Hej,

Vi har följande tillluftsventiler i huset :

UrxJ2fK.jpg

Jag har inte tänkt på det förrns nu men det är troligen hög tid att byta ut dem, så vad är det för filter? Var köper man sådana? Hur ofta ska man byta dem?

I källaren har vi en annan typ som ser ut något i stil med detta men som sitter på väggen istället för tacket som den på bilden :

vent%209.jpg

Min uppfattning är att det inte finns några filter i dessa efter som det är ganska sotigt på väggarna runt dessa intag. Vad kan man ha för filter i dessa? Finns det kanske universal filter som fungerar i båda typerna?
 
Det finns ju material som går att klippa till själv, jag skulle rekommendera det särskilt för den nedersta ventilen, om det går att få in ett filter där vill säga. Annars, byt den mot en som har filter.

Filter kan man också oftast rengöra med vatten och YES eller något annat fettlösande diskmedel.

Hur ofta man ska byta/rengöra beror helt på hur smutsig inkommande luft är. Om du har sotfläckar runt en ventil så lär ju luften inte vara så ren.
 
Aha, ja klippa till skulle man kunna göra. Det jag tycker är märkligt är att filterna verkar inte vara mer än 1 cm tjocka? Är det verkligen tillräkligt för att samla upp allting under 1 års tid?

Så här ser våra tilluftsventiler ut i källaren :

fcaTL4a.jpg
4J00lLa.jpg

De har ingjutna så de är ju inte superenkla att byta ut tyvärr. En tanke är att som du säger klippa till ett fyrkantigt filter, trycka igenom det och sätta det precis innanför så att skruven som sitter i locket går igenom filtret. Luften flödar in i huset här så filtret borde stanna på plats av bara draget.
 
Ingen som vet hur det är tänkt att fungera?
 
De gamla är inte tänkt att ha ett filter, känner inte igen den nya men filtert ser tvättbart ut tycker jag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Men visst bör man kunna sätta någon typ av filter i den gamla modellen ändå?
 
S snowjim skrev:
Men visst bör man kunna sätta någon typ av filter i den gamla modellen ändå?
Ja, fast den är som sagt inte tänkt att ha filter. Du borde kunna göra i princip som du skrev, men det blir knöligt om du ska ha det på insidan. Då blir det svårt att byta/rengöra det, och jag tror inte vinddraget kommer att hålla det på plats därinne. Stor risk att det läcker förbi.

Ett förslag är att sätta filtret utanpå istället, och då göra sig en liten tunn fyrkantig ram som är lika stor som ventilens ytterkant och fästa permanent utanpå ventilen, t ex med lim. Sen gör du en likadan till och borrar hål för skruvar. Så skruvar du fast filtret mellan de båda ramarna. Kan bli hemskt snyggt om man får till det.
 
Redigerat:
  • Gilla
MatsBerg66
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Det jag tycker är märkligt är att filterna verkar inte vara mer än 1 cm tjocka? Är det verkligen tillräkligt för att samla upp allting under 1 års tid?
Om det inte räcker så byt/rengör filtren oftare.
 
De filter som kommer med damsugar påsar funkar fint om man vill ta bort lite skräp på vägen in. Tycker annars att dessa släpper in mindre skit eftersom väggarn är så skrovliga. Tror att dammsuga rent dessa några gånger per år gör större skillnad en att trycka in ett filter.

men du bör nog ta bort ute gallret och sätta dit ett nytt (insektsnätet är helt borta) så inte möss eller dylikt klättra in.
Rekommenderar varianten med metall när istället för nylon
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Filtret måste i detta fallet vara strax över 14 cm och alla filter jag hittat hitintills är 14 eller mindre, även dammsugarfilter. Jag har hittat fläktfilter på jula men det är troligen fel typ av filter.

800097.jpg
 
Hmm kanske funkar bra med det där filtret ändå, påminner ganska mycket om det som sitter i de andra enheterna här på övervåningen.

Om jag ska sätta insektsnät, hur monteras det? Antar att det inte bara är till att klippa till och trycka in mot baksidan av yttre gallret?
 
T topmount skrev:
Tror att dammsuga rent dessa några gånger per år gör större skillnad en att trycka in ett filter.
Skulle säga att det där beror på var man bor, i vårt fall eldar vi pellets så då är det troligen viktigare med filter.
 
S snowjim skrev:
Hej,

Vi har följande tillluftsventiler i huset :

[bild]

Jag har inte tänkt på det förrns nu men det är troligen hög tid att byta ut dem, så vad är det för filter? Var köper man sådana? Hur ofta ska man byta dem?

I källaren har vi en annan typ som ser ut något i stil med detta men som sitter på väggen istället för tacket som den på bilden :

[bild]

Min uppfattning är att det inte finns några filter i dessa efter som det är ganska sotigt på väggarna runt dessa intag. Vad kan man ha för filter i dessa? Finns det kanske universal filter som fungerar i båda typerna?
https://ventilation.se/standardfilt...MIk5_Jh5X55QIViLUYCh3ahwJIEAQYASABEgIJv_D_BwE
 
E exerg skrev:
[länk]
Jo, den modellen finns lite varstans. Den har dock inte rätt mått och de har klippt ut en del mitt i den. Tror tyvärr man får klippa till något själv från 14x14 bitarna som säljs. Inte något större problem efter som de inte byts särskilt ofta. Dock lite märkligt att det inte finns färdiga filter då insatsen inte ser allt för gammal ut.

Problemet är de ventiler som sitter i källaren som du kan se i mitt andra inlägg.
 
S snowjim skrev:
Jo, den modellen finns lite varstans. Den har dock inte rätt mått och de har klippt ut en del mitt i den. Tror tyvärr man får klippa till något själv från 14x14 bitarna som säljs. Inte något större problem efter som de inte byts särskilt ofta. Dock lite märkligt att det inte finns färdiga filter då insatsen inte ser allt för gammal ut.

Problemet är de ventiler som sitter i källaren som du kan se i mitt andra inlägg.
Jo dessa gamla, ogenomtänkta o överdimensionerade avarter bör ju göras om ifall man inte bara ser dem som vädringsventiler med krav att ständigt justera dem efter rådande väderlek. Ett hus är att jämföra med en skorsten där stigkraften ökar med höjden och innebär att en öppning stort som ett nyckelhål nere i källaren släpper in mer luft än den ventil som du hänvisat till i övervåningen om inte källaren är avgränsad med en helt tät dörr. Då du efterlyser nån form av filter ,innebär troligen att källaren är inredd som boendeyta och då kan kanske ett byte till tex fresch 100 vara på plats. Du knipsar då bara av "korset" som håller snurrtallriken och skruvar/limmar fast den nya ventilen utanpå den 4-kantiga ramen samt begränsar öppningsspringan på den nya ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.