Hej, jag och sambon har köpt ett hus på ca 160kvm boyta, och källare, som uppvärmning har vi vattenburet system och en vedex 3300 vedanna och 700 liter akumulatortank, nu till problemet.

När vi flyttade in började vi elda, men vi fick inte värme i vissa element, 1 i källaren, 1 på entré plan å 1 på övervåningen.. förra ägaren var här och kikade, vi luftade elementen, motionerade alla termostater i elementen men ingen framgång.. då stängde jag av termostaterna till elementen som var varma, då blev dom som var kall varma istället, så vre ja igång dom igen, och då höll sig alla varma.
Sen funkade allt i ca 2 veckor, sen skulle jag å sambon åka iväg över helgen, och brorsan skulle elda åt oss, men han fick förhinder en dag så han hoppade över eldningen då, sen dess har problemet kommit tillbaka. Vissa element är kalla tills man stängt dom som är varm, sen blir dom kalla varm.
Men det är väll inte meningen att man ska behöva göra så varje dag?

Elementet nere i källaren som är kallt blir ja inte riktigt klok på, där kan jag följa röret.. upp från pannan, till ett t-kors, rakt ca70-90cm höger sväng, rakt ca 40 cm vänster sväng, sen blir röret kallt (det är då ca 40cm kvsr till elementet.)
Han vi köpte huset av berätta att det var alltid skitvarmt när han bodde här.
Dom eldade inte så mycket i sommar, ca var 3dje dag..
Kan det ha hänt något alvarligt?
Vad tror ni det kan vara?

Mvh :thinking:
 
Hej och välkommen!

Min första tanke är om det behöver fyllas på vatten i systemet? Brukar finnas en kran för detta i pannrummet.
 
  • Gilla
Gammelpär
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Hej och välkommen!

Min första tanke är om det behöver fyllas på vatten i systemet? Brukar finnas en kran för detta i pannrummet.
Har fyllt vatten, så de behövs ej:)
 
Redigerat:
Luftat? Termostater som börjat ge upp?
 
S Sackaros skrev:
Luftat? Termostater som börjat ge upp?
Alla termostater är motionerade å "piggen" går ut lika långt på alla..
Har luftat alla element, ingen luft..
Vre upp schunten ännu mer, då fick ja värme på alla element på entréplan och på övervåningen, men det som är i källaren blev inte varmt nu heller, och röret som går till elementet blev iskallt hela vägen nu?!?! :thinking::thinking::thinking:
 
A
Hur är cirkpumpen ?
 
Troligen luft. Ställ upp pumpen på max, stäng alla element uppe och ha ett element i taget öppet i källaren
 
Henrik Nordlander skrev:
Hur är cirkpumpen ?
Den står på steg 2
 
J jonaserik skrev:
Troligen luft. Ställ upp pumpen på max, stäng alla element uppe och ha ett element i taget öppet i källaren
Du menar cirkulationspumpen? Jag stänger alltså alla element på entré plan och på övervåningen, sen luftar ja elementet i källaren? Hur länge bör ja ha öppet? Kommer ju klart vatten direkt, inga luft bubblor när jag har testat (då hade ja alla element igång)
 
A
Tror inte det är luft.
Tror du skall inrikta dig på pumpen.
Är den gammal?
 
Gammelpär Gammelpär skrev:
Den står på steg 2
Ställ upp den till 3 och avvakta, det med att lufta, luften sitter inte i elementen utan i rören, troligtvis så går rören knske uppe vid taket och ska går ner till ett element, där blir luften kvar oavsett hur mycket du luftar på elementen, ta ett foto på hur rören går
 
Henrik Nordlander skrev:
Tror inte det är luft.
Tror du skall inrikta dig på pumpen.
Är den gammal?
Osäker, har bara bott här i 1 månad.. Men när jag vrider av dom varma elementen blir dom som var kall varma, sen när ja vrir på dom igen håller sig alla varma :thinking: visst pratar du om cirkulationspumpen?
 
J jonaserik skrev:
Ställ upp den till 3 och avvakta, det med att lufta, luften sitter inte i elementen utan i rören, troligtvis så går rören knske uppe vid taket och ska går ner till ett element, där blir luften kvar oavsett hur mycket du luftar på elementen, ta ett foto på hur rören går
det är röret jag pekar på som går till elementet (dålig beskrivning i inlägget då jag skrev att de gick från pannan) :D Källarrum med synliga rör och en panna, pekat på ett kopparrör som leder mot ett element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som pekar på ett isolerat rör som ansluter till ett element i ett källarutrymme med synliga rör och en mätare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar och isolerade rör i pannrum med värmepanna och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En källare med rörinstallationer där en person pekar på ett rör kopplat till ett värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gasa på pumpen som jag och andra antyder och avvakta, finns det luft så hamnar den i elementen, mest högst upp, glöm inte att hålla koll på trycket, vid luftning bäst att det står på min 1 bar och avstängd pump
 
Håller med om luft. När vi bytte vedpanna för tre år sen fick de igång alla element. Sen efter sommarnedstängningen så var jag TB på ruta ett utan att ha ändrat ngt. Lyckas dock inte att lufta trots otaliga försök... Ny alpha1 dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.