Jag håller på att göra en ytterdörr. Tidigare så har jag använt färdig aluminiumplywood som fuktspärr. Tyvärr var det slut hos leverantören så jag köpte in 0,5 mm aluminiumplåt istället.

Jag har provlimmat med kontaktlim och lamineringsepoxy men det fungerar inte.

Jag har slippat plåten innan och tvättat med rödsprit.

Har någon bra erfarenheter av att limma aluminium mot trä.
 
Någon ms polymer lim, har rollat ut olika med varierande resultat. Annars så hugger tech7 på allt typ, även under vatten... men dyrt som skrivarbläck.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Aluminium skivan måste ligga helt plant mot trät. Därför är jag lite mistänksam mot patronlim.
 
T
katos katos skrev:
Aluminium skivan måste ligga helt plant mot trät. Därför är jag lite mistänksam mot patronlim.
Kan du inte dra ut limmet med en limspridare för att få en tunn men jämn limyta? Jag vet inte om t ex Tec7 har för kort öppettid för det på en så stor yta som en dörrspegel men det har fungerat hyfsat på mindre bitar för mig.
 
A
Någon typ av pu-lim borde väl fungera bra?
 
Absolut inte tec7, alldeles för tjockt. Vi limmar sådana skivor med sikabond 545 pu-lim. Drar ut m roller.
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Daniel_n slipar du eller behandlar du aluminiumplåten innan?
 
katos katos skrev:
Daniel_n slipar du eller behandlar du aluminiumplåten innan?
Nej, den vi har är "primad" som det heter. Bara torkar med lite sprit så att det är helt rent o sen limmar vi. Fuktar träet lite också. Kom ihåg att rollern bara är att kasta sen.
 
Ok tack! Tänkte att det kanske behövdes en tvåstegsraket för att få det att fästa. Jag ska prova med etsande primer och sen silkabond.

Man lär sig nya saker nästan varje dag, underbart.
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.