Marike
R RealElwood skrev:
Ska du hälla i strösocker? Verkar ju redan innehålla socker.
Jag vet inte. Novis och dåligt med information gjorde att jag fick försöka tänka logiskt, (om det gick vet jag inte än), och då det finns en rad " de som köpte ölsatsen köpte även ...." och där ingick 3 kg socker, så utgick jag från att det nog skulle tillsättas.
Nu är det i alla fall gjort. Nästa utmaning är att få lite pepparkaksmak på det, eller kanske rättare några liter av det, går ju inte åt 15 liter öl till julbordet och blir kanske tråkigt i längden. :thinking:
 
Marike
Inte bara en manlig angelägenhet att göra öl.
 
Ölbryggning var väl typiskt husmorens uppgift förr?

Men du är ute i god tid ser jag, spontant behöver en stout lite längre tid på sig att mogna så den är nog lagom till nästa år ;)
 
Marike
13th Marine 13th Marine skrev:
Ölbryggning var väl typiskt husmorens uppgift förr?

Men du är ute i god tid ser jag, spontant behöver en stout lite längre tid på sig att mogna så den är nog lagom till nästa år ;)
Jo förr var det husmors, eller kanske pigans uppgift att brygga & bränna, därav " Brygghus", och det var i vissa fall med livet som insats pg av spritånger i kombination med eld.
Så du tror inte jag har tillräcklig framförhållning? Kanske blir det då att intaga drycken som Robert gör.
http://www.fridhem.nl/sob/00-2/brannvinet.htm
 
Redigerat:
Fast spritångor från öl har jag inte hört talas om.

Jag vet inte hur den kommer bli, men jag har varit med om att en stout inte alls var rolig, så vi glömde bort den i ett förråd i ett år innan vi hittade den igen.
Betydligt trevligare!

Så om det inte blir bra, prova att lagra den istället för att slänga den.
 
Marike
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast spritångor från öl har jag inte hört talas om.

Jag vet inte hur den kommer bli, men jag har varit med om att en stout inte alls var rolig, så vi glömde bort den i ett förråd i ett år innan vi hittade den igen.
Betydligt trevligare!

Så om det inte blir bra, prova att lagra den istället för att slänga den.
Ok.
 
Det var bara ett tips i all välmening, vore synd att kasta bort nått som har potential.
 
Blev en engelsk ale idag. Klar lagom till julbordet
Mäskningsprocess i en ölbryggare märkt "Braumeister", klar för att jäsa en engelsk ale.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Marike
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var bara ett tips i all välmening, vore synd att kasta bort nått som har potential.
Jo men tack. Jag tog det så också. :p
 
Marike
O olofh skrev:
Blev en engelsk ale idag. Klar lagom till julbordet
[bild]
Oj det ser avancerat ut, dithän kommer jag aldrig. :dizzy:
 
O olofh skrev:
Blev en engelsk ale idag. Klar lagom till julbordet
[bild]
Är även du förvisad till uterummet för bryggning?
 
Marike
R RealElwood skrev:
Är även du förvisad till uterummet för bryggning?
:rofl: Oh nej, skulle bli för dyrt att varmhålla uterummet. Sedan är det ju små volymer jag framställer så de är inte nämnvärt i vägen, samt att vinet uppskattas av fler än mig själv. Får se hur slabbandet med öl avlöper. Har faktisk fått abonnera nedersta plan i torkskåpet, då vinet inte ville få fart, fick några grader över rumstemperaturen så det kom igång.:)
 
Marike
Tror jag gör avkok på:
Kamomill
Kanel
Kardemumma
Kryddnejlika
:thinking:
Att blanda i den färdiga drycken.
De skall ha olika egenskaper, men alla kan motverka negativa effekter komna från för mycket av det goda.
Mitt öl döper jag därmed till 4K, en ren hälsodryck.:giggle:

https://axelsons.se/kryddornas-kraft-medicin-i-ditt-skafferi/
 
R RealElwood skrev:
Är även du förvisad till uterummet för bryggning?
Blev lite trådkapning ber om ursäkt, kommentaren var till @olofh med Braumeistern...
 
Marike
R RealElwood skrev:
Blev lite trådkapning ber om ursäkt, kommentaren var till @olofh med Braumeistern...
Ja det var mitt fel som inte hade koll.:whistle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.