Hej!

Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.

Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.

Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
 
  • Gilla
martyj85 och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju vara en fördel att stämma av priset på en sådan produkt innan beställning görs.
Där finns vissa skydd i konsumenttjänstlagen rörande prispåslag. Svårt att säga något om just det pris du fått.
Många trådar på forumet rör pris(påslag) på grejor som ex en elektriker säljer till en slutkund.
 
  • Gilla
KristofferF och 2 till
  • Laddar…
Dom borde ha låset på hyllan i butiken, vad kostar det där?
 
Låssmeden betalar sannolik mer i inköp från sin grossist än vad du får betala på Bauhaus för ett doorman. De stora byggvaruhusen pressar priserna hos leverantörerna genom att de gör gigantiska inköp jämfört med en "vanlig" grossist.
Har en vän som är låssmed och han säljer helst inte doorman till privatpersoner av just den anledningen, de känner sig lurade efteråt.
 
  • Gilla
xdigger och 18 till
  • Laddar…
Det låter som ett Rek-pris från leverantören!
 
  • Gilla
Ola Forslin och 1 till
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Låssmeden betalar sannolik mer i inköp från sin grossist än vad du får betala på Bauhaus för ett doorman. De stora byggvaruhusen pressar priserna hos leverantörerna genom att de gör gigantiska inköp jämfört med en "vanlig" grossist.
Har en vän som är låssmed och han säljer helst inte doorman till privatpersoner av just den anledningen, de känner sig lurade efteråt.
Varför är låssmeden så dum att han handlar av grossisten då?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Donn och 37 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är låssmeden så dum att han handlar av grossisten då?
Det är så verkligheten ser ut!
 
  • Gilla
Robin_ och 1 till
  • Laddar…
Även låssmeden måste väl kunna välja vart han köper saker? Väljer han att köpa där det är dyrare så är det hans problem, inte kundens.
 
  • Gilla
remrag och 13 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är låssmeden så dum att han handlar av grossisten då?
För att slippa sitta på material, här i Stockholm levererar den stora låsgrossisten runt 13 samma dag som en order lägga (stopptid 10:00 om jag minns rätt). Varför sitta på lager när man får hem materialet på ett par timmar?
 
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Men, om han då handlar det på ex. Bauhaus, så håller ju de lager åt låssmeden. Och även om man då räknar tiden för att åka och hämta det, så blir det ändå billigare.
 
  • Gilla
swe.jocke och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är låssmeden så dum att han handlar av grossisten då?
Låt oss andra få höra på en seriös gissning från din sida, useless.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
A
Att köpa produkten för hemleverans kostar 3200 kronor.

Om kunden haft framförhållning borde firman kunna beställt i god tid och haft den på lager 2-3 dagar innan besöket.

Det borde ta 5 min max att beställa och max 1 timme att hämta paketet på närmsta ombud.

Så det betyder att ett skäligt pris inklusive säljarens tid och påslag borde vara 4000-4200kr.


Om nu kunden varit i akut behov av produkten så får man acceptera högre pis för att få produkten direkt...
 
  • Gilla
Morten Alper
  • Laddar…
Here we go again...
 
  • Gilla
ByggStålis och 5 till
  • Laddar…
A
G Grävkalle skrev:
Here we go again...
Nää kommentaren var att nu hände det igen att hantverkaren saltade räkningen pga lathet och att inte satte kunden först.
 
  • Gilla
snowjim och 3 till
  • Laddar…
Han kanske anammar "förhöjt brev". Ni hantverkare och ni som jobbar hos grossist vet vad jag pratar om...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.