Personligen skulle jag vara mest oroad i TS fall om jag varit intresserad köpare, av just problemen kring enstegstätad fasad.

Men när det gäller cellplast så borde de ju räknat med och använt i fasaden på ett hyfsat säkert sätt.

Jag har hus där man var snål och tilläggsisolerade med cellplastskivor och en knepig plåtlösning. Jag svär mest över plåtlösningen, eftersom man måste i princip ta bort allt för att fixa saker på en sida, den mest inflexibla plåtfasad jag hittils stött på. (Men billig för sin tid....)

Cellplasten är inte heller så kul, för den har dels blivit hård på sina ställen, dels spruckit av ålder, så hur den isolerade en gång i tiden är ointressant idag. Antar att nyare cellplast, EPS osv, är mer hållbara där, lite borde man ju lärt sig.

Men det värsta med den cellplast jag stött på , enklare variant, är just röken samt hur den smälter.
Röken i sig är verkligt stark och farlig, som jag förstått av brandfolk är det därför de fruktar den så.
Pröva att bränn en bit så for ni själva lukta. var försiktiga bara.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Arbetar som mäklare och har aldrig hört någon spekulant reagera negativt på användandet av cellplast isig. Däremot så ser det bestämt ut att vara en enstegstätad fasad och det är någonting helt annat, det är en enorm riskkonstruktion som skulle få de flesta att springa i motsatt riktning. Dessutom så är det en byggteknik som inte anses vara fackmannamässig efter 2010 (tror jag det blev).
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Inget fel i sig. Otroligt många renoverade hus i städer har denna typ av fasad. Ser inte någon massflykt från Stockholm, Göteborg, Malmö. Även enstegstätade fasadsystem kan fungera riktigt bra, men det är viktigt att det är väl utfört. Har sett hur i väldigt bra skick från 90-talet med samma fasadsystem. Rätt gjort är det bra skit.
 
M Markarbetaren skrev:
Hur tänker du ut miljösynpunkt? Är det bättre att byta ut 300mm cellplast i bottenplattan mot makadam så huset drar 50% mer energi? Finns det öht. något alternativ annat än cellplast att isolera en bottenplatta med idag?
Lösleca!
 
M Markarbetaren skrev:
Vi byggde ett område med 22 parhus, dvs. 44 bostäder, där man la putsen direkt på cellplasten utan luftspalt. Det slutade med att samtliga hus var mögelskadade och det blev nån försäkringshistoria och man fick riva ned fasad och isolering på samtliga hus och klä dom med träpanel istället.
Finns mängder av liknande exempel där man byggt med denna typ av metod och det blivit fuktproblem med mögel som följd.
Tror det är detta som gör folk i allmänhet lite anti. Men å andra sidan byggde man ju på 70 och 80-talet källare med tjärade och täta grunder vilket idag visat sig vara helt förkastligt.
M Markarbetaren skrev:
Men å andra sidan byggde man ju på 70 och 80-talet källare med tjärade och täta grunder vilket idag visat sig vara helt förkastligt.
Vad händer i en sådan grund ? Vilka material använder man idag ? Vi byggde så på 70-talet men fyllde på dräneringen med sand ca 1 - 1,2 m runt hela huset. Vi har inte sett några problem...
 
  • Gilla
Lenza och 1 till
  • Laddar…
ÄLSKAR CELLPLAST :D gjorde ett roligt litet projekt för 2 år sedan hemma och byggde ett attefallshus till dottern i cellplast typ samma som SIP PANELS håller värmen riktigt bra . :love:
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Arbetar som mäklare och har aldrig hört någon spekulant reagera negativt på användandet av cellplast isig. Däremot så ser det bestämt ut att vara en enstegstätad fasad och det är någonting helt annat, det är en enorm riskkonstruktion som skulle få de flesta att springa i motsatt riktning. Dessutom så är det en byggteknik som inte anses vara fackmannamässig efter 2010 (tror jag det blev).
Jag anar jag inte hört hela sanningen som du säger, kanske snarare just fasaden som var problemet.

