Hej

Vill bygga om ett rum i källaren till sovrum, tänkte göra det mesta jobbet själva, verkar bara som det nu är någon form av stenblock som vägg? Bifogar bilder.. har läst en del och vad jag förstått så är det inte allt för lätt att renovera i källaren? Har ni tips, råd om hur jag kan gå tillväga för att sätta upp en vägg och isolera innanför stenytterväggen? Eller har ni andra bra lösningar på hur man kan gå tillväga? Självklart så billigt som möjligt :) bifogar lite bilder.

Vill poängtera att jag inte har allt för mycket erfarenhet.
 
  • Källarrum med gråa betongblocksväggar och ett litet fönster, som ska renoveras till sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal vitmålad fönsterkarm i en stenblocksvägg i ett källarrum, med synliga tecken på slitage och behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd källare med exponerad betongblocksvägg och ett litet fönster, behöver renovering för att bli sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd källarlokal med tegelväggar, ett litet fönster och hyllor med föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som cementhålsten. Vad ska du ha rummet till?
Invändig isolering av källare är ofta problematiskt. Jag hade gästrum i min källare med lika dan grundmur. Valde att bara ha putsade väggar med kalkfärg samt klinkergolv. Det kan omöjligt bli mögelproblem med en sådan lösning.

Om du prompt vill isolera så gissar jag att plåtreglar och någon sorts frigolit eller eps-isolering skulle kunna vara problemfritt. Golvet skulle jag välja klinker på, oavett att det är kallt. Prio ett är ju att slippa mögel.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Dränera och isolera utifrån, putsa väggarna på insidan och klinker på golv. Undvik uppreglade väggar och golv så långt det är möjligt för att undvika framtida problem.
 
  • Gilla
Nicolae och 4 till
  • Laddar…
Har liknande källarväggar.
Väggen gjordes först rent och målades med diffusionsöppen färg, mest för att binda damm.
Monterade 70mm stålreglar, 20mm luftspalt och 50mm frigolit.
OSB och sedan panelskivor som ytskikt.
Ventilerade golv och taklister.
Fortfarande efter 7 år så finns inga problem med fukt, mögel eller dålig lukt.
Källarväggen innanför är torr och ren.
 
  • Gilla
plaggis och 2 till
  • Laddar…
Jag blåste ut ett rum på 10 m2 i källaren helt, så här såg det ut från början.
Rum i källaren med träbeklädda väggar och hyllor, diverse föremål och papperskassar framför en arbetsbänk, innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog bort mellanrummn mellan balkarna i taket samt sög 40 cm betong/sand från golvet (utfördes av en firma med sugbil).
Två arbetare i skyddskläder i ett källarrum med blottade takbalkar och en sugslang på golvet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet efter sandsugning.
Område i källare efter borttagning av betong och sand med slangen från en sugbil synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planslipning av väggarna.
Renoveringsprojekt i källare med sandsugningsutrustning och blottlagda betongväggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20 cm isodrän isolering
Renoveringsprojekt i källare med utsugna sandgolv, isodrän isolermattor på golvet och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textilmatta, värmeslang och armering.
Källargolv med 20 cm isodränisolering, värmeslingor och armering före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutning, pumpade in via slangpump, tog 8 minuter (1 m3 självkomprimerande), slangpumpen var ack så dyr men otroligt bekvämt.
Person som gjuter betonggolv med armeringsnät i källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omdragning av el, vatten och avlopp till köket i rummet ovanför.
Källarrenovering med exponerade balkar i taket och rördragningar, samt bortsugen betong och sand från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt i källare med oslipade väggar och synliga balkar i taket, arbetsbelysning tänd och en person syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spackling och målning la jag ut på en målare eftersom mina knän inte tillåter att jag står på knä.
Man i källare som spacklar vägg, omgiven av spackelutrustning och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

La in ljudisolering och OSB-skiva i taket (mot köksgolvet) och målade allt vitt.
Renoveringsprojekt i källare med exponerade balkar i taket och plastskydd över en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drog in en massa olika elsladdar i taket, har satt eluttag i taket (inga i väggarna), är elektriker och älskar Plejd-dimmrar, har 4 stycken i rummet.
Renoverat källartak med ny isolering och dragningar av elsladdar, målat vitt, förberett för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastmatta på golvet, tapet på 2 av väggarna
Renoverat källarrum med fiskbensparkett och vägg med stenimitation, arbetsbord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I taket opalskivor med belysning bakom, tapet med elefant på vägg nummer 2
Renoverad källare med elefanttapet på vägg, möbler, och synlig arbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ikea kökskåp med LED-lister innanför dörrarna. Till höger en Ikea 3-sits, 2-bädds soffa.
Renoverat källarrum med stenklädd vägg, IKEA kökskåp och inbyggd belysning, textilmatta och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags för invigning, uppe i hörnet ett värmeåtervinnande ventilationsaggregat, som blåser in och samtidigt suger ut luft via en aluminiumpaket (enda ventilation i rummet).
Renoverat källarrum med stenvägg, bord och stolar, LED-spottar i taket och ventilation på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har gjort ALLT arbete utom sandsugning och spackling/målning själv.

