D Daniel 109 skrev:
Jo, det brukar vara 0,5bar förtryck i expansionskärl till värmesystem vid leverans. Det funkar till nästan alla installationer.
Hej, tack för info!
Vad betyder då detta för en okunnig som jag? :)
Kan detta förtryck alltså få trycket att öka under natten, eller hur funkar det och varför?

Tack!!
 

Bästa svaret

Det är en skjutventil och kan vara lite marig att få tät.Ta en polygrip och sätt ner den i kringlan, så kan du nypa till lite till, mera kraft än med handen
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är en skjutventil och kan vara lite marig att få tät.Ta en polygrip och sätt ner den i kringlan, så kan du nypa till lite till, mera kraft än med handen
Okej, jo jag försökte att stoppa in en skruvmejsel i kringlan men hade ingen tillräckligt tunn till hands. Är rädd att jag ska dra sönder något bara! Rören sitter löst och rasslat när man "tar i" också.
Inget man borde vara orolig för, eller?

TACK för respons förresten :)
 
Trycket ökar med temperaturen i systemet, är normalt, Kanske en upprepning,underst på kärlet sitter det det en bilventil, ta bort hatten och tryck hastigt på piggen ska bara pysa luft, Om du ska kolla att förtrycket är rätt som sägs ca 0,6 bar får du öppna säkerhetsventilen så trycket blir noll och mäta lufttrycket, kärlet ska vara tomt på vatten då. Är det lägre så blir det att pumpa in mer luft, då ska inte manometern röra sig, gör den det så ut med mera vatten. Kan bli ett par varv med detta tills trycket är 0,6 bar
i blåsan , sen fylla på med vatten till 1 bar
 
L lostinsweden skrev:
Det kan vara också att expansionskärlet är kass eller rörmokaren har fyllt på det för mycket.
Hur menar du att expansionkärlet ska vara kass?
 
J jonaserik skrev:
Trycket ökar med temperaturen i systemet, är normalt, Kanske en upprepning,underst på kärlet sitter det det en bilventil, ta bort hatten och tryck hastigt på piggen ska bara pysa luft, Om du ska kolla att förtrycket är rätt som sägs ca 0,6 bar får du öppna säkerhetsventilen så trycket blir noll och mäta lufttrycket, kärlet ska vara tomt på vatten då. Är det lägre så blir det att pumpa in mer luft, då ska inte manometern röra sig, gör den det så ut med mera vatten. Kan bli ett par varv med detta tills trycket är 0,6 bar
i blåsan , sen fylla på med vatten till 1 bar
Okej. Nej men skitbra med upprepning. Jag blir så jäkla stissig av allt detta, vill få pli på skiten.

Då kan jag nog ha tabbat mig, eftersom jag tömde så pass många element så pass att trycket sjönk. Gick ner o kollade på manometern och denna visade 0 Bar. Jag fyllde enbart på med vatten efter detta och har haft dessa problem efter det.

Så; måste det alltså vara ett förtryck (0,5-0,6 Bar) med enbart luft INNAN man fyller på med vatten?

Isåfall har jag ju gjort jävligt fel ?

Kan expansionskärlet vara paj nu pga mitt misstag tror du?

Vad behöver jag för verktyg för att pumpa in luft ? räcker det med en cykelpump eller finns det behändiga elektriska små?

Hur mäter jag lufttrycket, är det manometern du menar alltså?

TACK för att du tar dig tid!!
 
Mead Mead skrev:
Okej. Nej men skitbra med upprepning. Jag blir så jäkla stissig av allt detta, vill få pli på skiten.

Då kan jag nog ha tabbat mig, eftersom jag tömde så pass många element så pass att trycket sjönk. Gick ner o kollade på manometern och denna visade 0 Bar. Jag fyllde enbart på med vatten efter detta och har haft dessa problem efter det.

Så; måste det alltså vara ett förtryck (0,5-0,6 Bar) med enbart luft INNAN man fyller på med vatten?

Isåfall har jag ju gjort jävligt fel ?

Kan expansionskärlet vara paj nu pga mitt misstag tror du?

Vad behöver jag för verktyg för att pumpa in luft ? räcker det med en cykelpump eller finns det behändiga elektriska små?

Hur mäter jag lufttrycket, är det manometern du menar alltså?

TACK för att du tar dig tid!!
Glöm expansionskärlet för nu. Du har inte pajat den. Fokusera på påfyllnings ventilen som de andra sade.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är en skjutventil och kan vara lite marig att få tät.Ta en polygrip och sätt ner den i kringlan, så kan du nypa till lite till, mera kraft än med handen
Tack snälla allesammans - Detta var problemet. Nu håller systemet tätt och ökar inte längre! Polygripen var VERKLIGEN nödvändig.
Jag har rätt rejäla nypor men de var inte ens i närheten av det som behövdes för att få helt tätt.
TACK TACK åter igen!
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.