• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Räkna med överklagande. Förra gången överklagade elbolagen och vann, så de lär inte vika ner sig direkt nu heller.
 
A
Skatten på nätavgifterna har minsann inte sänkts senaste åren,eller förlåt skatt+moms på skatten(y) trots att vi har så miljövänlig fossilfri el,snacka om framtidens mjölkko!:sweat:
 
Ja, jag har Elon och har en fast månadskostnad på 665kr. Verkligen hutlöst.
 
Tss skrev:
Skatten på nätavgifterna har minsann inte sänkts senaste åren,eller förlåt skatt+moms på skatten(y) trots att vi har så miljövänlig fossilfri el,snacka om framtidens mjölkko!:sweat:
Vilken skatt? Det är väl bara moms på nätavgiften?
 
Men nu var det nätavgiften det handlade om, inte elpriset.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Men nu var det nätavgiften det handlade om, inte elpriset.
Moderator?
Eftersom skatten+momsen läggs på nätavgiften anser jag det som relevant.
 
Redigerat:
Det som också accelererat är ju överföringsavgiften. Vet ej om det är någon mer skatt än moms på den.
 
K karlmb skrev:
Det som också accelererat är ju överföringsavgiften. Vet ej om det är någon mer skatt än moms på den.
Diagrammet som Tss länkade till ovan är ju just på överföringsavgiften eftersom det är öre/kWh.
Det har ju inget med den fasta nätavgiften att göra eftersom den anges just öre/kWh och är därmed rörlig.
 
Tss skrev:
Moderator?
Eftersom skatten+momsen läggs på nätavgiften anser jag det som relevant.
Nej, skatten läggs på elkonsumtionen. Den debiteras av nätbolagen. Men det finns ingen koppling till nätavgiften.
 
N Nicke-85 skrev:
Diagrammet som Tss länkade till ovan är ju just på överföringsavgiften eftersom det är öre/kWh.
Det har ju inget med den fasta nätavgiften att göra eftersom den anges just öre/kWh och är därmed rörlig.
Hur kan rubriken vara elskatten?
 
A
D Daniel 109 skrev:
Nej, skatten läggs på elkonsumtionen. Den debiteras av nätbolagen. Men det finns ingen koppling till nätavgiften.
Sant,men elnätskostnaden totalt har stigit mycket senaste åren och är inget man själv kan påverka annat än att förbruka mindre.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur kan rubriken vara elskatten?
För att det är energiskatt per förbrukad kWh.
 
N Nicke-85 skrev:
För att det är energiskatt per förbrukad kWh.
Du skrev ju att det är överföringsavgiften. ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.