Totalt har ALLT gått på 90232 kronor inklusive bäddsoffa, skåp, belysning, schuntgrupp till golvvärmen m.m.
 
  • Renovering av källarrum med synliga balkar och isoleringsarbete pågår, samt plastskydd och kabeldragning i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppblåst rum i källare med synliga takbjälkar och borttagen mellanrummn, skyddande plast längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat källarrum med stenvägg, matbord, stolar, textilmatta och inbyggd belysning i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
cuztrud och 11 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag blåste ut ett rum på 10 m2 i källaren helt, så här såg det ut från början. soffa.

Dags för invigning, uppe i hörnet ett värmeåtervinnande ventilationsaggregat, som blåser in och samtidigt suger ut luft via en aluminiumpaket (enda ventilation i rummet).
[bild]
Vad är det för ett ventilationsaggregat? *intresserad*
 
Tack för era tips och råd! uppskattas väldigt mycket! har varit ett väldans velande fram å tillbaka och har väll kommit fram till att det blir stålreglar och klinkers golv och nån lämplig isolering, när det pratas om luftspalt så antar jag att den kommer mellan den nya vägen och den där stenväggen?

Förra ägaren hade lämnat det ogjort lite i rummet som jag tagit lite kort på som jag tänkte lägga in å visa er.

är det nån form av luftspalt han byggt eller tänkt å bygga där nere vid golvet där det ser ut som lister? är en glipa på 15mm där..
den väggen tänkte vi inte göra nått speciellt åt förutom att försöka få bort sprickor å fixa till lite finare bara, och isåfall går det att stänga den glipan å sätta dit vanligt golvlist eller? blir ju inte så snyggt annars å ha en sån glipa efter listerna på golvet eftersom rummet ska användas av en tonårstjej :p

Sen funderade jag på när man använder stålreglar, har aldrig gjort det förut, men det blir lika lätt som om man använt trä , runt fönstrena å så? tänkte bara ta stålreglar och isolering(nån lämplig isolering för källare) och gipsskivor, om ni inte tycker jag borde göra på nått annat sätt? Element plus rör å sånt är bort tagna, elementet står bara lutat därimot just nu..

behöver man använda byggfolile eller vindpapp å sånt på väggen som kommer gå mot väggen där fönstrena sitter ? eller räcker det med stålreglar isolering och gips?

Tack för svar

mvh
 
  • En hörndetalj av ett rum som visar en vitmålad vägg med en synlig glipa vid lister och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad blockvägg med sprickor och ett litet fönster som tittar ut mot ett hus, samt synlig glipa vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C claesborjesson skrev:
Mitsubishi VL-50 från e-klok.se se länk: [länk]
Jag har ett sådant i en friggebod där en av mina unga vuxna barn bor, kan varmt rekommendera det för att få ett bra inomhusklimat.
 
Jotus Jotus skrev:
Tack för era tips och råd! uppskattas väldigt mycket! har varit ett väldans velande fram å tillbaka och har väll kommit fram till att det blir stålreglar och klinkers golv och nån lämplig isolering, när det pratas om luftspalt så antar jag att den kommer mellan den nya vägen och den där stenväggen?

Förra ägaren hade lämnat det ogjort lite i rummet som jag tagit lite kort på som jag tänkte lägga in å visa er.

är det nån form av luftspalt han byggt eller tänkt å bygga där nere vid golvet där det ser ut som lister? är en glipa på 15mm där..
den väggen tänkte vi inte göra nått speciellt åt förutom att försöka få bort sprickor å fixa till lite finare bara, och isåfall går det att stänga den glipan å sätta dit vanligt golvlist eller? blir ju inte så snyggt annars å ha en sån glipa efter listerna på golvet eftersom rummet ska användas av en tonårstjej :p

Sen funderade jag på när man använder stålreglar, har aldrig gjort det förut, men det blir lika lätt som om man använt trä , runt fönstrena å så? tänkte bara ta stålreglar och isolering(nån lämplig isolering för källare) och gipsskivor, om ni inte tycker jag borde göra på nått annat sätt? Element plus rör å sånt är bort tagna, elementet står bara lutat därimot just nu..

behöver man använda byggfolile eller vindpapp å sånt på väggen som kommer gå mot väggen där fönstrena sitter ? eller räcker det med stålreglar isolering och gips?

