Jag har bor permanent i ett fritidshus från 70 talet som står på krypgrund. Där finns en krypgrund-avfuktare från Anticimex som håller luftfukt i schack. Dock, 2 sista höstarna och vintrarnarna har varit blöta. Då avrinning i form av diken i området är minimal så har jag haft vatten i grunden sista 2 vintrarna. Inte mycket att säga om.

Avfuktaren är kopplad med en vanlig stick-kontakt i krypgrunden, inte en inkapslad som man måste ha i badrum. I våras när det regnat varje dag i 2 veckor så slog jordfelsbrytare n till. Så frågan. Bör det vara en inkapslad inkoppling i krypgrunden. 2. Anticimex har kopplat in, borde de gjort så från början? Har serviceavtal med dem skall tilläggas. Tacksam för alla synpunkter
 
En krypgrund som är så fuktig att det skulle vara problem att använda en vanlig stickpropp
låter verkligen inte bra.
Det är nog där du måste börja, att se till att det inte kommer in vatten.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
En krypgrund som är så fuktig att det skulle vara problem att använda en vanlig stickpropp
låter verkligen inte bra.
Det är nog där du måste börja, att se till att det inte kommer in vatten.
Jo. Du har ju rätt i sak. Men det finns inte någon vart att leda bort vatten vid en dränering. Så jag får leva med det. Men vintrarna kan ju variera.
 
S fredrikskrea skrev:
Jo. Du har ju rätt i sak. Men det finns inte någon vart att leda bort vatten vid en dränering. Så jag får leva med det. Men vintrarna kan ju variera.
Du måste kunna pumpa bort från en grop?
Det går inte ha el som blir vattendränkt!
Hur gör du med regnvatten?

Bygga stenkista?
 
Bara elfrågor nu. Elen i krypgrunden blir inte vattendränkt. Men bör jag kapsla in stickproppen. Hur bör det se ut i en krypgrund med el till avfuktare
 
Ja det finns speciella hållare kapsling att sätta runt kontakten så hänger du den i luften med en kort bit icke brännbar tråd
 
Som sagt, fokusera på fuktproblemet.

Det låter inte som avfuktaren fungerar/har optimala förutsättningar.. Har du nu serviceavtal med Anticimex börja med att ta ut dem..
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Fukten är under kontroll. Senare fråga om dränering i området och trädgård. och jag har serviceavtal med Anticimex. Jag vill bara veta om de gjort det enkelt för sig, eller fel vid installationen. Har de gjort vad som är brukligt, med stickproppen, eller kan jag säga till dem,: här vill jag ha ändrat, driften är inte pålitlig här.
 
Har du fritt vatten i grunden så är ju avfuktaren poänglös, så då kan du ju bara dra ur kontakten till den, så slipper du oroa dig för att JFB ska lösa ut...
 
  • Gilla
Leif Larson och 1 till
  • Laddar…
En kapsling hjälper mot skvätt och stänk men inte mot fukt (om du inte sätter ett litet värmeelement i kapslingen).

Om det är så fuktigt därnere att det kondenserar och rinner och har sig är det inte så bra med ett uttag men annars är det inget problem.

Ett IP44-klassat uttag håller inte IP44 om det sitter en kontakt i, så lock mm på själva uttaget gör varken till eller ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.