Hej,

I vårt tvåvåningshus byggt 70 går det 16mm prisol mellan fördelarna på respektive våningsplan.

På övervåningen har vi kök, wc/dusch och utkastare (trädgård).

Prisolen är 16mmdy med 1mm godstjocklek.
Pex är 16mmdy, 2mm. Denna har ju mindre area.

Prisolen är ca 2,5meter.

Min fråga är:
Funkar det att ersätta kopparn med 16mm pex eller borde jag få upp till 20mm pex ?

Dagens installation funkar bra utan begränsning vad gäller dagliga behov för kök och badrum (märker ingen ändring i flöde) Vattnet till utkastet används begränsat.

Mvh Stephan
 
Redigerat:
N Nahpets skrev:
Hej,

I vårt tvåvåningshus byggt 70 går det 16mm prisol mellan fördelarna på respektive våningsplan.

På övervåningen har vi kök, wc/dusch och utkastare (trädgård).

Prisolen är 16mmdy med 1mm godstjocklek.
Pex är 16mmdy, 2mm. Denna har ju mindre area.

Prisolen är ca 2,5meter.

Min fråga är:
Funkar det att ersätta kopparn med 16mm pex eller borde jag få upp till 20mm pex ?

Dagens installation funkar bra utan begränsning vad gäller dagliga behov för kök och badrum (märker ingen ändring i flöde) Vattnet till utkastet används begränsat.

Mvh Stephan
Är frågan för otydlig, redan besvarad i andra trådar, etc ... ?
Återkoppla gärna och jag försöker därefter.
 
surris
16mm PEX räcker
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tack för svar.
Får jag fråga vad du baserar ditt svar på?

Jag är lite nördig.
Hittade detta från LK:
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.b.1_projekteringsanvisning.pdf .

På sidan 14 får jag till att normflödet för kv är:
Badrum: dusch 0,2 + tvättställ 0,1 + WC 0,1 = 0,4l/s
Kök: Diskbänk 0,2 + Diskmaskin: 0,2 = 0,4 l/s
Vattenutkastare 0,2l/s
Tot normflöde övervåning: 1,0l/s
Från tabellen på sidan 15 över sannolika flödet läser jag 0,45l/s.

För vv får jag normflöde tot 0,8l/s
Sannolikt flöde 0,43l/s.

När jag läser vidare i projekteringsanvisningen på sida 15 blir jag förvirrad:
- Blåmarkerad text: borde inte gälla eftersom det ska matas badrum, kök och utkastare i trädgård.
- Orange text gäller flerbostadshus. Vi bor i eget hus, dock tycker man att de borde ge en fingervisning. Här ges schablonvärdet på normflödet 0,7l/s.
- Gul text benämner SERVISledning. Men här gäller det att mata ett helt hushåll. Jag ska ju dimensionera för ett av två våningsplan. Låt mig vara lite rund och säga att jag delar detta med 2 + gårdsbevattningen => 1,6/2+0,2 = 1,0 l/s.

Sammanfattning
Summan av normflödet som ska matas till övervåningen för tappställe: kv resp vv är beräknat enligt tabell 1 l/s resp 0,8 l/s.
I rördimensioneringstabellen på sida 15 är mitt behov större än vad ett 16mm rör (max sum normflöde 0,7 l/s), men under ett 20mm på 1,7 l/s.

Vad gör jag nu?
Kör jag på ett PEX 16 mm eftersom de beräknade schablonvärderna ligger så nära eller ska jag köra safe och ta 20mm?

(Jag kan även se att jag får vänta ca 1 sek längre på varmvattnet mellan de två dimensionerna. Så här är det ju ingen fara på taket.)
 
  • Tabell över normflöden och beräkningsflöden för olika tappställen och hushållsmaskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell för dimensionering av rörledningar med markeringar och värden om flöden och rördimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schablon är just schablon ;). Det är normflöden, inte hur just ni använder vattnet - det vet du bäst själv. Låt det som är mest praktiskt avgöra, vill du ändå köra safe och inte tycker att det gör något att det tar lite längre tid att få varmvatten - kör på 20mm.
 
Tack för ditt svar.
Jag förstår vad du menar.

Men, PEX 16mm innebär minskning av arean med ~30% jmf prisol.
Jag har ingen aning hur detta kommer att bete sig i praktiken.
Och ämnet är inget jag gräver i dagligen :) .
Men visst 20mm PEX är safe. Dock har jag redan 16mm på hyllan :)

Någon som matar sin övervåning med badrum och kök med 16mm PEX och allt är blött och bra?
 
Det kommer räcka gott och väl.
Kommer aldrig vara någon som sitter och skiter, duschar, tvättar händerna och diskar samtidigt :)
 
:D
Vår familj är kanske lite speciell ;) .
 
N Nahpets skrev:
:D
Vår familj är kanske lite speciell ;) .
Haha ;)
Men vafan, har det funkar med 16mm prisol så funkar det med pex. Mindre motstånd i ett pex rör, så du har mer flöde där.
Sen får du se till den aspekten att du har 16mm liggandes. Hade nog valt 18 eller 20 om du hade behövt köpa dock.
Men har du det liggandes och det inte är någon megasträcka så kör bara!
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Nere har jag 1” rör och till övervåningen har jag 16 mm prisol, vilken j..la skillnad!
På övervåningen får man spola i 15 sek innan det kommer ljummet vatten och sedan 10 sek till innan röret är uppvärmt och 60˚ vatten kommer.
I köket med rör från 1960, där kommer full temp efter 6-7 sek. Att fylla en spann går 4 ggr så fort med 1” rör.
Så minst 20 mm alla dar i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.