A Argastesnickaren skrev:
Det kommer hela tiden upp om det är enstegstätad fasad.
Huset är byggt 2016 och det är minst 10 år sen man slutade med den konstruktionen.
Idag bygger man ofta pooler med siporex block just för att siporex och betong tål fukt.

[länk]
Nja, JM byggde enstegstätadefasader fram till 2011...
 
N
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad har du fått det ifrån? Fukten komdenserar bara mot en kall yta och insidan av isoleringen är inte kall, snarare närmast rumstemperatur. Du får samma scenario med diffusionsplast
Precis, där luften slinker igenom diffisionsplasten vid skarvarna ser man möglet. Inte alltid cellplasten är skarvad korrekt.
 
Cellplast i regelfacken som isolering är DA SHIT. Har det I min sutterängvilla från 1974 och trots bara 15 cm isolering i väggarna är det inga problem med kalla väggar. Märkte av att det var cellplast när jag skulle installera några ventiler. Tydligen var det vanligt med cellplast I väggarna på 70-talet. Ligger inte sömnlös över det.

Varför tror ni inte kylskåp använder mineralull?

Mexi, brun fasad, cellplast, vita polyesterbyxor som är tajta i grenen, platåskor, disco, brun sås och annat gör livet värt att leva. Enstegstätade fasader hade varit lika kassa oavsett material.

Grannen har eternittak med äkta asbest. Man kan inte vara rädd för allting. Låt stormen och hatet lägga sig och amortera lite extra så kan du bo kvar.
 
  • Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
M
Byurn Byurn skrev:
Man skulle väl kunna bygga en självbärande platta på pelare som isoleras med stenull eller liknande. Inte för att jag tror att du får några fördelar.
Brukar tyvärr bli mögel under såna konstruktioner i form av fuktvandring från marken, inte helt olik torpargrunden. Sedan tillkommer problemet/kostnaden att frostsäkra vatten/avlopp. Tror tyvärr det innebär mer kostnader, problem och mindre effekt/miljö-vinster än platta på mark med minst 300mm cellplast.
 
  • Gilla
Maksimir och 1 till
  • Laddar…
Jag bygger själv ett hus med cellplast i väggarna, visserligen ingjuten i leca-blocken. Det enda jag kan tänka mig är att det handlar om brandrisk och i så fall kopplat till att det är ett trähus, med cellplast. I annat fall används ju cellplast precis överallt, i golv, källarväggar mm.
Självklart är stenull och glasfiber betydligt mer brandsäkert, men annars är ju cellplasten en alldeles utmärkt isolering!
 
M Markarbetaren skrev:
Hur tänker du ut miljösynpunkt? Är det bättre att byta ut 300mm cellplast i bottenplattan mot makadam så huset drar 50% mer energi? Finns det öht. något alternativ annat än cellplast att isolera en bottenplatta med idag?
Jag kanske läste fel men har för mig att TS skrev att det var cellplast i väggarna och där finns det alternativ.
 
Jag har mailat de jag köpte ifrån för att få svar på vad för typ av cellplast som används / leverantör.
Även frågat om de använt enstegstätad fasad, om inte. Vad för teknik.
Får se om de svarar...... var ju ett tag sedan kontakt.

Uppenbarligen skulle jag brytt mig mer när jag köpte om just återförsäljningsmöjligheten...
 
Håkan A. Håkan A. skrev:
Jag bygger själv ett hus med cellplast i väggarna, visserligen ingjuten i leca-blocken. Det enda jag kan tänka mig är att det handlar om brandrisk och i så fall kopplat till att det är ett trähus, med cellplast. I annat fall används ju cellplast precis överallt, i golv, källarväggar mm.
Självklart är stenull och glasfiber betydligt mer brandsäkert, men annars är ju cellplasten en alldeles utmärkt isolering!
Ja huset är väldigt varmt och skönt med vad jag anser låg driftkostnad. Har bergvärme + ftx.
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
M
A Anders_Nilsson skrev:
Cellplast i regelfacken som isolering är DA SHIT. Har det I min sutterängvilla från 1974 och trots bara 15 cm isolering i väggarna är det inga problem med kalla väggar. Märkte av att det var cellplast när jag skulle installera några ventiler. Tydligen var det vanligt med cellplast I väggarna på 70-talet. Ligger inte sömnlös över det.

