Hej!
Funderar på hängpil som man ska hamla, eller kanske lind. Inga barrträd iallafall.
Vill ha dessa för insynsskydd och för att minska på blåsten här ute på landet.
Tacksam för tips och kommentarer.
 
Pilen bör stå minst tio meter från huset och inte i närheten av avloppsrör etc. Jag skulle inte sätta pil om jag inte hade flera tusen kvm trädgård - även om du inte tänker 50 år framöver är det bra att se framåt - hängpilen blir ofantligt stor med tiden!

Lind är fint och passar också in i det skånska landskapet; blir också stort men dock inte så ofantligt som hängpilen! Har du en 'normal' villatomt om än på landet bör du inte välja något av dina förslag.
 
galento
Hamla,vad är det ? Vi har en pil och den är mkt stor,grenarna är väldigt sköra och går lätt av = en del städning ,sen blir det ju mycket löv på hösten.Håller med Yonna,detta är nog inget träd för mindre trädgårdar.Som insynsskydd är den ok och ett snyggt träd med sina svajande grenar i vinden.
 
Att hamla är att beskära kraftigt. Förr var det ett populärt sätt att få ved och djurfoder. Numera är väl hamling mest en hobby - det är inget man "ska" göra, snarare "kan".

Nu har ju iofs vissa pilar den egenskapen att de släpper grenar själva. Det är ett sätt att sprida sig utmed vattendrag, grenarna slår sedan rot på ny plats. Jag vet inte om ni tänkt på det men t.ex. utmed stränderna i Sthlm är den vanlig.

Jag tycker man får tänka på att pil även har grunt rotsystem, det gör det svårare att odla annat i närheten. Själv tycker jag pil är otroligt vackert.
 
Ett annat förslag, som jag själv för övrigt är förtjust i är japansk blodlönn. Ett träd som har röda blad året om, skitläckert med något annorlunda i trädgården.
 
Tack för feedback angående pil och lind. Tack till Robert_Maria för alternativförslaget.
Vill fortfarande ha träd som skyddar mot vind och lite insynsskydd.
 
Alla träd går att "hålla ner" om du ansar dem rätt. Att ha ett träd som inte är så högt men samtidigt har en stor krona är inte omöjligt med Lönn, björk, Al och många andra. Det kräver kanske lite mer jobb men fint blir det.
 
Det finns ju Bollpil annars istället för hängpil. Blir skitsnygg .. mindre och formad som en boll. Kommer jag satsa på till nästa vår.
 
Lind är ett gammalt beprövat träd om man ska hamla. Den tar inte skada av denna typ av beskärning utan sätter snällt nya skott varje år och blir lika fin för det.
Hoppa över allt vad pil heter, förutom rötterna som är agressiva kan du råka ut för att få maskar som kaläter träden på ett par dagar eller en svampsjukdom som heter pilskorv som gör att grenarna dör en efter en´, ibland väldigt fort dessutom.
 
Hej!
Helan...Hade inte tänkt att hamla linden, utan pilen...men det verkar som alla avråder från den vackra pilen :'(
Så lind är ju ett alternativ.
Något annat trädförslag? Får inte skita ner så mycket som ex. kastanj, ekollon :)
Robert_Maria...Japansk blodlönn lät fint, men hjälper den mot insyn och vind?
Yonna...vi har c;a 3000kvm, men med inrådan från flera kanske jag låter bli pil. Annat förslag?
 
Oline skrev:
Hej!
Robert_Maria...Japansk blodlönn lät fint, men hjälper den mot insyn och vind?
Självklart så är den tät som vilket lövträd som helst och samtidigt så skyddar den mot vind lika mycket. Visst, det blir lite mer insyn på vintern men det blir det med alla träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.