L Låset skrev:
Varför bygger man då med cellplast är ju frågan.

Isoleringsförmågan. Krävs oerhört mkt mer stenull tex för att uppnå samma isolering som med tex 50mm cellplast.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Har gjort ett försök sälja huset byggt 2016. Inte för att jag måste, mer för att strategiskt flytta för att få lite bättre ekonomi på sikt. Men jag är inte säker jag någonsin kan sälja huset pga rädslan för cellplast som isolering. Jag själv tog över huset av en byggfirma och avslutade huset med eget arbete och egna hantverkare så jag kunde sätta en egen prägel.

Problemet är så fort folk får nys på att det är cellplast i väggarna så hoppar dom av pga sammanfattningsvis: "min vän som är byggproffs blev skrämd av att höra det var cellplast och rekommenderar starkt att inte att köpa"...

Vart kommer denna hysteri ifrån? Det är ju lite som hela grejen med asbest. Folk är uppskrämda i vissa ämnen som rör hus. Köp aldrig hus som har X eller Y osv.

Men angående just cellplast...Det är ju inte så att cellplast självantänder. Jag förstår att när det väl brinner så brinner det fort. Jag känner till olyckan i höghuset i England. Men i ett enskilt fristående hus. Om det brinner så pass att elden tar sig in i väggarna så skulle jag påstå huset nog redan är dömt att brinna ner.

Detta är lite tröttsamt i med det skett flera gånger (försökt sälja tidigare privat nämligen efter separation).

Hur tänker ni?
Skulle ni köpt ett hus med cellplast som isolering?
Om Nej, varför inte? Vad exakt skrämmer er eller tror ni ska hända?
Även om Ja, hur tänker ni?
Tänkte om man ska ha argument som tar i framtiden... mot de som blir rädda.

Nu bor jag gladeligen kvar och måste inte sälja. Men jag är mest frustrerad och man undrar ju om man någonsin kommer få huset sålt. De senaste älskade huset i sig, läget osv. Men deras bekanta som är äldre och byggare avrådde från köp pga enbart cellplasten...

Vänligen "keep it clean". Bara en diskussion.
Det känns alltid bättre med ytterväggen som andas.
 
jag renoverade mitt hus med cellplast+stenull. Använde cellplasten som diffspärr i väggarna på precis samma sätt som man kan använda byggfolie, använde även det i taket när jag byggde luftningen. Allt kontrollerades av KA och det var inga konstigheter. Idag har jag ett 70-tals hus som har energiklass B.

plast och cellplast är enligt mig skitfarligt att slänga in i befintliga hus om personen i fråga inte vet vad han håller på med. Gör man det rätt så är det inga konstigheter.
 
J jani84 skrev:
Isoleringsförmågan. Krävs oerhört mkt mer stenull tex för att uppnå samma isolering som med tex 50mm cellplast.
Njae det stämmer inte riktigt. Vanlig EPS S80 cellplast har lambda 0,038 vilket är samma som den billiga mineralullen. Det finns bättre varianter av båda som ger ännu lägre värde men det är den vanligaste.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag är personligen lite emot cellplast i väggar. Vet dock inte om jag är tillräckligt mycket emot det för att "vända på klacken" vid en visning. Däremot är jag emot putsfasad då den är svår att underhålla själv. Puts plus cellplast känns kanske inte som den bästa kombon.. Sen har jag ett känsloargument också, det känns helt enkelt bättre att bo i ett traditionellt trä eller stenhus. Dock kan jag inte förklara mig riktigt varför jag känner på det sättet :)
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
B
J jani84 skrev:
Isoleringsförmågan. Krävs oerhört mkt mer stenull tex för att uppnå samma isolering som med tex 50mm cellplast.
lambda värdet för cellplast är ca 0,038W/m2, k och motsvarande för mineralull är ju typ 0,036-0,040 W/m2,K. Försumbar skillnad i erfoderlig tjocklek för att uppnå motsvarande isolerförmåga med andra ord.

Cellplast lämpar sig bra under mark. Ovan mark har jag svårare att förstå några fördelar med cellplast jämfört med mineralull. Jag tycker mineralullen är klart trevligare att jobba med i samband med putsarbeten, jämfört med puts på cellplast. Har arbetat med bägge materialen.

Ts, är det en enstegstätad fasad med stomme av trä skulle jag också dra öronen åt mig. Är det i övrigt rätt hus i rätt läge, skulle jag göra ett rejält prisavdrag för konstruktionen. 2016 borde man inte bygga med den konstruktionen tycker jag.

Är det enstegstätad fasad med stomme av leca och utvändig cellplast skulle jag bara gjort ett litet prisavdrag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Är det inte så också att råttor/möss gärna äter frigolit/cellplast?
Vår granne som byggt hus i frigolit (EPS) fick problem med hackspettar, vilket tydligen inte är helt ovanligt då de hör rörelsegnissel i frigoliten och tror det är djur. Så de fick tre fina runda hål högst upp på fasaden. Eftersom det inte går att ställa en stege mot huset för då skulle fasaden få märken för den är så mjuk, var man tvungen att bygga upp en byggnadsställning för att åtgärda det hela.