Varför tror ni inte kylskåp använder mineralull?

Mexi, brun fasad, cellplast, vita polyesterbyxor som är tajta i grenen, platåskor, disco, brun sås och annat gör livet värt att leva. Enstegstätade fasader hade varit lika kassa oavsett material.

Grannen har eternittak med äkta asbest. Man kan inte vara rädd för allting. Låt stormen och hatet lägga sig och amortera lite extra så kan du bo kvar.
Som sagt, tror inte cellplasten i sig är det stora problemet här, utan det är byggmetoden där man putsat utan luftspalt.
Idag byggs nästan allt prefab med cellplast, inte villor dock, men lägenheter där väggelementen kommer på lastbil är det snarare regel än undantag med cellplast ingjuten i betong. Samma med dom flesta större hallar där företag huserar, stålskelett klätt med betongelement med ingjuten cellplast nedersta 2 metrarna.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
M
P Putte 9497 skrev:
Jag kanske läste fel men har för mig att TS skrev att det var cellplast i väggarna och där finns det alternativ.
Jag tolkade ditt inlägg som en generalisering mot plast, men det kanske var feltolkning?
”Kan det vara så att man både tänker på branden i England samt på plast ur miljösynpunkt?

Jag tror att spekulanterna backar ur dels angående branden i England men även ur miljösynpunkt när vi lever i en tid då vi förväntas leva och bo miljövänligare.”
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Väldigt många hus man slipper köpa om man inte vill ha cellplast i väggarna. Alla jag har bott i - utom de jag bott i som var byggda före 1950 - har haft cellplast i väggarna.
Inga problem alls om det är rätt cellplast. Likadana problem som med alla andra material om det är fel...
"Byggda före 1950". Jag har varit byggare sedan 1976 och aldrig varit med om att bygga hus med cellplast i väggarna. På 70-talet var det vanligt med platta på mark och cellplast under. Jag vill minnas att man började med galenskapen att sätta cellplast på ytterväggarna med tunn puts utanpå omkring 2005 tidigast. Vi som var den "gamla skolan" tyckte det var jättekonstigt.
 
Som någon sagt tidigare, det är nog knappast enbart att det råkar vara cellplast i väggarna som hindrar folk från att köpa det. Annars hade det ju aldrig sålts vidare några hus i Sverige som är byggda med den byggmetoden, och såvitt jag vet står det inte tusentals hus tomma utan köpare runt om i landet p.g.a. det.

Det handlar väl snarare om att huset är för dyrt i förhållande till vad man får. Folk vill kanske inte betala lika mycket för ett "cellplasthus" än hus byggda med andra metoder, framförallt inte om man eventuellt räknar med att byta fasad.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Brukar tyvärr bli mögel under såna konstruktioner i form av fuktvandring från marken, inte helt olik torpargrunden. Sedan tillkommer problemet/kostnaden att frostsäkra vatten/avlopp. Tror tyvärr det innebär mer kostnader, problem och mindre effekt/miljö-vinster än platta på mark med minst 300mm cellplast.
Som sagt, oklart om det skulle vara bättre än platta på mark med cellplast under. Det är sannolikt av en anledning det är en förhärskande metod.
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Ett annat sätt att få svar på Dina frågor vore att vända Dig till ett försäkringsbolag och höra om det är någon skillnad ur försäkringssynpunkt om huset är byggt med cellplast som isoleringsmaterial jämfört med om det är byggt med stenull/glasull, som isoleringsmaterial.

För flera år sedan lanserades ett fiffigt system med ihåliga cellplastblock, som man hällde betong i. Man staplade blocken på varandra och fyllde sedan på med betong, som stelnade och höll ihop alla blocken till en vägg. På detta sätt fick man en vägg som gick fort att bygga med mycket bra isoleringsvärde. Jag vet inte om metoden fortfarande används, men smart var det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.