Hej

Håller på att byta golv på hela övervåningen och nu har jag kommit till det sista, hallen.
När jag rev ut det gamla golvet såg jag att betonggolvet längst in i hallen lutar upp mot vänstra hörnet i bild. Lägger jag ett vattenpass (ca 130 cm lång) tvärs över så måste jag lägga mellan ca 20 mm för att få det i våg. Ju närmare "kameran" jag kommer desto mer planar det ut.
Vad kan det bero på, misslyckad gjutning, sättningar?.

Huset är i betong, byggt 1956 med tegelfasad och gjutet betongbjälklag mellan entréplan och andra våning. Många mellanväggar är i tunn blåbetong. Kan inte se några sprickor eller liknande i anslutning till detta.

Jag har inte lagt märke till detta innan jag tog bort det gamla laminatgolvet.

Mvh
 
  • Orenoverad hall med lutande betonggolv och en röd dammsugare i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rikthyveln skrev:
Vad kan det bero på, misslyckad gjutning, sättningar?.
Antagligen lättast för dig att gissa.
Spelar det någon roll? Det viktigaste är väl hur du kommer vidare, vad ska du lägga in för golv nu?
 
Hej

Ska också lägga laminatgolv fast av lite bättre kvalité än den förra.
Finns 2 alternativ skulle jag säga. Antingen slipa, bila bort lutningen eller bara lägga golvet som det är.
Ingen dörr tog ju i golvet innan och inte heller kunde man se det när det andra golvet var låg där. Ska prova att lägga ut lite golv i den änden och se hur det se ut.

Om vi vänder på frågan, vad BORDE man göra?

Mvh
 
Jag hade gjort det enkelt för mig, och bara lagt det nya golvet.

Är det superviktigt att golvet är plant, så får man väl flyta, och eventuellt såga av någon centimeter i underkant på dörrarna.
 
R Rikthyveln skrev:
Om vi vänder på frågan, vad BORDE man göra?
Jag gillar att flytspackla, och i det här fallet hade det passat väldigt bra.
Inte kul att lägga golv på ojämnt underlag, speciellt inte laminat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.