Jag funderar på att bygga ett garage som i så fall kommer hamna 1 meter från tomtgränsen. I min detaljplan står följande: "Huvudbyggnad skall placeras minst 4,5m från tomtgräns. Garage och uthus skall placeras minst 1,0 meter från tomtgräns eller sammanbyggas i tomtgräns med likartad byggnad på granntomten".

Min fråga är, betyder detta att jag inte behöver bifoga ett medgivande från grannen när jag skickar in min bygglovsansökan? Eller behöver man alltid medgivande när det är närmare tomtgränsen än 4,5 meter? Min nuvarande granne ska sälja, och om det är så att jag behöver medgivandet så ska jag nog se till att fixa det samt skicka in handlingar för bygglovet innan han säljer. Han har inga invändningar mot att jag bygger garaget och det kommer troligen inte nästa ägare heller ha men man vet ju aldrig hur folk tycker och tänker. Tacksam för hjälp!

Mvh
Thomas
 
Mät upp NOGA! Sätt upp pinnar och be om medgivande nu. Sparar problem.
 
  • Gilla
ThompaL
  • Laddar…
harry73
Du behöver inte medgivande från grannen när bygget följer dp, och kommunen kan inte vägra bygglov om bygget följer dp.
Så 1 m från fastighetsgräns är ok
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Du behöver inget medgivande från granne. Jag antar att det är ett fristånde garage
.
 
  • Gilla
ThompaL
  • Laddar…
Stort tack för svaren!
 
Observera att detta gäller då när du söker bygglov för ett bygglovspliktigt garage. Som det verkar handla om här i tråden. Men skulle du vilja bygga ett attefallshus som garage. Alltså inte behöve söka bygglov. Då gäller 4,5m strikt. En attefallsbyggnad är bygglovsfri om den ligger mer än 4,5m från tomtgräns, eller om man har medgivande från grannen vid närmare placering. Reglerna för attefallshus går vid sidan om reglerna i detaljplanen.

OM ditt garage hade varit i strid med detaljplanen, så är det inte ett medgivande grannen skall komma med, utan synpunkter i största allmänhet. Formellt så är det kommunen som måste fråga grannen (vid planaavvikelse). Grannen skall i så fall få ut ett "grannehörande" från kommunen, innan kommunen fattar beslut i bygglovsfrågan. Det är då synpunkter som skall ingå i beslutsunderlaget när kommunen fattar sitt beslut. Grannen har då inte vetorätt, kommunen kan godkänna bygglovet även om grannen säger blankt nej, och kommunen kan avslå bygglov, även om grannen gillar dina byggplaner. Även om grannehörandet skall komma från kommunen, så är det givetvis pedagogiskt bra att förankra hos grannen innan kommunen skickar ut frågan. Grannehörandet skall gå ut till samtliga grannar om dina byggplaner avviker från detaljplanen, inte bara den närmast drabbade.
 
  • Gilla
ThompaL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Observera att detta gäller då när du söker bygglov för ett bygglovspliktigt garage. Som det verkar handla om här i tråden. Men skulle du vilja bygga ett attefallshus som garage. Alltså inte behöve söka bygglov. Då gäller 4,5m strikt. En attefallsbyggnad är bygglovsfri om den ligger mer än 4,5m från tomtgräns, eller om man har medgivande från grannen vid närmare placering. Reglerna för attefallshus går vid sidan om reglerna i detaljplanen.

OM ditt garage hade varit i strid med detaljplanen, så är det inte ett medgivande grannen skall komma med, utan synpunkter i största allmänhet. Formellt så är det kommunen som måste fråga grannen (vid planaavvikelse). Grannen skall i så fall få ut ett "grannehörande" från kommunen, innan kommunen fattar beslut i bygglovsfrågan. Det är då synpunkter som skall ingå i beslutsunderlaget när kommunen fattar sitt beslut. Grannen har då inte vetorätt, kommunen kan godkänna bygglovet även om grannen säger blankt nej, och kommunen kan avslå bygglov, även om grannen gillar dina byggplaner. Även om grannehörandet skall komma från kommunen, så är det givetvis pedagogiskt bra att förankra hos grannen innan kommunen skickar ut frågan. Grannehörandet skall gå ut till samtliga grannar om dina byggplaner avviker från detaljplanen, inte bara den närmast drabbade.
Tack! Det är ett bygglovspliktigt garage/uthus eller vad jag nu ska kalla det. Det ska primärt användas som verkstad/förråd och kommer att bli 40kvm, så inget attefallshus alltså. Sen får vi se om kommunen godkänner det. Det finns lite andra omständigheter som gör att jag inte är säker på att det skulle godkänt. Min tomt är på 1004kvm och i detaljplanen (daterad 1989) är angivet att högsta exploateringsgrad i primär bruksarea är 20% av tomtarean. Huset (byggt 1995) har primär bruksarea (vilket väl idag översätts till boarea) på 196kvm samt sekundär bruksarea (biyta) på ca 80kvm som utgörs av förråd och garage på sutterängplanet (alltså inom huvudbyggnaden). Detaljplanen säger också att största byggnadsarea per tomt för garage, uthus etc är 40kvm. Här räknas väl inte mitt befintliga garage in, eller? Jag tänker att det hamnar inom ramen för sekundär bruksarea i huvudbyggnaden men jag är lite osäker.

Mvh
Thomas
 
harry73
Oj det låter spännande. Jag tror också att ditt hus är enligt DP och eftersom kravet på garage/uthus är baserat på byggnadsarea, ska man inte räkna in ditt källargarage.

Men jag förstår inte helt hur det fungerar. Finns det inga krav för största byggnadsarea för huvudbyggnaden? Borde man då inte kunna bygga ett 200kvm stort enplanshus med ett jättestort inbyggt oisolerat förråd?, för förrådet borde då räknas som biyta eller sekundär bruksarea.
(så troligtvis är mitt resonemang gel nånstans)
 
  • Gilla
ThompaL
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Oj det låter spännande. Jag tror också att ditt hus är enligt DP och eftersom kravet på garage/uthus är baserat på byggnadsarea, ska man inte räkna in ditt källargarage.

Men jag förstår inte helt hur det fungerar. Finns det inga krav för största byggnadsarea för huvudbyggnaden? Borde man då inte kunna bygga ett 200kvm stort enplanshus med ett jättestort inbyggt oisolerat förråd?, för förrådet borde då räknas som biyta eller sekundär bruksarea.
(så troligtvis är mitt resonemang gel nånstans)
Nej det är riktigt, finns inte begränsning i form av maximal byggnadsarea vad jag kan se, det är istället angivet till maximal primär bruksarea. Jag har inte pratat med kommunen än så jag vet inte riktigt hur det funkar. Här är länk till detaljplanen, hoppas den funkar. Ta gärna en titt och kommentera gärna om det är något jag verkar ha missuppfattat! Det som gäller för min fastighet är e02 (1000kvm), e03 (20%), e08, e09, e13 (40kvm), P01, II samt v01.

https://csmdocextern.taby.se/PDF/Planarkiv/Kartor/D029 planhandlingar.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.