashus.
 
Ort
Mats-S John Smith skrev:
Hade för mig att enstegstätade fasader har varit i rejält blåsväder, hittade det här när jag kollade lite på nätet:
[länk]
Ingen trevlig läsning direkt ...

Instämmer med "Hempularen", Jag skulle heller aldrig köpa ett sådant hus, det är att be om problem eftersom marginalerna är så extremt små ...
Ja väl tilltagna ord som skrämmer många. Man blir lite sjuk av att bara läsa artikeln tror jag :)

Men i mitt fall, där det verkar vara puts direkt på cellplast. Men det finns ingen kartongklädd gipsskiva.

Reglarna är ca 15-20cm in i cellplasten. Och cellplasten är då totalt ca 25-30 cm.

Vad är det som ska mögla? För cellplast i sig möglar inte.
Det behöver vara rätt stort hål eller spricka och konstant tillförsel av fukt för att nå så långt in i mitt fall.
 
Emma242 skrev:
Vilka speciella förutsättningar menar du? Något annat än syre och värme förutom själva plasten (bränsle)? Jag tycker nog att du är lite väl kategorisk här och riskerar att kasta sten i glashus.
Jag har byggt flera hus i EPS och har inga fuktproblem ingen brandrisk och energiräkningar mytbildarna inte kan drömma om

Det man behöver är att inte bygga fel...
Enkelt billigt och oerhört välisolerat ogiftigt diffusionsöppet och kretsloppsbaserat och koldioxidsänka...
EPS är vår framtid!

Mytbildare från Englands brottsliga borgmästare som lät fattiga brinna inne i skumisolerade höghus har inget med EPS att göra
 
  • Gilla
ripeg
  • Laddar…
A
B byggarätt skrev:
Jag har byggt flera hus i EPS och har inga fuktproblem ingen brandrisk och energiräkningar mytbildarna inte kan drömma om

Det man behöver är att inte bygga fel...
Enkelt billigt och oerhört välisolerat ogiftigt diffusionsöppet och kretsloppsbaserat och koldioxidsänka...
EPS är vår framtid!

Mytbildare från Englands brottsliga borgmästare som lät fattiga brinna inne i skumisolerade höghus har inget med EPS att göra
Det kan du få anse, men var inte det som jag skrev något om.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Ort


Ja väl tilltagna ord som skrämmer många. Man blir lite sjuk av att bara läsa artikeln tror jag :)

Men i mitt fall, där det verkar vara puts direkt på cellplast. Men det finns ingen kartongklädd gipsskiva.

Reglarna är ca 15-20cm in i cellplasten. Och cellplasten är då totalt ca 25-30 cm.

Vad är det som ska mögla? För cellplast i sig möglar inte.
Det behöver vara rätt stort hål eller spricka och konstant tillförsel av fukt för att nå så långt in i mitt fall.
Den konstruktion som du har är en variant på enstegstätning men du saknar byggplast så ditt hus är diffusionsöppet dvs ingen katastrof som de okunniga i denna tråden hela tiden tror är kopplat till ordet cellplast...
Ditt hus kommer fungera längre än motsvarande lättregelkonstruktion med glasull o plast och dina värmeräkningar vara lägre!
Osb och gips är perfekt som brandskydd
Det man kan göra är att se till att bjälklagsisolering är cellulosa samt att vara noggrann med innertak i gips

Du kommer hitta intelligenta köpare som vill ha ett bekymmersfritt hus med bra komfort och billiga energiräkningar
 
Emma242 skrev:
Det kan du få anse, men var inte det som jag skrev något om.
Alla hus idag har EPS i sina grunder .. alla kylskåp är skumisolerade plåtkonstruktioner
Du ratar det effektivaste sättet att bygga humant och diffusionsöppet och energivänligt
 
  • Gilla
ripeg
  • Laddar…
optimum
Mats-S John Smith skrev:
Det aktuella huset i England var totalt felbyggt, fanns inga brandceller i isoleringen, så den hade fritt fram ...
Jo men det som det handlar om är vad tänkbara kunder tror.

Jag vet också att det är en stor skillnad mellan den konstruktionen och den i TS fall. Om tänkbara kunder tror det är en brandrisk så backar de ur givetvis.
Till detta kommer de som tror det är risk för fuktskador och mögel.

Sedan finns det de som tror på båda sakerna.


Men fundera lite själv varför TS köper hus för att sedan sälja.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Problemet med cellplast i flerfamiljshus gällande brandrisk är att cellplasten kan sprida brand mellan olika brandceller. Det sker bara om utförandet är felaktigt. Det finns en massa andra felaktiga utföranden som också sprider brand mellan brandceller såsom felaktiga håltagningar vid bredbandsinstallation eller felaktigt byggda schakt vid stamrenoveringar. Frågan är hur många som avstår från ett hus med bredband eller ett stamrenoverat hus?

Felaktigheten vad gäller cellplast är i allmänhet att man inte lagt ett skyddande lager av hård stenull eller liknande runt fönsteröppningar eller gjort någon annan åtgärd som hindrar brand från att sprida sig ut i cellplastisoleringen. Väl ute i cellplastisoleringen så sprider sig branden på sätt som brandspridning inte sker i "normala" byggnader. Eftersom cellplasten smälter så kan den sprida branden snabbt neråt - en riktning i vilken en brand normalt sprider sig mycket långsamt. Sedan sprider sig branden in i andra brandceller genom de felaktigt byggda skydden.

I ett enfamiljshus så finns i allmänhet endast en brandcell varför frågan om spridning mellan brandceller inte är aktuell (undantaget är i stort sett vidbyggda garage och pannrum). Man ska komma ihåg att det enda lagkravet på byggnadstekniskt brandskydd i småhus är R15, dvs att huset inte får rasa ihop förrän det brunnit i 15 minuter. Cellplast eller inte...
Inte om du har oljepanna. Då är det hårdare krav på pannrummet.
 
Ni får gärna sluta vara otrevliga mot varandra...det vad inte vad tråden skulle leda till. :)
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
fundera lite själv varför TS köper hus för att sedan sälja.
Vad menar du med det? Jag skrev ju varför. Måste inte sälja. Det är eller var ekonomiskt strategiskt. Jag har ju uppenbarligen själv missat när jag köpte det här med cellplast och enstegatätad fasader.

Har även en plan att om huset inte säljer hyra ut det och maxa avbetalning i 3-4 åe så man kan sänka priset till en nivå jag inte idag kan sänka till. Vore för stor förlust i dagsläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.