Har en tomt som gränsar till en liten väg. Ganska så säker på att det är en kommunal väg. Fyrsiffrigt vägnummer om jag inte minns fel.

Blev förvånad häromdagen för det låg så mycket lösa grenar vid vägkanten och inne på min tomt. Det var dagen efter det hade blåst rejält så först trodde jag att det hade samband med det.

Men det visar sig att det har med största sannolikhet kört förbi en "klippmaskin", sådana som på sommaren brukar köra längs vägarna och klippa ner växtligheten i dikena och vid vägkanterna.
Fast här har den istället för att klippa längs marken så har den klippt i buskar och mindre träd typ 1,5-2 meter över marken med klippaggregatet i sidled s.a.s. istället för nedåt mot marken.

Kruxet är ju bara att den klipper inte så mycket utan den trasar och sliter sönder alla grenar som kommer i sin väg.

Frågan är ju om det finns stöd för att göra så och i så fall på hur långt avstånd från vägen och in på tomten dom har rätt trasa sönder växtligheten på villatomter?

Grejen är att jag själv i somras klippte bort grenar längs tomtgränsen mot vägen som stack in för långt mot vägen.
Därefter har jag haft en trädgårdsmästare här som ytterligare beskurit en del buskar och växtlighet längs tomtgränsen.
Och trots detta så kommer då en maskin nu och trasar sönder ett antal större buskar / mindre träd för att man förmodligen har ansett avståndet till vägen varit för litet. Och det är det avståndet jag undrar om någon känner till...
 
  • Gilla
MalinDz
  • Laddar…
Utan något vidare belägg för min gissning så skulle jag tro att dom får ta så långt in som vägområdet sträcker sig.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
De har stöd för det. Se det som att du nu vet exakt var gränsen går och håll själv undan det som börjar dra sig mot vägområdet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Klippningen är knappast särskilt exakt.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Klippningen är knappast särskilt exakt.
Tillräckligt exakt för TS att kunna hålla sig innanför....
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tillräckligt exakt för TS att kunna hålla sig innanför....
Nja. Vägområdenas utbredning är inga dokumenterade gränser. Det finns lite principer att gå efter men i mångt och mycket en tolkningsfråga från plats till plats. Exaktheten i detta fall kommer alltså inte från någon med kunskap om juridiken eller fastigheterna utan det är maskinföraren som bedömer mellan tummen och pekfingret.

En av få scenarion där det är hyfsat uppenbart var vägområdesgränsen går är när man satt upp viltstängsel.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Nej, så är det inte. Det finns regler för hur stort vägområdet är.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Det finns regler för hur stort vägområdet är.
Det kan finnas särskilda mått satta av respektive kommun i detaljplan och liknande ja men pratar vi begreppet vägområde och vägrätt enligt väglagen så finns det bara principer och inga fastställda definitiva mått. Allt beror på terrängen på respektive plats och måste tolkas från fall till fall.
För enstaka nyprojekterade vägar kan det finnas dokumenterade tolkningar med för 99% av vägnätet finns det inte.

https://www.trafikverket.se/tjanste...ledningsarende-vag/Information-om-vagomradet/
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Om vägområdet går in på TS fastighet så ska det ju finnas något avtal om det. Om det finns så bör ju något framgå där. Om det inte finns så ska vägområdet inte gå in på fastigheten. Det kan ändå finnas krav på växtligheten. Det är tex vanligt vid korsningar.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om vägområdet går in på TS fastighet så ska det ju finnas något avtal om det. Om det finns så bör ju något framgå där. Om det inte finns så ska vägområdet inte gå in på fastigheten. Det kan ändå finnas krav på växtligheten. Det är tex vanligt vid korsningar.
Inte nödvändigtvis. En väghållare kan faktiskt med stöd av väglagen hävda vägrätt i enlighet med definitionerna i länken jag skickade ovan så något ytterligare avtal är egentligen inget krav. Ibland omförhandlar man när man bygger om eller breddar en väg och då upprättas avtal men för gamla vägar så har faktiskt väghållaren rätt till vägområdet utan något särskilt avtal.
Möjligt att vissa kommuner har tecknat avtal och/eller reglerat detta i detaljplaner men för det statliga vägnätet är det, tyvärr, sällan mer reglerat än det som står i väglagen.
Trafikverket har ett gäng marklösare/förhandlare i varje region som inte gör annat än att förhandla med markägare/bönder om både nya vägområden och gränserna för de befintliga vägområdena.

Idéer/visioner om att dokumentera och reglera varenda meter finns för det statliga nätet men det är ju ett jätteprojekt att ta tag i, kanske helt enkelt omöjligt. Järnvägen gjorde faktiskt nått rätt när de redan från början köpte marken som järnvägen och dess sidoområden ligger på.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Han klippte nog så långt in som vägområdet sträcker sig. Där har dom rätt att klippa allt som står ivägen dock så brukar dom skicka brev till berörda fastighetsägare innan
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.