Hej!

Är det någon som byggt nyckelfärdigt hus de senaste åren (-18 eller -19)?

Vi har en budget på 5,5 miljoner. Tomten vi tittat på kostar 2 miljoner, kvar till själva bygget blir alltså 3,5 miljoner.

Är det rimligt eller bör vi skippa den drömmen? I området vi vill bo kostar tomterna runt 2 miljoner så jag har svårt att se att vi kommer billigare undan där. Ett hus i området går för 5-6,5 miljoner. Så det är en möjlighet att köpa om byggdrömmen skiter sig.

Jag tycker det är så svårt att förstå hur mycket det kostar egentligen med allt inkluderat, så som markarbete etc.

Just nu har vi tittat på Anebyhusgrupps- serie Ekonomen med tanken på huset Ekonomen 179. Som jag förstått det är det en lite billigare serie med nackdelen att man inte kan rita om planlösningen. För våran del spelar det inte någon roll i det här fallet.
En önskan finns dock att bygga ut 15 - 20 kvm extra på endast nedervåning för större groventré och klädkammare till sovrummet. Men det är inte akut och kan göras vid senare tillfälle om bygglov medgiver.

Vi tänker att det kanske blir lite tillval i kök och badrum men att vi tar standardutförandet på det andra. Vi kommer inte ha möjlighet att göra något själv egentligen. Måla huset kanske.. annars är vi inte så händiga.

Så vad säger ni som har koll, skulle det funka att få ett nyckelfärdigt hus för 3,5 miljoner (exkl tomt) med marginal för att det kan tillkomma oförutsedda utgifter?

Tack!
 
Ska tillägga detta:
Tomten ligger i ett populärt bostadsområde (alltså borde det inte vara jättesvårt att dra fram vatten och avlopp tänker jag? ) där nuvarande ägare styckat av. Det är alltså för tillfället en stor, helt plan/platt, gräsmatta. Kan man ändå behöva spränga, påla och allt vad det heter? :)
 
T
Vilken stad är det?
 
T Thomas' skrev:
Vilken stad är det?
Umeå tätort
 
harry73
Kolla vad va anslutningsavgifterna är.
Även fiber och el behövs

Geoteknisk undersökning behövs.
Sprängning (berg) eller pålning (lera) kan bli dyrt
 
Kolla avgift för:

*Lagfart
*Pantbrev
*Bygglov
*Kontrollansvarig

Vi byggde klart och flyttade in i ett MOVE #106 i april 2018. Vi betalade 2,833 miljoner till husföretaget (ink montering).

Tänk även på alla kostnader som tillkommer sen, efter att ni har flyttat in exempelvis; gräsmatta, matjord, asfalterad uppfart eller stenlagda gångar, garage, eventuellt larm, häck m.m
 
Jag tror absolut inte det är omöjligt men ni får nog lägga mycket tid på att ta fram en realistisk kalkyl. De flesta husleverantörerna delar gärna med sig av kalkylmallar som kan hjälpa er mycket. Det är själv lätt att "glömma" en post på 50 kkr här och en post på 50 kkr där och plötsligt är man långt över kalkylen på totalen. Min erfarenhet är också att husleverantörerna är för optimistiska gällande markarbeten och kostnaden att få tomten klar. Man ska inte heller glömma bort kostnaden för carport eller garage i kalkylen - vi byggde vår dubbelcarport själva för ca 100 kkr jämfört med ett nyckelfärdigt dubbelgarage som säkert hade kostat 500 kkr.

Lycka till!

/Krille
 
T
A Acelo skrev:
Hej!

Är det någon som byggt nyckelfärdigt hus de senaste åren (-18 eller -19)?

Vi har en budget på 5,5 miljoner. Tomten vi tittat på kostar 2 miljoner, kvar till själva bygget blir alltså 3,5 miljoner.

Är det rimligt eller bör vi skippa den drömmen? I området vi vill bo kostar tomterna runt 2 miljoner så jag har svårt att se att vi kommer billigare undan där. Ett hus i området går för 5-6,5 miljoner. Så det är en möjlighet att köpa om byggdrömmen skiter sig.

Jag tycker det är så svårt att förstå hur mycket det kostar egentligen med allt inkluderat, så som markarbete etc.

Just nu har vi tittat på Anebyhusgrupps- serie Ekonomen med tanken på huset Ekonomen 179. Som jag förstått det är det en lite billigare serie med nackdelen att man inte kan rita om planlösningen. För våran del spelar det inte någon roll i det här fallet.
En önskan finns dock att bygga ut 15 - 20 kvm extra på endast nedervåning för större groventré och klädkammare till sovrummet. Men det är inte akut och kan göras vid senare tillfälle om bygglov medgiver.

Vi tänker att det kanske blir lite tillval i kök och badrum men att vi tar standardutförandet på det andra. Vi kommer inte ha möjlighet att göra något själv egentligen. Måla huset kanske.. annars är vi inte så händiga.

Så vad säger ni som har koll, skulle det funka att få ett nyckelfärdigt hus för 3,5 miljoner (exkl tomt) med marginal för att det kan tillkomma oförutsedda utgifter?

Tack!
Ska ni bygga garage samtidigt? Om inte, då räcker er budget! Ni måste bara se till att inte gå på dom dyrare husleverantörerna.

Vi byggde med Hjältevadshus, fina bra hus. Håller budget, priset är låst.
 
T
P Paulina123 skrev:
Kolla avgift för:

*Lagfart
*Pantbrev
*Bygglov
*Kontrollansvarig


Vi byggde klart och flyttade in i ett MOVE #106 i april 2018. Vi betalade 2,833 miljoner till husföretaget (ink montering).

Tänk även på alla kostnader som tillkommer sen, efter att ni har flyttat in exempelvis; gräsmatta, matjord, asfalterad uppfart eller stenlagda gångar, garage, eventuellt larm, häck m.m
Även:

*Utsättare
*OVK om det ej ingår.
*Sotare
*Kommer ni få ett interimistiskt slutbesked, är det någon kostnad för detta i så fall?
 
Klart rimligt men du får vara noga med planeringen, är det en fin gräsmatta idag bör det inte behöva sprängas eller pålas, men prata med närmaste grannen om hur det ser ut under. Börja med att köpa tomten, sen ser du till att ta en totalentrepenad, med grundläggningen inkluderad och fastpris
 
Tack snälla för alla svar och goda råd!
 
  • Gilla
Regndropp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.