Hej,

Senaste halvåret året, när det regnat, har jag märkt att regnet slår extremt hårt och högljutt utanför fönstret i vårt och dotterns rum. Båda får problem att sova och vaknar av det på natten. Tänkte först att det hörde till att det blåste åt ett visst håll.
Men i natt täntke jag att så här har det ju inte varit de andra åren insåg att vi ngo bytt fönsterplåt eller nåt.

Kan det vara fel plåt så att säga eller fel lutning eller något? Vi måste få sova..
 
Det kan bero på många olika orsaker.
För tunn plåt kan ge mer ljud.
Om fönsterblecket är löst kan orsaka ljud.
Kanske räcker det att isolera under fönsterblecket med drev eller fogskum eller att foga med utefog så fönsterblecket sitter fast.
Akustik uppstår av vibrationer som kan förstärkas av hålrum.
Ni bör väl veta om underblecket är utbytt eller ej?
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Staffans2000
Du kan ta en diskunderläggsduk som du klipper till i remsor och tejpar fast ovanpå fönsterblecken. Det borde minska ljudet.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du kan ta en diskunderläggsduk som du klipper till i remsor och tejpar fast ovanpå fönsterblecken. Det borde minska ljudet.
Jag tror även att det går att använda ljuddämpningsmatta/folie eller ljuddämpningsmassa som används vid bygge av billjud men de monteras istället på undersidan av underbläcket.
Jag har inte testat men jag ser det som ett möjligt alternativ då det minskar resonansen i bilplåten.
 
  • Gilla
Roell
  • Laddar…
Dels, se till att fönsterblecket har stöd underifrån. Limma med utomhuslim ur fogpistol.

Dels, har du kanske fått större belastning uppifrån? Vi hade ett liknande fenomen efter att det blivit rosthål i hängrännan på våningen ovanför. Hålet var inte riktigt i botten, så lite regn var inget problem, men när det regnade "tillräckligt", så kom det ut vatten ur hängrännan genom hålet i "stora" mängder. När det träffade fönsterblecket lät det sedan rejält.

Så, börja med att gå ut och titta när det låter. Kommer det vatten, förutom regnet, någonstans ifrån? I så fall, fixa det.

Annars, prova med att limma undersidan av fönsterblecket.

/ Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.