Hej. jag har nyligen flyttat in i ett 3 plans hus med suteren byggt 1974. Det är väldigt kallt även om jag brassar element, kamin och luftvärmepump (över entredörr på mellanplan). Jag upplever att det är fönstrena som dra, orginal fönster 2 glas från -74. Det är kallast på nedreplan och mellanplan vilket är naturligt då värmen stiger och vi har flest fönster på mellanplan. Jag har funderingar på att köpa till en luftvärmepump till med placering på nedreplan, inte för det påverkar grundproblemet ovan men för att få billigare elräkningar för uppvärmning totalt.

Nu till min fråga. Vad är bästa sättet att snabbt och relativt billigt komma tillrätta med problemet? Är det att täta fönstrena ett efter ett och hur påverkar det isf ventilationen av huset? Min tanke är att då det iaf är tvåglas så är genomsläppet fortfarande vara tillräckligt för effektivt självdrag.
 
Börja med att kolla statusen för tätningslisterna. Sannolikt har dessa blivit utbytta någon gång sedan 1974.
Om där inte finns någon ventil i eller vid fönstret så utgör inte fönsterna någon del i ventilationssystemet.

Att göra någon billig snabbfix lär inte gå. Beroende på fönsterstatus kan du ju planera att byta dom mot nya med isolerglas.
 
Men det lönar sig aldrig att byta fönster för att spara energi.
 
I äldre hus utan friskluftsventiler i fönster eller ytterväggar i sovrum och vardagsrum kan det vara lämpligt att ta bort tätningslisten som sitter upptill i fönstren för att få bättre ventilation. Energi det sparar man främst genom god värmeisolering såsom mycket takisolering och ev tilläggsisolering av ytterväggarna. Luftluftvärmepumpar ger mycket värme för pengarna om det finns en lämplig placering i huset.
 
  • Gilla
Kajens
  • Laddar…
Självdrag kan spöka rejält ibland, särskilt då ventilationskanalerna är av plåt, vilket inte orkar hålla såpass värme att termiken orkar bibehålla luftflödet åt rätt håll. I många 70-talshus mynnade dessutom de olika frånluftskanalerna i olika takhuvar vilket såklart inte kunde funka. Övervåningens sovrum tillförs, av samma naturliga skäl, såklart heller inte nån friskluft utan får nöja sig med den stigande luft som letar sig in i rummen från undervåningen. Ju fler våningar huset har ju starkare blir luftsuget i de otätheter o luftintag som finns längst ner i huset och de "luftintag" som sitter på övervåningen fungerar istället som luftutsläpp. Den takhuv med sina kanaler som mynnar högst upp på taket blir den som kan fungera någorlunda emedan en ev huv längre ner på taket lätt börjar fungera som luftintag istället. Att ev kallras från ventilen tar med sig ev lukt ut i huset är kanske inte hela världen men sker samma sak genom ventilen i tvättstugan följer en mängd fukt med ut i huset som gör att det blir "tungeldat" som dett hette förr. Det går åt mycken energi för att värma fuktig luft, så det kan tom löna sig att ventilera rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
KungAnka och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Lutar just nu åt en varmluftsfläkt på nedreplan som sagt men kanske någon form av tilläggs isolering in- eller utvändigt kan vara aktuellt. Jag ska fiska fram lite ritningar o kolla läget. Jag hittade två ventiler som jag stängt igen, en i tvättstugan och en i badrum på mellanplan och känner redan dagen efter skillnad även om det inte är tillräckligt. Lägger till bilder på planlösningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.