Det är ju som tur var bara halva huset (nedervåningen). Övre är trä med luftspalt.
 
A
Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Inget fel i sig. Otroligt många renoverade hus i städer har denna typ av fasad. Ser inte någon massflykt från Stockholm, Göteborg, Malmö. Även enstegstätade fasadsystem kan fungera riktigt bra, men det är viktigt att det är väl utfört. Har sett hur i väldigt bra skick från 90-talet med samma fasadsystem. Rätt gjort är det bra skit.
Det har knappast med fasaderna att göra, utan att folk inte har så mycket val. Det är inte en slump att de flesta av bostäderna byggda på det sättet är hyresrätter. Och fasaderna är bokstavligen bara ytan, det är ett tecken på att det har sparats även på andra ställen. Ta en tur i Hammarby sjöstad och kolla både utsida och insida, husen har verkligen inre åldrats med värdighet på den korta tid de har stått. Här och där ploppar ställningarna upp och fasader byts och renoveras. Det är inte OK.
 
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
Tombrittberg
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Har gjort ett försök sälja huset byggt 2016. Inte för att jag måste, mer för att strategiskt flytta för att få lite bättre ekonomi på sikt. Men jag är inte säker jag någonsin kan sälja huset pga rädslan för cellplast som isolering. Jag själv tog över huset av en byggfirma och avslutade huset med eget arbete och egna hantverkare så jag kunde sätta en egen prägel.

Problemet är så fort folk får nys på att det är cellplast i väggarna så hoppar dom av pga sammanfattningsvis: "min vän som är byggproffs blev skrämd av att höra det var cellplast och rekommenderar starkt att inte att köpa"...

Vart kommer denna hysteri ifrån? Det är ju lite som hela grejen med asbest. Folk är uppskrämda i vissa ämnen som rör hus. Köp aldrig hus som har X eller Y osv.

Men angående just cellplast...Det är ju inte så att cellplast självantänder. Jag förstår att när det väl brinner så brinner det fort. Jag känner till olyckan i höghuset i England. Men i ett enskilt fristående hus. Om det brinner så pass att elden tar sig in i väggarna så skulle jag påstå huset nog redan är dömt att brinna ner.

Detta är lite tröttsamt i med det skett flera gånger (försökt sälja tidigare privat nämligen efter separation).

Hur tänker ni?
Skulle ni köpt ett hus med cellplast som isolering?
Om Nej, varför inte? Vad exakt skrämmer er eller tror ni ska hända?
Även om Ja, hur tänker ni?
Tänkte om man ska ha argument som tar i framtiden... mot de som blir rädda.

Nu bor jag gladeligen kvar och måste inte sälja. Men jag är mest frustrerad och man undrar ju om man någonsin kommer få huset sålt. De senaste älskade huset i sig, läget osv. Men deras bekanta som är äldre och byggare avrådde från köp pga enbart cellplasten...

Vänligen "keep it clean". Bara en diskussion.
Trender kommer och går, och nu är det väl så att allt ska vara ekologiskt, naturligt, klimatneutralt mm, mm, så plast är ute just nu!?!?
 
