Oldboy Oldboy skrev:
Så sitter vår.
Lasten är tämligen lodrät, men den lutar lite utåt då den har en 45 mm regel bakom i ovankant som den hänger i, sedan står den på den nedre regeln, dvs 45 mm längre in mot väggen. (Bara enkelgips mellan de stående väggreglarna.)
I och med att VVBn står på den nedre regeln så får du ju ingen vertikal last på den övre, endast draglast i skruvarnas riktning, Ingen bra lösning tycker jag om du är rädd för att skruvarna inte fäster i träet där. Om du tar bort uppställningen på den nedre regeln, så blir det endast vertikal last på det övre förbandet, jag tycker det känns bättre så, se bara till att skruvarna har en dimension som tål hela skjuvlasten.
 
Redigerat:
Äntligen kunde jag täppa till hålet i gaveln, det har varit där jag tagit in långa brädor..Nu är det slut på de långa råspontarna!
Men nu fick jag kämpa lite extra pga av min eget fel, tillfälliga brädbitar som skydd för vindsutrymmet hade jag skruvat i överkant och byggt in skruvarna bakom undertaket. Funderade ett tag om jag skulle riva en bit av det, men valde att såga och klyva fasadbrädorna. Det tog tid, men ok, det funkade oxå..det börjar se ut som en riktig husgavel?, knutbrädor ska väl till förstås. Husgavel under renovering med stängt hål täckt med isoleringsmaterial och byggställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av husgavel med täckt hål för långa brädor, omgiven av byggställning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgavel under renovering med täckt hål och byggnadsställning framför, fasadbrädor klyvt för bättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgavel efter reparation med nya fasadbrädor, utan synligt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Nu har jag slagit i 2,8x65mm spikar i råspontsbrädorna i alla vertikala reglar
Knappt 1800 spikar. Tid 1 timme.
Förstår inte varför jag ojat mig så mycket om dessa spikar/skruvar! Var tredje bräda..., varför det när det går så fort med tryckluftshammaren? Jag tryckte i en i varje bräda. En spik per sekund, det betyder att jag latat mig halva tiden....:thinking: nja, det var ju många påfyllningar av rakbandad spik i magasinet t.ex. Och vackert väder att se på där utanför fönstergluggarna..
Så nu sitter dom där. Enda bekymret blir väl för den som ska riva väggarna, inte jag hoppas jag! ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!
Ser att du anlagt en klassisk och snygg droppkant längst ner.
(Det har jag också på gaveln som jag byter panel på.)
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Snyggt!
Ser att du anlagt en klassisk och snygg droppkant längst ner.
(Det har jag också på gaveln som jag byter panel på.)
Jag har det på bostadshuset som byggdes 1938. Så mina nutida byggnader får den detaljen gemensamt med det "gamla".
Kallas oxå solbänk har jag fått lära mig. Knepigt att få till vinklarna i hörnen, men det går efter några misslyckanden!
 
Nu är det höst och mössen går snällt i de fällor jag agnar i den gamla husdelen på bygget. Har 4st, alla fulla varje morgon, verkar vara oändligt många möss. Ugglan och ormvråken tar han om liken...Hur hittar jag var de tar sig in? Tänker sätta metallnät där.
 
De tar sig in överallt där det finns små hål och glipor.
Nerifrån, från sidan samt uppifrån.
Möss klättrar och hoppar fint.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
De tar sig in överallt där det finns små hål och glipor.
Nerifrån, från sidan samt uppifrån.
Möss klättrar och hoppar fint.
Jotack, det syns ju på lortspåren var dom går, som väl är så är nybygget förskonat, det var ju ett musangrepp på gamla(? neej inte så gammalt men i gammal vägg) elskåpet som fick mig att börja riva i väggarna...jag får väl ta deras närvaro som intäkt för fortsatt renovering.Total alltså. Tur att jag gillar att bygga. :cool:
 
Redigerat:
Nu gipsar jag. Mycket dosor och elslangar som ska genom gipsskivorna.
Och var är reglarna när väggarna är klara? Fotografering " is da shit!"
En vägg med synliga träreglar och ett måttverktyg för att markera var borrningen ska ske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var ska jag borra hål för dosorna? Jag gjorde ett eget verktyg för att märka ut i skivan var borren ska sättas för flera år sedan. Ingen idé att uppfinna hjulet igen, verktyget fick återanvändas!:
Två röda installationsdosor för eluttag monterade i en trävägg, redo för gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hemmagjort märkningsverktyg för elinstallation med röda dosor monterade på träplatta framför trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träklossar med märkta hål fästa på en trävägg som verktyg för att mäta borrmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två utskurna hål i en gipsskiva med röda eldosa-lock och en skruv synlig på skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Det braskar nu, frost varje morgon. Ingen värme i bygget.
Hur går det då att limma hårdgipsskivorna på badrumsgolvet?
eller att limma de flytande spontade undergolvskivorna (masonit)?
 
