Har tittat på ett hus som vi är intresserade av.
Huset är byggt 1890.
Direktverkande el och 2 kaminer som värmekälla. Murstocken värmer ju en del också.
Boyta 80m² + 40 m² biyta.

En idé är att sätta in en värmepump så att man kan ha en behaglig värme när man kommer från jobbet och sen får man elda lite när det är kallt ute.

Eller, är det ens värt att tänka bergvärme? Eller någon som har en annan idé?
 
Rickard.
Det är väldigt svårt att rent ekonomiskt räkna hem ett komplett vattenburet system nästan oavsett förutsättningarna samt att jag som älskar att elda inte alls trivs med det då jag tycker det är mer svårreglerat tillsammans med kamin (kan eventuellt finnas lösningar på detta?) . Jag har direktverkande, en lvvp och kamin och jag är skitnöjd och dessutom inte speciellt dyrt om vi ser till att elda när någon är hemma dom 3 kallaste månaderna. Efter en knapp timmes eldning så är all övrig värme på våningen helt avstängd och fläkten i pumpen gör ett bra jobb att sprida den varma luften från kaminen.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Öppen planlösning så är en Luft/luft en snabb ide och lösning på att hålla varmt och ev stötta med EL-radiatoree, ombyggnad till vattenburet kostar skjortan
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Bergvärme kräver ju även vattenburet värmesystem, en rejäl investering.
För att en luft/luftpump ska funka bra så krävs en öppen planlösning, så brukade man ju inte bygga på 1800-talet.
Hur är det i det här fallet?

Edit: tvåa på bollen.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är väldigt svårt att rent ekonomiskt räkna hem ett komplett vattenburet system nästan oavsett förutsättningarna samt att jag som älskar att elda inte alls trivs med det då jag tycker det är mer svårreglerat tillsammans med kamin (kan eventuellt finnas lösningar på detta?) . Jag har direktverkande, en lvvp och kamin och jag är skitnöjd och dessutom inte speciellt dyrt om vi ser till att elda när någon är hemma dom 3 kallaste månaderna. Efter en knapp timmes eldning så är all övrig värme på våningen helt avstängd och fläkten i pumpen gör ett bra jobb att sprida den varma luften från kaminen.
Att elda är ju både mysigt och ger riktigt god värme. Och att då bara sätta in en luftvärmepump känns ju som en perfekt lösning.

Det är ingen öppen planlösning.
Det kommer dock kräva en hel del renovering så det kan ju bli att man ändra om en del men vi gillar inte öppen planlösning heller. Men utmaningen blir ju att få spridning på värmen från luftvärmepumpen, så att det inte bara blir varmt i ett rum.

Vill slippa elradiatorer då det är jäkligt fult (enligt mig)
 
P Pappa1986 skrev:
Vill slippa elradiatorer då det är jäkligt fult (enligt mig)
Eftersom du inte tycker om element så blir det inte bättre med vattenburna, bara ett alternativ kvar, leva med det du har och bygga om till golvvärme, det är inget man gör vintertid, kostar en bra slant det med
 
Rickard.
En llvp ersätter aldrig helt element utan ska ses som en komplement, jag kan ha elementen i köket och vardagsrummet avstängda helår men skulle inte klara mig utan dom i sovrummen utan att tappa bekvämlighet. Jag har öppet mellan hall, kök/matplats och vardagsrum och det funkar bra. Man behöver inte jätteöppet om man bara har någonstans bra att sätta innedelen (man vill inte ha den överallt)

Nu bor ju i och för sig inte majoriteten på detta forum i den del av landet som har under - 20 i minst en månad per år så mina erfarenheter kanske inte överensstämmer med dina.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Eftersom du inte tycker om element så blir det inte bättre med vattenburna, bara ett alternativ kvar, leva med det du har och bygga om till golvvärme, det är inget man gör vintertid, kostar en bra slant det med
Nä precis.
Går ju absolut bygga om till golvvärme men då kräver det att man ha bergvärme eller luft/vatten.

Få nog bli en luftvärmepump / kaminer till att börja med iaf och komplettera upp med något annat om det behövs
 
Har du en vind så kan man lägga ventrör från det rum som blir varmast och fram till andra rum och fläkta lite lätt runt värmen.
Det gäller då att tänka till hur man kan göra, samt är ett jobb som du kan göra själv
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
En lvvp ersätter aldrig helt element utan ska ses som en komplement, jag kan ha elementen i köket och vardagsrummet avstängda helår men skulle inte klara mig utan dom i sovrummen utan att tappa bekvämlighet.
Ok. Men vad ligger det i kostnad på en lvvp? + radiatorer. Installerat och klart.

Alternativet kan ju vara att köra lvvp med golvvärme.
 
Rickard.
Menar såklart LLVP. Lvvp blir något helt annat och stämmer inte alls med resten av vad jag skrev.

Jag har hört av rörmockare att man kan snitträkna på 7000kr/element för ett nytt vattenburet system. Hur exakt det egentligen är vet jag inte och jag vet inte heller vad pumpen kan kosta.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Menar såklart LLVP. Lvvp blir något helt annat och stämmer inte alls med resten av vad jag skrev.

Jag har hört av rörmockare att man kan snitträkna på 7000kr/element för ett nytt vattenburet system. Hur exakt det egentligen är vet jag inte och jag vet inte heller vad pumpen kan kosta.
Jag blev lite förvirrad men nu är jag med

Om det blir som vi hoppas så kör vi nog med en LLVP, kaminer och sen får vi se om det behövs något mer avancerat
 
P Pappa1986 skrev:
Vill slippa elradiatorer då det är jäkligt fult (enligt mig)
Du behöver inte skippa elradiatorer bara för att du tycker att de de säljer på byggmax är fula.

Med en sådan här https://www.ukaa.com/cast-iron-radiators/electrical-elements eller motsvarande kan du driva i princip vilken vattenfylld radiator du vill på el.

Tex någon av dessa : https://www.interiordesire.net/insp...0-stunning-radiators-thatll-make-you-say-wow/
Vem vill inte ha en Thermosaurus?

Dessutom lär de inte vara mindre effektiva än de som de säljer på Byggmax. Dyrare, däremot...

/ Fredrik
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Du behöver inte skippa elradiatorer bara för att du tycker att de de säljer på byggmax är fula.

Med en sådan här [länk] eller motsvarande kan du driva i princip vilken vattenfylld radiator du vill på el.

Tex någon av dessa : [länk]
Vem vill inte ha en Thermosaurus?

Dessutom lär de inte vara mindre effektiva än de som de säljer på Byggmax. Dyrare, däremot...

/ Fredrik
Härligt. Ja det finns verkligen alternativ
Tack för länkarna
 
P Pappa1986 skrev:
Jag blev lite förvirrad men nu är jag med

Om det blir som vi hoppas så kör vi nog med en LLVP, kaminer och sen får vi se om det behövs något mer avancerat
Sedan kan man ju öppna ventiler mellan rummen och fläkta över luft mellan dessa om värmespridningen är för dålig. Jag väljer istället att ha alla dörrar öppna på dagarna när man inte är hemma, det ger ungefär samma effekt.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.