Emma242 skrev:
Det har knappast med fasaderna att göra, utan att folk inte har så mycket val. Det är inte en slump att de flesta av bostäderna byggda på det sättet är hyresrätter. Och fasaderna är bokstavligen bara ytan, det är ett tecken på att det har sparats även på andra ställen. Ta en tur i Hammarby sjöstad och kolla både utsida och insida, husen har verkligen inre åldrats med värdighet på den korta tid de har stått. Här och där ploppar ställningarna upp och fasader byts och renoveras. Det är inte OK.
Det går att bygga bra, även med cellplast, det har jag sett. Jag har också sett fuskbygge där putsbärande duk flaxar i vinden och frigoliten lyser inunder, men fusk är fusk och skall inte skyllas på materialet. Själv vill jag bo i timmerhus en vacker dag, men när man äntligen kommer till skott, är det väl dags för äldreboendet.
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Eftersom frågan gällde typ "varför köpare vänder på hälen" så kan jag ju lägga in min egen åsikt.
Jag har noll koll på olika isoleringsmetoder och dess för- och nackdelar(bortsett från det man hört om branden i england).
Jag skulle inte vända på hälen för att det var cellplast, om det är ett enskillt hus. Är det radhus, eller än värre lägenheter i flervåningsplan, så skulle jag vara mer försiktig. Varför, kan man kanske undra? Därför att jag litar på mig själv och det jag gör för att minimera brandrisker, men skulle aldrig lita på att någon granne skulle göra det samma!

Jag bor i ett gammalt tegelhus byggt på 70-talet, jag har ingen aning om vad det är isolerat med... Men skulle det börja brinna kan jag säga att isoleringen vore det sista som skulle oroa mig. Skulle det börja brinna i huset skulle det bli som en masugn illa kvickt med lite utrymme för branden(och värmen) att 'ta sig ut'.
Känslan är inte baserad på någon som helst vetenskaplig kunskap, utan enbart grundad på min egna uppfattning.

Är jag då rädd för mitt hus? Nä, det kan jag inte påstå. Det finns gott om lätt åtkomliga fönster att dyka ut ur om det skulle bli så illa. Möbleringen är planerad så gott det går för att inte täcka eller förhindra åtkomst till fönster
Jag har heller inga småbarn(eller barn öht.) att oroa mig över, så det kanske gör att jag är mindre "kinkig"...

Så, om något, så skulle det vara möjligheten att ta sig ut ur huset om det skulle börja brinna jag skulle kika efter vid husköp - inte vad det är isolerat med. Är det en 2-plans villa så skulle jag nog överväga att montera brandstegar på iaf några av fönstren på ovanplan. Men i absolut värsta fall skulle jag gladligen dyka ut från 2a våningen och bryta några ben än att brinna inne... Men det är jag det :D

Som sagt, jag har ingen som helst vetenskaplig grund för min åsikt och känsla, men det är iaf så jag resonerar.
 
Jag skulle inte köpa ett hus som var isolerat med cellplast i konstruktionen förutom i grunden. Och inte hus isolerat med minimal ull. Men det är inte ur hur hållbart eller skaderisken är, utan ur miljöskäl. Vill inte ha onödigt med plast i konstruktionen, använder inte plast utom i nödfall. Men inte så många som tänker på miljön när dom köper eller bygger hus. Så är det rätt byggt med cellplast så borde det inte vara svårt att sälja tycket jag.
 
optimum
Vi byggde vårt hus 1985. Inte för att sälja det utan för att bo i det och vi bor där ännu och har inga planer på att sälja heller.
Nu verkar TS vilja bo i sitt hus så därför är hela denna tråd underlig. Varför bry sig om något som inte kommer hända?

Om de ska sälja om 20-30 år så kanske förhållanden är förändrade och har huset mått bra så länge kommer blivande köpare inte bry sig om hur huset är isolerat.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Det har knappast med fasaderna att göra, utan att folk inte har så mycket val. Det är inte en slump att de flesta av bostäderna byggda på det sättet är hyresrätter. Och fasaderna är bokstavligen bara ytan, det är ett tecken på att det har sparats även på andra ställen. Ta en tur i Hammarby sjöstad och kolla både utsida och insida, husen har verkligen inre åldrats med värdighet på den korta tid de har stått. Här och där ploppar ställningarna upp och fasader byts och renoveras. Det är inte OK.
Det är väl tveksamt om husen i Lindhagenområdet står kvar om 50 år. Man verkar ju inte bygga för framtiden idag i alla fall....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.