  • Hink med DANA LIM för golvläggning bredvid en låda med hårdgipsskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två flaskor med trälim märkta för användning i låga temperaturer, perfekt för byggprojekt under vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bopakoster skrev:
Var ska jag borra hål för dosorna? Jag gjorde ett eget verktyg för att märka ut i skivan var borren ska sättas för flera år sedan. Ingen idé att uppfinna hjulet igen, verktyget fick återanvändas!:
Är det stålstiften som du trycker skivan mot och använder som centrummarkering för håltagningen?
Följer doslocken med vanliga dosor?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är det stålstiften som du trycker skivan mot och använder som centrummarkering för håltagningen?
Följer doslocken med vanliga dosor?
Ja. "Stålstiftet" är spetsen på en skruv som jag satt in bakifrån i centrum av doslocket. Plywoodskivan stabiliserar doslocket som har lite veka kanter.
Jag tror inte det är normalt med doslock, har inte sett dem på Claes O, Biltema mfl. Mina kommer från elfirman jag anlitar, de är bra att ha även när man målar eller tapetserar.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Du får nog ställa in en värmefläkt.
Sen e de bara o limma.

//AA
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Det braskar nu, frost varje morgon. Ingen värme i bygget.
Hur går det då att limma hårdgipsskivorna på badrumsgolvet?
eller att limma de flytande spontade undergolvskivorna (masonit)?
Jag skrev till Dana frågade och fick följande svar:
"Du kan absolut använda dessa två limmerna till uppgifterna. Jag skickar med länk till respektive datablad om du vill läsa mer.
  1. Trälim Vinter 465. Lägsta arbetstemperatur är -10°C.
    https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/denoteit.com/danalim/produktinformation/se/465.pdf
  2. Golv & Vägglim Express 245. Lägsta temperatur 18°C.
    Fördela ut limmet på golvet, använd gärna en tandspackel. När du lägger ut hårdgipsskivan (-skivorna) bör du lägga någon form av tyngd ovanpå så att du säkerställer att du får så bra kontakt som möjligt till limmet.
    Om du limmar den ena dagen och lägger vikter så bör du ha tillräcklig limstyrka till dagen efter.
    https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/denoteit.com/danalim/produktinformation/se/245.pdf
    "
Någon som vet om det finns alternativ till 2:an som klarar nollgradigt?
 
Redigerat:
B bopakoster skrev:
Jag skrev till Dana frågade och fick följande svar:
"Du kan absolut använda dessa två limmerna till uppgifterna. Jag skickar med länk till respektive datablad om du vill läsa mer.
  1. Trälim Vinter 465. Lägsta arbetstemperatur är -10°C.
    [länk]
  2. Golv & Vägglim Express 245. Lägsta temperatur 18°C.
    Fördela ut limmet på golvet, använd gärna en tandspackel. När du lägger ut hårdgipsskivan (-skivorna) bör du lägga någon form av tyngd ovanpå så att du säkerställer att du får så bra kontakt som möjligt till limmet.
    Om du limmar den ena dagen och lägger vikter så bör du ha tillräcklig limstyrka till dagen efter.
    [länk]
    "
Någon som vet om det finns alternativ till 2:an som klarar nollgradigt?
Skrev återigen till Dana:
"Tack Per för snabbt svar!
Har du något alternativ till 245 limmet som kan användas vid lägre temperatur? Min burk är obruten och går att byta.
Jag jobbar med renovering av ett gårdshus som inte har uppvärmning än och termometern visar på -3° på nätterna och +6° på dagtid.
Om inte så har jag att välja på byggfläkt eller vänta till sommaren. Det sista är inget jag föredrar."

Och fick detta svar:
"Hej,
Du skulle kunna använda vårt MS Parkettlim 268. Normalt ska den användas i rumstemperatur, men den tar inte skada av kalla temperaturer då den inte innehåller vatten.
Detta lim härdar med hjälp av den fukt som finns i omgivningarna och då det är svalt kan det ta lite längre tid innan limmet är genomhärdat (i rumstemperatur anger vi normalt ca 2 mm per dygn för en limfog). Sannolikt behöver du ha eventuella tyngder på de limmade skivorna lite längre än om du använder Golv & Vägglim 245.
OBS. MS Parkettlim 268 är ett bra mycket dyrare lim så du är beredd på det.
Finns i 5 och 10 lit förpackning.

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/denoteit.com/danalim/produktinformation/se/268.pdf
"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.