För övrigt vet jag att det brinner som bara satan, för vi har tänt på lite av allt material som kontant blåste in på vår tomt under byggtiden, och hållen över direkt eld så smälter det som glass. Jag tror INTE att den röken är nyttig!

Och för den som undrade varför man bygger i frigolit istället för något annat, så är väl en av anledningarna att man kan smälla upp ett hus på ingen tid alls om man vill, det är som att bygga med Lego. Passar utmärkt för de som vill utmärka sig och bygga riktigt, riktigt stort!

Och nej, jag skulle aldrig flytta till ett hus (och än mindre en lägenhet) om det är byggt i frigolit. Man har garanterat inte längre än 15 minuter på sig att ta sig ut om något skulle hända! Det är därför som brandmännen i Finland vill att alla frigolithus ska märkas ut så att man är förberedda vid en eventuell brand.
 
  • Gilla
erkka och 5 till
  • Laddar…
N
Cellplast kräver god ventilation i huset annars kondenserar fukten på insidan och ger grogrund för svartmögel.
 
N Nephew skrev:
Cellplast kräver god ventilation i huset annars kondenserar fukten på insidan och ger grogrund för svartmögel.
Vad har du fått det ifrån? Fukten komdenserar bara mot en kall yta och insidan av isoleringen är inte kall, snarare närmast rumstemperatur. Du får samma scenario med diffusionsplast
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 3 till
  • Laddar…
Kempa_swe
P xxxscrabblexxx skrev:
Är det inte så också att råttor/möss gärna äter frigolit/cellplast?
Myror gillar även det.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M
Pernilla C Pernilla C skrev:
Vår granne som byggt hus i frigolit (EPS) fick problem med hackspettar, vilket tydligen inte är helt ovanligt då de hör rörelsegnissel i frigoliten och tror det är djur. Så de fick tre fina runda hål högst upp på fasaden. Eftersom det inte går att ställa en stege mot huset för då skulle fasaden få märken för den är så mjuk, var man tvungen att bygga upp en byggnadsställning för att åtgärda det hela.

För övrigt vet jag att det brinner som bara satan, för vi har tänt på lite av allt material som kontant blåste in på vår tomt under byggtiden, och hållen över direkt eld så smälter det som glass. Jag tror INTE att den röken är nyttig!

Och för den som undrade varför man bygger i frigolit istället för något annat, så är väl en av anledningarna att man kan smälla upp ett hus på ingen tid alls om man vill, det är som att bygga med Lego. Passar utmärkt för de som vill utmärka sig och bygga riktigt, riktigt stort!

Och nej, jag skulle aldrig flytta till ett hus (och än mindre en lägenhet) om det är byggt i frigolit. Man har garanterat inte längre än 15 minuter på sig att ta sig ut om något skulle hända! Det är därför som brandmännen i Finland vill att alla frigolithus ska märkas ut så att man är förberedda vid en eventuell brand.
Frigolit är ett varumärke som försvann för många år sedan.
Just saying..
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M
P Putte 9497 skrev:
Kan det vara så att man både tänker på branden i England samt på plast ur miljösynpunkt?

Jag tror att spekulanterna backar ur dels angående branden i England men även ur miljösynpunkt när vi lever i en tid då vi förväntas leva och bo miljövänligare. Sedan kanske en spekulant tänker att huset kommer sjunka i värde i framtiden.
Men nu spekulerar jag bara.

Hoppas verkligen att du får huset sålt den dagen du ämnar sälja det och dessutom får det du begär.
Hur tänker du ut miljösynpunkt? Är det bättre att byta ut 300mm cellplast i bottenplattan mot makadam så huset drar 50% mer energi? Finns det öht. något alternativ annat än cellplast att isolera en bottenplatta med idag?
 
hsd
Jag har sett ett trähus med tegelfasad brinna, brandkåren kom inte åt att släcka -kunde inte ta sig in då det brann som en stor blåslampa , tråkigt nog omkom tre små barn
Hur många tänker på den brandfaran
Cellplast har blivit no-no efter branden i England och fusket med enstegstätning
Men jag väljer hellre cellplast än tegelfasad på trävägg
 
M Markarbetaren skrev:
Hur tänker du ut miljösynpunkt? Är det bättre att byta ut 300mm cellplast i bottenplattan mot makadam så huset drar 50% mer energi? Finns det öht. något alternativ annat än cellplast att isolera en bottenplatta med idag?
Man skulle väl kunna bygga en självbärande platta på pelare som isoleras med stenull eller liknande. Inte för att jag tror att du får några fördelar.
 
Vi byggde ett uthus för ca 20 år sedan med cellplastisolering i väggarna, har varit förråd, festlokal och gäststuga. Mycket bra isolering, huset är billigt att värma upp även vintertid. Är helnöjd och med brandvarnare känns det ändå tryggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.