Av ingen speciell anledning förutom min vetgirighet så vill jag bygga ihop ett system som mäter temperaturer på ett antal ställen i sommarstugan.
Jag tänkte att man placerar ut några trådlösa givare som kommunicerar med en huvudenhet och sparar temperaturerna i en historik.
Vad finns det för olika typer av fabrikat att välja på och hur ser priserna ut för dessa? Helst ska det inte vara superdyrt och givarna får gärna vara batteridrivna.
 
Har du internet så kan du använda en Telldus Tellstick, Net-modellen kostar ca 200-400 kr idag.
Tempgivare ca 130 kr/st.

Loggning i "molnet". Avläsning av värde via webb/app.
 
  • Gilla
caanol
  • Laddar…
Jag kör Telldus tellstick för motsvarande. En tusenlapp för ett startkit och sen en dryg hundring per termometer. Men det bygger iofs på att du har någon form av nätverk på platsen.
 
  • Gilla
caanol
  • Laddar…
Ja jag har ju mobilt bredband inkl router så nät finns. Hur lång räckvidd har termometrarna? Den som ligger längst från huset är en som ska vara i pumphuset ca 50 m bort. Övriga ska vara i stugan och i källaren.
 
50 m kan funka under optimala förhållanden.
Det går att trimma/fixa med antenner etc för att maximera räckvidden.
 
  • Gilla
caanol
  • Laddar…
Telldus prylar var ju inte så blodigt dyra. Kan nog funka med den dyraste termometern till pumphuset. I övrigt räcker de billiga varianterna. Tack för snabb hjälp!!
 
Notera att gratis loggning i molnet är begränsad till 7 dagar. För obegränsad loggning krävs det ett premiumabonnemang eller att du sätter upp ex. en Raspberry som hämtat mätvärde från Telldus.
 
  • Gilla
caanol
  • Laddar…
E etompau skrev:
Notera att gratis loggning i molnet är begränsad till 7 dagar. För obegränsad loggning krävs det ett premiumabonnemang eller att du sätter upp ex. en Raspberry som hämtat mätvärde från Telldus.
Ja det är ju alltid en hake någonstans. Raspberry får det bli. Finns en sådan på plats redan.
 
Med dessa grejor kan du enkelt sätta upp så du får push-meddelande vid inställda gränsvärde för temp/fuktighet. Kanske räcker det för dig samt en veckas loggning?
Fö är abonnemanget inte så speciellt dyrt, ca 250 kr/år.
 
Troligtvis. Det ska inte vara så avancerat. Vill bara veta hur trögt huset är vid plötsliga temperaturfall osv. Lite på skoj sådär.....
 
Jag har inte riktigt koll på hur z-wave funkar, men har jag förstått det rätt så vidarebefordrar alla enheter de signaler de tar emot. Så kan du ha någon manick halvvägs till uthuset som ligger 50 meter bort så hjälper den nog till.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inte riktigt koll på hur z-wave funkar, men har jag förstått det rätt så vidarebefordrar alla enheter de signaler de tar emot. Så kan du ha någon manick halvvägs till uthuset som ligger 50 meter bort så hjälper den nog till.

Ja det är korrekt (det kallas för mesh). Ingen bra lösning med Zwave i dett fall och sällan när det kommer till sensorer (temp/RF).

Kör Telldus!
 
Ja, men Telldus har ju stöd för både Z-wave och 433 (heter de va?). Så kör man med Z-wave-nät borde man väl kunna förlänga signalen om man sätter i en extraenhet på strategisk plats om man har möjligheten.

För att ta mig själv som exempel: Jag har tre byggnader på linje, bostadshus, uthus ladugård. Om signalen inte når från bostadshuset till ladugården borde ett uttag i uthuset kunna agera relästation och hjälpa signalen att nå fram.
 
Ja men den hjälper ju inte 433-signalen endast z-signalen men det kanske finns förstärkare för 433!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.