Hej.Tänkte kolla här om info om spricka i en tegelvägg.Väggen är en kortsida på ett radhus byggt -70,finns inga fönster el dyligt och står på en betingarna på berg/dyl.Försökte täta lite i våras med murbruk för tegel,gick sådär.Efter sjukdom mm i familjen så ser jag nu att sprickan är nu 2st och sträcker sig nästan hela vägen från tak till grund.Sprickorna är inte breda utan typ2-3mm på dom flesta ställen.Vad gör man?Huset är 2våningar..
Tack för hjälp //mvh Tony
 
P Pålossas skrev:
Hej.Tänkte kolla här om info om spricka i en tegelvägg.Väggen är en kortsida på ett radhus byggt -70,finns inga fönster el dyligt och står på en betingarna på berg/dyl.Försökte täta lite i våras med murbruk för tegel,gick sådär.Efter sjukdom mm i familjen så ser jag nu att sprickan är nu 2st och sträcker sig nästan hela vägen från tak till grund.Sprickorna är inte breda utan typ2-3mm på dom flesta ställen.Vad gör man?Huset är 2våningar..
Tack för hjälp //mvh Tony
Ta foto och lägg upp här så blir det lättare att få ordentliga svar!
/Niklas
 
Sant,fixar detta imorgon//
 
Närbild på en murad vägg med texturerade röda tegelstenar och grå fogmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallstegar som är fästa vid en röd tegelvägg på ett hus, med gräsmatta och grill i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pålossas skrev:
[bild] [bild]
Uppfattar jag det rätt att sprickan går "bakom" utrymmningstegen?
 
Hej igen,ja det stämmer bra.Inte hela men del av den.
 
Eftersom det är en fasadtegelmur är sprickor främst ett estetiskt problem. För att kunna se ett ev mönster behöver bilden vara rakt framifrån och lite längre ut än den första bilden.
 
Kontakta någon lokal murare och be om offert på åtgärd!
Såhär gjorde jag med min garagevägg som spruckit på grund av ett sviktande tak som dragit in vänstra delen av väggen. Antagligen då man tagit bort en gammal garageport.
Jag har fräst ur fogarna och fällt in rostfria bistål. (Givetvis efter att ha stabiliserat väggen)
Reparerad sprucken garagevägg med frästa fogar och inlagda rostfria bistål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pålossas
  • Laddar…
Hej å tack för svaren,jobbat sent så jag har inte hunnit fota framifrån än.Dock så går sprickan vid stegen som är uppsatt.En annan liten fråga är om jag står ensam som ansvarig eller om samfälligheten har ett ansvar också.
Väggen är min men samfälligheten ansvarar för taket.Sprickan blev betydligt värre efter ett arbete på taket.
Har inte fastställt orsak,men min mening är att om inte stegen suttit där så hade det inte varit någon spricka alls//Tony
 
Säkerhetsstege på röd tegelvägg mot takkant på en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bild framifrån
 
Sprickor som går i sick-sack i 45 ° lutning ska man se upp med eftersom det kan vara sättningsskador. Då måste man åtgärda sättningen innan man lagar sprickorna. I det här fallet kan jag inte se några sådana sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.