J jonaserik skrev:
Gasa på pumpen som jag och andra antyder och avvakta, finns det luft så hamnar den i elementen, mest högst upp, glöm inte att hålla koll på trycket, vid luftning bäst att det står på min 1 bar och avstängd pump
Har gjort det nu :D(y) men hur länge ska man avvakta? Ett par dagar? Verkar inte finnas nån avstängnings knapp på pumpen, finns bara läge 1-3 som de ser ut.. eller drar ja bara ur kontakten? Trycket vill inte stiga till mer än 0,7 bar om ja inte missminner mig, även när ja fyllt på så de rinner ur skvallerröret:)
 
john68 john68 skrev:
Håller med om luft. När vi bytte vedpanna för tre år sen fick de igång alla element. Sen efter sommarnedstängningen så var jag TB på ruta ett utan att ha ändrat ngt. Lyckas dock inte att lufta trots otaliga försök... Ny alpha1 dessutom.
Jaha ajdå, du har fortfarande inte lyckats?
 
Gammelpär Gammelpär skrev:
men hur länge ska man avvakta?
Eftersom inte går högre och du säger skvallerröret så har du nog ett kärl på vinden, ett öppet system då, syns inget rött eller blått kärl på dina foton. Då kan trycket inte bli mer än nivån mellan mätaren och vinden. Du får ha full gas på pumpen, kanske vänta tills i morgon, för att inte få kallt uppe får du öppna lite på dom som finns där
 
J jonaserik skrev:
Eftersom inte går högre och du säger skvallerröret så har du nog ett kärl på vinden, ett öppet system då, syns inget rött eller blått kärl på dina foton. Då kan trycket inte bli mer än nivån mellan mätaren och vinden. Du får ha full gas på pumpen, kanske vänta tills i morgon, för att inte få kallt uppe får du öppna lite på dom som finns där
Okej, så jag har alltså full gas på cirkulationspumpen, och vrider ner elementen så mycket ja kan utan å frysa med andra ord, men i morgon när jag kommer hem då (nån gång mellan 14 å 17) ska jag elda på så den är i full temp innan ja luftar? Eller gör jag det när den är kall?
 
Tror inte det blir så kallt, men förhoppningsvis har det kommit värme i källaren, ser något annat med, lite klent rör till elementet som är på fotot, då kan det ta tid när inte flödet kan maxa riktigt genom det för att få bort ev. luft snabbt
 
J jonaserik skrev:
Tror inte det blir så kallt, men förhoppningsvis har det kommit värme i källaren, ser något annat med, lite klent rör till elementet som är på fotot, då kan det ta tid när inte flödet kan maxa riktigt genom det för att få bort ev. luft snabbt
Okej, får pröva, uppdaterar i morgon :D(y)
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Gammelpär Gammelpär skrev:
Jaha ajdå, du har fortfarande inte lyckats?
Inte med tre av elementen. Eller tänker du på mitt inlägg om pannan? Den funkar klockrent nu.
 
  • Gilla
Gammelpär
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.