Vi planerar badrumsrenovering och hade tänkt ha en vägghängd toalett, men så läste jag någonstans att de vägghängda toalettstolarna är så grunda att de inte spolar tillräckligt bra.

Vad har ni för erfarenhet? Beror otillräcklig spolning på märke/kvalitet eller är det ett allmänt problem för vägghängda toaletter?

Tack på förhand!
 
mango skrev:
Vi planerar badrumsrenovering och hade tänkt ha en vägghängd toalett, men så läste jag någonstans att de vägghängda toalettstolarna är så grunda att de inte spolar tillräckligt bra.

Vad har ni för erfarenhet? Beror otillräcklig spolning på märke/kvalitet eller är det ett allmänt problem för vägghängda toaletter?

Tack på förhand!
Vore roligt (tror jag) att höra från någon som vet. Jag har precis fått en vägghängd monterad i gästwc-n och snart i vårt "master bath". Vore ju trist om de är värdelösa. Själv har jag köpt Svedbergs.
 
Troligen en skröna.
Har haft vägghängda sedan 1981 och har inte haft några problem.
 
Det har diskuterats tidigare på forumet. Jag vill minnas att en gemensam erfarenhet var ett ökat behov av toaborsten men att man i övrigt var nöjd med holkarna.

Jag har nyligen installerat två vägghängda toastolar och kan inte tänka mig golvplacerade modeller. Den tredje toan som är på g kommer också bli vägghängd.
 
Har en vägghängd toa från Ido och en golvmonterad från samma tillverkare. Den vägghängda spolar definitivt inte lika bra. Det händer att man får trycka på knappen en gång till, men jag tycker ändå fördelarna överväger.
 
dasjo skrev:
Vore ju trist om de är värdelösa. Själv har jag köpt Svedbergs.
Hej

Jag har hört att vägghängda toaletter är lika bra som "vanliga" toaletter... MEN man ska inte välja någon från Svedbergs. De sägs vara behäftade med mycket problem. Hoppas att jag har fel när jag skriver det här.

/pygmErik
 
eriobe skrev:
Hej

Jag har hört att vägghängda toaletter är lika bra som "vanliga" toaletter... MEN man ska inte välja någon från Svedbergs. De sägs vara behäftade med mycket problem. Hoppas att jag har fel när jag skriver det här.

/pygmErik
Det hoppas jag också ;)
 
Tack för att ni delade med er av era erfarenheter!

Jag skrev till Råd och Rön och frågade om de inte kunde testa vägghängda toaletter, men tyvärr är det för dyrt fick jag som svar.

MathiasS, tack för tipset att titta i tidigare diskussioner.

Dasjo, i januari 2001 gjorde Råd och Rön ett test av snålspolande toaletter (golvfasta) och där fick inte Svedbergs godkänt. Av de vanliga märkena var det bara IFÖ Cera och Gustavsberg Nordic som fick godkänt, d v s klarade av kravet på urspolning. Förhoppningsvis har de andra tagit till sig av kritiken och gjort något åt saken så att de idag skulle klarat kraven.

valter53, hade íngen aning om att vägghängda toaletter funnits så länge! Vad har du för märke på dina?
 
Pratade med min rörmokare och han hade en intressant teori om snålspolande toaletter. Om man installerar toaletter med "dubbel spolknapp" bör man utse en person i familjen som alltid spolar med den stora spolningen. Detta gäller i synnerhet när man installerar en ny toalett i ett gammalt hus. Risken är annars, enligt honom, att man inte spolar ur systemet ordentligt och att man därmed riskerar stopp i avloppet. Han tyckte också att man skulle vara noga med att spola flera gånger i rad om man visste att man skulle vara borta från huset under en längre period.

/pygmErik
 
"Fallhöjden" i en vägghängd VS. en golvmonterad wc är ju ca 20 cm lägre, beroende på modell, så det är ju ganska naturligt att spolningen påverkas negativt.

Vår nya vägghängda GBG-stol spolar inte lika bra som den ca 20 år gamla stolen som fanns där innan.
 
Det stämmer tyvärr, undvik helst Svedbergs... Annars tycker jag att Gustavsbergs och Ifös stolar funkar lika bra både som golv eller väggmonterade.
Snålspolande stolar höjer man flödet på ändå, för att slippa att "dubbelspola". Har man dessutom äldre avlopp så är detta nästan tvunget för att undvika stopp.
 
Mango: Vägghängda toaletter är väl inte direkt något nytt påfund. Mina föräldrar har iallafall en orginal ljusgul från 1972 och den spolar aldeles utmärkt men så är den inte snålspolande heller....

/Ingenjören
 
En negativ sak som vi märkt med vår nya vägghängda IFÖ är att vid spolning så skvätter det ofta upp droppar som lägger sig på ringen....ser inte så fräscht ut....:(
 
Oups! Hade ingen aning om att tekniken är så gammal :) Jag tror jag såg min första vägghängda toa för bara några få år sedan.


Tack snälla för alla kommentarer om era erfarenheter!
 
Satt vägghängda toastolar som standard i alla LB-hus i slutet av 70-talet.
De som byggde själv fick den inbyggd i väggen och de som hade "nyckelfärdigt" fick sina i en "låda" som gick ut med väggen med både toa och tvättställ monterade och en hylla för att lägga saker på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.