Tack för svar

mvh
Inget plast i väggarna under marknivå. Jag skulle hoppat över isoleringen helt och hållet och satsat på att få det bra på utsidan med tex isodrän/pordrän för att känna mig säker. Möjligen isolera övre biten som är ovan mark men ingen under marknivå.
Jag gjorde ett liknande projekt i mitt gamla hus med uppreglad vägg för att slippa putsa. Glipor uppe vid taket och nere vid golvet så luft kan cirkulera bakom regelväggen. Satte golvsockeln 1cm ovanför golvet så luften kunde komma in där, sedan golvsockel mot taket som jag satte på klossar med jämna mellanrum för att få spalt under denna.
Jag satte först liggande sekundärreglar direkt i yttervägg och sedan stående ovanpå dessa. Då kan luft cirkulera bakom.
https://www.bauhaus.se/sekundarregel-norgips-25-85
OSB+Gips på det.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Inget plast i väggarna under marknivå. Jag skulle hoppat över isoleringen helt och hållet och satsat på att få det bra på utsidan med tex isodrän/pordrän för att känna mig säker. Möjligen isolera övre biten som är ovan mark men ingen under marknivå.
Jag gjorde ett liknande projekt i mitt gamla hus med uppreglad vägg för att slippa putsa. Glipor uppe vid taket och nere vid golvet så luft kan cirkulera bakom regelväggen. Satte golvsockeln 1cm ovanför golvet så luften kunde komma in där, sedan golvsockel mot taket som jag satte på klossar med jämna mellanrum för att få spalt under denna.
Jag satte först liggande sekundärreglar direkt i yttervägg och sedan stående ovanpå dessa. Då kan luft cirkulera bakom.
[länk]
OSB+Gips på det.
Satte du alltså sekundärreglarna vågrätt, skruvade i ytterväggen, och sedan de stående plåtreglarna skruvade i sekundärreglarna? Hur många rader med sekundärreglar använde du och satte du den undre och övre en bit från golv respektive tak eller dikt emot?
Eller har jag missuppfattat det helt?

Intresserad då jag har planer på att få ordning på ett par rum i källaren och även om det såklart går att bara putsa om och måla så är väggarna helt omöjliga att fästa något i så det vore bättre med nya väggar som det går att skruva i.
 
B Bonzo2000 skrev:
Satte du alltså sekundärreglarna vågrätt, skruvade i ytterväggen, och sedan de stående plåtreglarna skruvade i sekundärreglarna? Hur många rader med sekundärreglar använde du och satte du den undre och övre en bit från golv respektive tak eller dikt emot?
Eller har jag missuppfattat det helt?

Intresserad då jag har planer på att få ordning på ett par rum i källaren och även om det såklart går att bara putsa om och måla så är väggarna helt omöjliga att fästa något i så det vore bättre med nya väggar som det går att skruva i.
Ja, så gjorde jag. Satte C7C 60 har jag för mig, började längst upp och längst ner med undre lagret och jämnade ut avstånden mellan de mellanliggande. Sedan satte jag c/C60 på reglarna som skulle ha skivor precis som vanligt.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Satte du alltså sekundärreglarna vågrätt, skruvade i ytterväggen, och sedan de stående plåtreglarna skruvade i sekundärreglarna? Hur många rader med sekundärreglar använde du och satte du den undre och övre en bit från golv respektive tak eller dikt emot?
Eller har jag missuppfattat det helt?

Intresserad då jag har planer på att få ordning på ett par rum i källaren och även om det såklart går att bara putsa om och måla så är väggarna helt omöjliga att fästa något i så det vore bättre med nya väggar som det går att skruva i.
Jag satte sekundärreglar i bägge lagren. Det på ytterväggen fäste jag med lämpliga spikplugg eller dylikt och nästa lager med självborrande plåtskruv.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Ja, så gjorde jag. Satte C7C 60 har jag för mig, började längst upp och längst ner med undre lagret och jämnade ut avstånden mellan de mellanliggande. Sedan satte jag c/C60 på reglarna som skulle ha skivor precis som vanligt.
Tackar för svar. Det känns som om det stjäl en del utrymme med dubbla reglar, men vill man ha det luftigt är det kanske ofrånkomligt.
 
B Bonzo2000 skrev:
Tackar för svar. Det känns som om det stjäl en del utrymme med dubbla reglar, men vill man ha det luftigt är det kanske ofrånkomligt.
Reglarna är 25mm höga så det blir 50mm med dubbla reglar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.