Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ag skaffade mig en Siemens spis HA748230U. Den tillåter bara boost på en platta i taget men kan ge högsta vanliga effekt på åtminstone två plattor samtidigt. Kör man hög effekt på tre plattor kan det börja flytta runt effekten mellan plattorna så uppvärmingen blir lite ojämnare.
Jag har sökt runt på nätet efter en Siemens induktions spis som går att koppla till 3 faser. Siemens induktionsspisar verkar bara ha max 2 faser. En till hällen och en till ugnen. Anslutningseffekten till dessa spisar verka ligga runt 7850W. Detta speglar nog varför ägarna av dessa spisar kan få problem när de använder fler än två kokzoner på en gång. Siemens induktionsspisar verkar i övrigt vara mycket bra spisar.

Siemens inbyggda hällar kan köras med 2 faser och därigenom verkar de inte få detta problem.

Electrolux/Husqvarna kör med anslutningseffekt ca 11000W. Dvs 3 faser. Här får man 2 faser till hällen och en till ugnen. Men det verkar vara ett lotteri om man får en fungerande kok zon som värmer hela ytan av zonen på dessa spisar. Detta att den värmer hela ytan är viktigt när man använder stekpannan. När man kokar upp vatten spelar detta mindre roll. Pannans roll är viktig men trots en bra panna som fungerar på andra induktionsspisar av samma märke så fungerar de emellanåt inte på alla dessa spisar. (Kan ju hända att nyare modeller av Electrolux/Husqvarnas spisar har bättre kvalitet på sina hällar).

Tips på en bra induktionsspis med 3 fas koppling och med fungerande zoner och bra ugn önskas. Till vardags klarar man sig ledigt med två zoner men inte när barn och barnbarn kommer på besök t.ex vid juletid då vill vi använda hela spisen.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en Husqvarna som nu är några år gammal: [länk]
Jag var mycket tveksam till köpet efter att ha läst så mycket negativt om Electrolux i forumet men den har skött sig mycket bra med jämn uppvärmning osv.
En vinstlott. Jag förstår din tveksamhet då.. Har samma känsla inför ett Husqvarna/Electrolux köp. Det påstås att IKEA-hällarna kan vara tillverkade av Electrolux. Har en systerson som har inhandlat 2 st likadana med ett par år emellan. Den han först köpte fungerade klockrent. Den senare köpta värmer inte hela zonen. Han använder samma pannor. Om det är samma tillverkare är inte att ta gift på.

Synd att Electrolux verka ha så ojämn kvalitet på sina spisar om jag nu skall lita på kundbetygen, de som skriver på forumet och mina bekanta. De försäljare jag har talat med om detta verkar helt frågande när man nämner det. De tycker att det är konstigt att de aldrig har hört något klagomål från sina kunder.

Någon i ett annat forum påstår att ett flertal spistillverkare använder samma inventarier i spisarna. Kan väl knappast vara Siemens och Electrolux med ledning av Siemensägarnas belåtenhet.
 
BirgitS
K kgu skrev:
Det påstås att IKEA-hällarna kan vara tillverkade av Electrolux.
För ca 10 år sen tillverkades de av Whirlpool men sen blev det Electrolux. Det går ju att tillverka spisar/hällar i olika prisklasser och olika kvalitet, t.ex. är ju ElectroHelios-modellerna mer prispressade än de som säljs som Electrolux och Husqvarna (normalt bäst). Electrolux gick med kraftiga förluster några år för 10-15 (?) år sen och då inleddes det rationaliseringar och tillverkningen flyttades utomlands. Det gick väl inte alltid så bra vilket ledde till kvalitetsproblem men nu tror jag det har vänt.
 
BirgitS eller någon annan som har erfarenhet av Husqvarna QSI7134W alt QSI6134. Går det att köra bägge zonerna på ena sidan samtidigt så att man får samma funktion som för Bridgekoppling som en del spishällar har? Att kunna ställa på en större oval gryta som täcker båda zonerna/kryssen och köra den som en Bridgekoppling.
 
  • Gilla
prichard
  • Laddar…
BirgitS
Finns ingen sådan inbyggd sammankopplingsfunktion på vår i alla fall men eftersom den är några år så kolla i manualen (går att hämta på webbplatsen). Men naturligtvis går det att använda båda zonerna på ena sidan samtidigt, dock är ju inte spolarnas placering optimal för en lång gryta utan det kommer ju att bli ojämn uppvärmning. Min gissning är att med 22 cm mellan kryssen och minimimåttet 11 cm diameter för att zonen ska fungera så behöver grytan vara åtminstone 33 cm lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.